samochody osobowe
Ponownie najlepiej z francuskich firm radził sobie w sierpniu Peugeot. Zajął w rankingu miesięcznym siódme miejsce, ale wynik sprzedaży był aż o 12,94% gorszy, niż miesiąc wcześniej. W drugim wakacyjnym miesiącu sprzedano 1.440 samochodów tej marki, co stanowi spadek aż o 214 sztuk w stosunku do miesiąca poprzedniego. W pierwszej dziesiątce zestawienia był to jednak spadek przeciętny, a warto podkreślić, że żadna z firm nie odnotowała zwiększenia sprzedaży w stosunku miesiąc do miesiąca.
W odniesieniu do sierpnia 2006 roku Peugeot osiągnął jednak całkiem spory przyrost sprzedaży – o 25,44%. W tej kategorii tylko dwie firmy obecne w pierwszej dziesiątce odnotowały większą dynamikę: Citroën (34,44%) i Honda (32,11%).
Sprzedaż skumulowana za osiem miesięcy wyniosła u Peugeota 13.366 samochodów. To o 3.602 auta więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Oznacza to wzrost sprzedaży o 36,89% i jednocześnie wzrost udziału w polskim rynku z 6,26% do 6,87%.Dzięki temu w rankingu narastającym Peugeot znajduje się na szóstym miejscu wśród najchętniej kupowanych przez Polaków samochodów osobowych. Depcze mu jednak po piętach Volkswagen, którego wynik za osiem miesięcy jest gorszy już tylko o 544 samochody.
Renault plasuje się wciąż na ósmym miejscu wśród najpopularniejszych marek na rynku. W sierpniu sprzedano w Polsce 1.122 samochody tego producenta. To o 16,39% mniej, niż w lipcu br. Jednocześnie w odniesieniu do sierpnia’2006 jest to wzrost o 91 aut.
Skumulowana sprzedaż za pierwszych osiem miesięcy br. wyniosła w Renault 10.624 auta. To spadek w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 0,90%, co stanowi ekwiwalent 97 samochodów. Udział Renault w rynku wynosi 5,46% wobec 6,87% przed rokiem.
Citroën, co warto podkreślić, odnotował najmniejszy spadek sprzedaży w stosunku miesiąc do miesiąca wśród marek obecnych w pierwszej dziesiątce rankingu. Zajmuje wprawdzie wciąż dziewiątą pozycję (dzięki sprzedaży skumulowanej za osiem miesięcy), ale sprzedał w sierpniu (podobnie, jak miesiąc wcześniej) mniej samochodów, niż dziesiąta (z uwagi na tegoroczną sprzedaż skumulowaną) w zestawieniu Honda. Japoński producent znalazł w lipcu o 69 klientów więcej.
W stosunku do sierpnia ubiegłego roku sprzedaż Citroëna wzrosła o 34,44% i był to największy przyrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek w Polsce.
Z kolei sprzedaż narastająca, liczona od początku roku, wyniosła 9.161 samochodów. To o 16,86%, czyli 1.322 auta więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Mimo to udział Citroëna w polskim rynku zmalał z 5,02% do 4,71%.
samochody dostawcze
Nieco inaczej wygląda sytuacja na rynku samochodów dostawczych. Tu wśród producentów aut francuskich najlepiej radzi sobie Renault. W sierpniu sprzedano w Polsce 452 samochody dostawcze tej marki, co dało francuskiemu koncernowi trzecie miejsce w kraju – za Fiatem i Volkswagenem. Sprzedaż w stosunku do lipca’2007 spadła jednak o 47 aut, czyli o 9,42%. W odniesieniu do sierpnia’2006 odnotowano wzrost sprzedaży – o 21,51%, co przekłada się na 80 samochodów.
Sprzedaż za pierwszych osiem miesięcy tego roku była sporo wyższa od wyników za analogiczny okres roku ubiegłego – dynamika wyniosła niezłe 27,81%, co oznacza wzrost zainteresowania dostawczymi samochodami Renault o 906 sztuk! Dzięki temu marka ta zajmuje drugą pozycję w sprzedaży, gdyż kolejność rankingu jest ustalana w oparciu o narastającą sprzedaż od początku roku.
Czwarte miejsce na rynku aut dostawczych (w rankingu wg sprzedaży narastającej) zajmuje Peugeot. W sierpniu sprzedano w Polsce 364 auta dostawcze tej marki, co oznacza wzrost o 3,41%, czyli o 12 samochodów. W porównaniu z sierpniem ubiegłego roku odnotowano jednak przyrost sprzedaży o niezły wskaźnik 26,83%. Z kolei sprzedaż skumulowana za osiem miesięcy sięgnęła 2.761 samochodów, co w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego jest równoznaczne z przyrostem o 60,52% (1.041 samochodów).
Na szóstym miejscu uplasował się w sierpniu Citroën ze sprzedażą 331 samochodów. To o 14 samochodów dostawczych mniej, niż miesiąc wcześniej, co jest równoznaczne ze spadkiem o 4,06%. Jednocześnie w odniesieniu do sierpnia ub.r. sprzedaż dostawczych Citroënów wzrosła o imponujące 91,33%. Nieco mniejszą, ale również znakomitą dynamikę, Citroën osiągnął w porównaniu rok do roku, czyli sprzedaży narastającej za pierwszych osiem miesięcy. Przed rokiem wynik ustalił się na poziomie 1.481 aut, zaś w tym roku wynosi już 2.690 samochodów! To wzrost o 81,63%!
Peugeot i Citroën powiększyły swoje udziały w polskim rynku samochodów dostawczych w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Renault dysponuje teraz nieco mniejszym „kawałkiem tortu” o grubości 12,93% (było 13,45%), Peugeot ma 8,57% (było 7,10%), a Citroën pochwalić się może 8,35% (było 6,12%).
Na podstawie publikacji IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze