Rynek aut używanych oparł się kryzysowi związanemu z pandemią koronawirusa. Marc Lechantre, dyrektor działu pojazdów używanych Grupy PSA wyjaśnił w wywiadzie dla magazynu L’argus trendy obserwowane w ostatnich miesiącach w tej branży we Francji i na arenie międzynarodowej.
„W 2020 roku rynek został wyraźnie zakłócony, co zachęca do pewnej ostrożności i pokory w komentowaniu sytuacji. Od czerwca do września sprzedaż wszystkich kategorii wiekowych na francuskim rynku pojazdów używanych zaczęła ponownie rosnąć, z wyraźniejszym wzrostem w przypadku pojazdów starszych. Trend zmniejszył się w październiku i listopadzie, w szczególności ze względu na niższą dynamikę podaży” – powiedział Marc Lechantre w wywiadzie dla magazynu L’argus. W ubiegłym roku zarejestrowano nad Sekwaną 5,589 mln aut z drugiej ręki, co daje tylko 3,5% spadek w porównaniu do roku 2019. Najlepiej sprzedającą się marką było Renault a w następnej kolejności Peugeot i Citroen.
Lechantre uważa, że rynek wtórny jest bardziej odporny na spadki ponieważ cykl zakupowy jest w tym przypadku szybszy. Pojazd jest dostępny od ręki i spełnia natychmiastową potrzebę. Poza tym, auta używane są skierowane do większej liczby klientów niż nowe, ze względów dochodowych. Kryzys zdrowotny pokazuje powrót do rozwiązań mobilności indywidualnej, na czym cierpi transport publiczny. Używany pojazd stanowi właściwą odpowiedź na potrzeby szybkiego przemieszczania się przy stosunkowo niewielkich środkach.
Kryzys spowodował przyspieszenie zmian
„Z powodu kryzysu, zmiany w Grupie przyspieszyły. Dotyczy to w szczególności ścieżki sprzedaży. We Francji i Hiszpanii uruchomiliśmy rezerwacje online w witrynie Spoticar i stworzyliśmy usługę dostawy do domu” – tłumaczy Lechatre. Obecnie, ta opcja stanowi 20% sprzedaży w Aramis Auto w porównaniu z 10% sprzed kryzysu zdrowotnego. Z drugiej strony, byliśmy zobowiązani do rozwoju marki Spoticar w zależności od rynku. Ruszyliśmy z kampaniami marketingowymi we Francji, Hiszpanii, Włoszech, Portugalii, ale kampanie planowane w Niemczech, Holandii, czy Belgii zostały przesunięte na rok 2021.
„Fizyczna transformacja sieci również okazała się bardziej skomplikowana ponieważ ograniczenia nie pozwalały na postęp w pracach, uzyskanie zezwoleń urzędów czy zmobilizowanie funduszy niezbędnych do przeprowadzenia tego typu operacji. Naszą ambicją jest nadrobienie tego opóźnienia a cała sieć PSA we Francji pod koniec pierwszej połowy roku zmieni barwy Spoticar. Ponad 150 obiektów przyjęło już nowy wygląd. Marka Spoticar jest obecna także w Polsce i oferuje wyszukiwarkę pojazdów na swojej stronie internetowej: spoticar.pl.
Najnowsze komentarze