Stellantis ogłosił właśnie wyniki finansowe. Zysk koncernu wyniósł aż 18,6 mld euro.
Koncern Stellantis ogłosił wyniki finansowe za rok 2023. Po raz kolejny osiągnięto rekordowe zyski.
Stellantis Nopublikował rekordowe wyniki za rok 2023, ze sprzedażą netto wyższą o 6% rok do roku do 189,5 mld euro. Zysk netto wzrósł o 11% do 18,6 mld euro, podczas gdy wolne przepływy pieniężne w przemyśle wzrosły o 19% w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosły 12,9 mld euro.
Zobacz: wiadomości motoryzacyjne. codziennie
Światowa sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) wzrosła o 21%, a sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych (LEV) o 27% w porównaniu z rokiem poprzednim, przy czym hybrydy plug-in (PHEV) zajęły pierwsze miejsce w Stanach Zjednoczonych(3), a LEV drugie miejsce w Stanach Zjednoczonych(3). Wyniki te są zgodne z celami planu Dare Forward 2030 i są wspierane przez następujące konkretne działania:
- Sprzedaż netto w wysokości 189,5 mld euro, wzrost o 6% w porównaniu z 2022 r., przy wzroście sprzedaży skonsolidowanej o 7%.
- Zysk netto w wysokości 18,6 mld euro, wzrost o 11 Bieżący dochód operacyjny(1) w wysokości 24,3 mld euro, wzrost o 1%, przy marży 12,8
- Wolne przepływy pieniężne w przemyśle w wysokości 12,9 mld euro, wzrost o 19% w porównaniu z 2022 r.
- Bilans z 61,1 mld euro dostępnej płynności przemysłowej
Sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych (LEV) wzrosła o 27% w 2023 r., przy czym Stany Zjednoczone zajęły pierwsze miejsce pod względem sprzedaży hybryd plug-in (PHEV) i drugie miejsce pod względem LEV(3); światowa sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) wzrosła o 21% w 2023 r.
Dywidenda
6,6 mld euro wypłacone akcjonariuszom w 2023 r. w formie dywidendy i wykupu akcji, co stanowi wzrost o 53% w porównaniu z 4,3 mld euro wypłaconymi w 2022 r.
Proponowana jest dywidenda w wysokości 1,55 euro na akcję zwykłą, co stanowi wzrost o około 16% w stosunku do poprzedniego roku, pod warunkiem zatwierdzenia przez akcjonariuszy. Ogłoszono też program skupu akcji własnych o wartości 3,0 mld euro na 2024 r., który zostanie zrealizowany na rynku.
Wypowiedź Carlosa Tavaresa
„Świętując trzecią rocznicę powstania Stellantis, chciałbym serdecznie podziękować naszym zespołom, które w niezwykłym stopniu realizują naszą strategię i wnoszą znaczący wkład w nasz wzrost, pomimo najsilniejszych przeciwności. Ogłoszone dziś rekordowe wyniki finansowe dowodzą, że staliśmy się nowym światowym liderem w naszym sektorze i że pozostaniemy solidni w obliczu burzliwego 2024 roku. Dzięki elastyczności naszej technologii i planu produktowego, jesteśmy gotowi stawić czoła każdemu scenariuszowi, który może się pojawić i wypełnić zobowiązania naszego planu Dare Forward 2030” – powiedział Carlos Tavares, szef Stellantis.
Zobacz: testy nowych i używanych samochodów
Stellantis dąży do osiągnięcia neutralności węglowej do 2038 r.
W 2023 r. Stellantis zmniejszył swoje bezwzględne emisje w tCO2 w zakresach 1 i 2 o 20% w porównaniu z rokiem referencyjnym 2021. Stała koncentracja na kliencie umożliwiła Stellantis zmniejszenie liczby usterek w pojazdach o ponad 40% trzy miesiące po dostawie do klienta końcowego w porównaniu z rokiem 2021. W ramach wdrażania modelu konsumpcji o obiegu zamkniętym firma otworzyła swoje pierwsze centrum gospodarki o obiegu zamkniętym we Włoszech, tworząc centrum doskonałości zaprojektowane w celu uprzemysłowienia odzysku i zrównoważonego ponownego wykorzystania materiałów. Wielkość wygenerowanej sprzedaży wzrosła o 18% w porównaniu z poprzednim rokiem obrotowym.
Akcjonariat pracowniczy
Firma utworzyła program akcjonariatu pracowniczego o nazwie „Shares to Win” we Włoszech i Francji i planuje rozszerzyć go na inne kraje w 2024 roku. Ponadto podpisano ponad 600 umów zbiorowych, obejmujących prawie 90% pracowników Stellantis na całym świecie.
Stellantis Student Awards
Nagrody Stellantis Student Awards nagrodziły ponad 600 członków rodzin pracowników za ich zaangażowanie w edukację i doskonalenie zawodowe, a Fundacja Stellantis połączyła siły z CERN, aby zainaugurować Science Gateway w Genewie, nowe centrum poświęcone edukacji naukowej.
Technologia
- Aby wesprzeć rozwój firmy na rynku globalnym i jej strategię elektryfikacji w Ameryce Północnej, w 2024 r. na rynek zostanie wprowadzonych 18 dodatkowych samochodów BEV, co daje łączną liczbę 48 modeli elektrycznych do końca 2024 roku.
- Całkowicie nowy Citroën ë-C3 zaczyna się od 23.300 euro, co czyni go najbardziej konkurencyjnym samochodem elektrycznym produkowanym w Europie w segmencie B, podczas gdy Jeep® Avenger, uznany za Europejski Samochód Roku 2023, nadal zdobywa nagrody.
