Metaverse przemysłowy Grupy Renault, zaprezentowany w październiku 2022 r. podczas Dni Przemysłu Technicznego we Flins Refactory, obejmuje głównie cyfrowe modele fabryk, najnowocześniejsze obiekty same w sobie.
Wirtualny wszechświat zbudowany głównie na astronomicznych ilościach danych. Każdego dnia miliardy informacji z zakładów przemysłowych Grupy są gromadzone i przechowywane w chmurze. Roboty, wkrętarki, pojazdy, ciężarówki dostawcze… każdy obiekt lub element maszyny ma tak zwanego „cyfrowego bliźniaka” (wirtualną kopię 3D), który generuje dane w czasie rzeczywistym i używa wspólnego języka do komunikacji z innymi jednostkami.
Szybciej
To prowadzi nas do pierwszej zalety przemysłowego metaverse: wykorzystania masowej eksploracji danych do tworzenia natychmiastowych wizualizacji wszystkiego, co dzieje się w fabryce.
Zobacz: Aktualności na temat samochodów Renault. Codziennie nowe, ciekawe informacje
„Wiemy w czasie rzeczywistym, ile części zostało wyprodukowanych, zgodnie z jakimi parametrami i ile energii zużyto” – wyjaśnia Eric Marchiol, dyrektor ds. przemysłu i jakości Metaverse w Grupie Renault. „Niektóre operacje, takie jak umieszczenie śruby lub poduszki powietrznej, wydają się dość proste, gdy są wyjęte z kontekstu. Jednak poduszka powietrzna musi być dostarczona we właściwym czasie wraz ze wszystkim, co jest potrzebne do śledzenia wszystkich jej komponentów, wiertarki elektryczne muszą być odpowiednio skalibrowane, a operatorzy muszą mieć odpowiednie przeszkolenie, aby perfekcyjnie wykonywać wymagane zadania”. Metaverse pomaga zaoszczędzić cenny czas podczas produkcji nowych technologii po raz pierwszy (40% szybciej).
Przede wszystkim przemysłowy metaverse zapewnia większą „widoczność” i „zrozumienie ekosystemu”, dodał Francois Lavernos, CIO Industry i Renault Brand. Jest to forma scentralizowanego nadzoru, która umożliwia znacznie szybsze dostosowanie dowolnego parametru, niezależnie od tego, czy chodzi o monitorowanie dostaw części i samochodów, czy prognoz sprzedaży.
Zobacz: testy samochodów Renault. Pomiary, opinie, spalanie
Zwiększa również szybkość reakcji w przypadku wystąpienia problemów, na przykład w przypadku problemów z łańcuchem dostaw i opóźnienia w dostawie części, które miały zostać dostarczone do fabryki. Krótszy czas reakcji oznacza większą kontrolę nad jakością i lepszą wydajność. Kolejną zaletą połączonych fabryk jest to, że poziomy zapasów (a zatem wszelkie powiązane koszty) mogą zostać zmniejszone, zużycie energii przez maszyny może być lepiej zarządzane (i zmniejszone), a żywotność sprzętu łatwiejsza do wydłużenia dzięki konserwacji predykcyjnej. Chodzi o to, by planować z wyprzedzeniem tak wcześnie, jak to możliwe, aby lepiej unikać awarii maszyn.
Jutro jeszcze inteligentniejsze metaverse
Chociaż metaverse jest przestrzenią wirtualną, nadal ma bardzo realny wpływ na zespoły w terenie. Nowością jest tutaj „dostęp do aplikacji i danych na tabletach i smartfonach dla wszystkich linii operacyjnych”. Lider zespołu może zatem zapoznać się ze wszystkimi istotnymi informacjami bezpośrednio ze stanowiska pracy, bez konieczności powrotu do biura” – opowiada Eric Marchiol.
Zobacz: nowe samochody Renault. Promocje
W przyszłości tego rodzaju usprawnienia mogą oznaczać nowe sposoby pracy, takie jak niemal automatyczne procesy decyzyjne dotyczące na przykład zamawiania części zamiennych. Metaverse ma również do odegrania kluczową rolę w zakresie sesji szkoleniowych w rzeczywistości rozszerzonej lub wirtualnej dla pracowników. Pomaga to oszczędzać zasoby, zachęcając ludzi do ćwiczenia technik w całkowicie wirtualnej przestrzeni. Wyobraź sobie szkolenie lakiernika bez użycia ani jednej kropli farby!
W czołówce technologii… gier
Stworzenie metaverse to jednak nie lada wyzwanie. Grupa musi pracować ze starzejącymi się systemami, z których niektóre mają 25 lat i „będą musiały się zmienić”, dodał François Lavernos. „Problem z naszym metaverse, z którym pewnego dnia będziemy musieli się zmierzyć, polega na tym, że systemy informatyczne stojące za tym wszystkim będą musiały zostać zastąpione nowszymi, które są bardziej solidne, skalowalne i lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami związanymi z cyberbezpieczeństwem”. Dokonując przejścia na „Przemysł 4.0” na wczesnym etapie gry, w 2016 roku Grupa Renault wyróżniła się jako pionier połączonych fabryk.
W szczególności nawiązała współpracę z francuską firmą Atos, liderem w dziedzinie transformacji cyfrowej, w celu wprowadzenia na rynek rozwiązania do gromadzenia danych przemysłowych za pośrednictwem platformy ID@scale (dla „Industrial Data at scale”). Dla François Lavernosa uruchomienie przemysłowego metaverse może być również świetnym sposobem na przyciągnięcie młodszych pokoleń chcących pracować w szybko rozwijającym się sektorze.
„Dziś operatorzy pracują z technologią, która znajduje się w czołówce tego, co można zobaczyć w grach”. Metaverse Grupy Renault wnosi powiew świeżości do branży motoryzacyjnej i toruje drogę do wydajnej, niskoemisyjnej przyszłości, która jest bardziej atrakcyjna niż kiedykolwiek wcześniej.
Najnowsze komentarze