- Wraz z Peugeotem E-3008, Stellantis wprowadził na rynek pierwszą z czterech nowych platform zaprojektowanych dla BEV, platformę STLA Medium, która oferuje najlepszy zasięg w swojej kategorii (do 700 kilometrów).
- Druga platforma, STLA Large, która ma zostać wprowadzona na rynek w 2024 roku, będzie oferować zasięg 800 kilometrów i została zaprojektowana tak, aby przekroczyć oczekiwania klientów. STLA Large to wysoce elastyczna, natywna platforma BEV, która posłuży jako podstawa dla kilku przyszłych pojazdów w segmentach D i E. Będzie ona w stanie obsługiwać różne układy napędowe, w tym hybrydowe i spalinowe.
- Stellantis zabezpieczył dostawy surowców do 2027 r. i podpisał umowę z CATL na dostawę ogniw i modułów akumulatorowych LFP, uzupełniając swoje portfolio chemii akumulatorowej.
- Stellantis i Ample zawarły partnerstwo w dziedzinie technologii wymiany akumulatorów, umożliwiającej pełne naładowanie samochodu w mniej niż pięć minut.
- Stellantis dołączył do Symbio i innych udziałowców spółki joint venture podczas inauguracji SymphonHy, pierwszej gigafabryki we Francji i największego zintegrowanego zakładu produkcji wodorowych ogniw paliwowych w Europie.
- Stellantis wdraża wielowymiarową strategię mającą na celu zabezpieczenie dostaw półprzewodników i stymulowanie innowacji. SiliconAuto, spółka joint venture 50/50 pomiędzy Stellantis i Foxconn, rozpocznie produkcję chipów dla nowej generacji platform dla przemysłu motoryzacyjnego w 2026 roku.
- W 2023 r. Stellantis Ventures zainwestował w sześć nowych start-upów, a Stellantis podpisał 49 umów handlowych ze start-upami.
Elastyczność, wdrażanie, odporność i zwinność pozostają kluczowymi elementami filozofii Stellantis. Dzięki licznym zapowiedzianym technologiom i nowym modelom firma jest w stanie z zyskiem reagować na oczekiwania klientów, wahania rynkowe i wstrząsy polityczne. Stellantis nadal rozwija się poza rozszerzoną Europą i Ameryką Północną, a „trzeci silnik”(5) zwiększył sprzedaż netto o 13%.
Inwestycje w Chinach
W Chinach Stellantis zainwestował 1,4 miliarda euro w Leapmotor, producenta OEM w sektorze New Energy Vehicles (NEV), a obecnie posiada prawie 21% jego kapitału.
Inwestycja ta pozwala Stellantis odgrywać główną rolę we wspieraniu obiecującego wzrostu Leapmotor w Chinach, jednocześnie przyczyniając się do międzynarodowej strategii ekspansji Leapmotor poprzez nową spółkę joint venture Leapmotor International zarządzaną przez Stellantis. W ten sposób Stellantis wypełnia lukę w swoim modelu biznesowym i może teraz wykorzystać konkurencyjność Leapmotor w Chinach i innych krajach. Jednostka biznesowa Stellantis Pro One Commercial Vehicles pozostaje liderem rynku w UE30 i Ameryce Południowej i jest niekwestionowanym liderem sprzedaży pojazdów elektrycznych w UE30, z 38,8% udziałem w rynku BEV.
Jednostka biznesowa dąży do osiągnięcia pozycji światowego lidera do 2027 r., z rozszerzoną i całkowicie odnowioną gamą obejmującą pojazdy spalinowe, pojazdy elektryczne, modele z wodorowymi ogniwami paliwowymi i systemy zwiększania zasięgu pojazdów. Dział DaaS (Data as a Service) firmy Stellantis, Mobilisights, stworzył innowacyjne rozwiązania i zabezpieczył szereg strategicznych umów dzięki dostosowanym pakietom danych i ofercie strumieniowego przesyłania danych.
Cele i perspektywy
Opierając się na dynamice z 2023 r., zarząd odnotowuje szereg czynników, które mogą stworzyć korzystny kontekst na 2024 r., w tym ograniczenie problemów logistycznych i zaopatrzeniowych, stabilizację i potencjalną obniżkę stóp procentowych oraz korzyści generowane przez planowane przez spółkę rozszerzenie asortymentu produktów. Grupa podtrzymuje swoje zobowiązanie do osiągnięcia co najmniej dwucyfrowej powtarzalnej marży operacyjnej do 2024 r., a także dodatnich wolnych przepływów pieniężnych w przemyśle pomimo niepewności makroekonomicznej.
Wypłata dywidendy
Z zastrzeżeniem zgody akcjonariuszy, Stellantis proponuje wypłatę dywidendy zwykłej w wysokości 1,55 euro na akcję, co stanowi wzrost o 16% w stosunku do poprzedniego roku, a przewidywany termin wypłaty dla NYSE, Euronext Milan i Euronext Paris to (i) data odłączenia 22 kwietnia 2024 r., (ii) dzień ustalenia prawa do dywidendy 23 kwietnia 2024 r. i (iii) dzień wypłaty 3 maja 2024 r. Stellantis wdroży również program skupu akcji własnych o wartości 3,0 mld euro w 2024 r., w tym 0,5 mld euro akcji odkupionych w związku z wynagrodzeniem opartym na akcjach i planem akcji pracowniczych w 2024 r.
Najnowsze komentarze