„Auto-Świat” nr 10 (759) z 1.III.2010
Stron: 52 (z okładką) + 16 (dodatek „Narodowy Auto Test 2009”)
Cena: 2,80 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,1 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Nie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C5, DS3, DS4, DS High Rider, Saxo, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, ZX, 106, 206, 306, 307, 308, 405, 406, 407, 5 by Peugeot, 607, Clio, Espace, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Wind
Wśród listów od czytelników tygodnika pojawił się jeden, którego autor prosi o porównanie samochodów „na F”, czyli Forda, Fiata i francuskich i skonfrontowanie ich z Volkswagenem Golfem. Wymienia m.in. Citroëna ZX, Peugeota 306 i Renault Megane, bo zainteresowany jest autami z lat 90-tych XX wieku. List ów znajdziecie na stronie 4.
Nieco niżej zamieszczono zdjęcie zrobione przez jednego z czytelników pisma w Austrii – z „opakowanym” Peugeotem 405.
Wśród samochodów, jakie warto obejrzeć na genewskim salonie wiele będzie pochodziło od francuskich producentów. Zresztą to dla nich tam jedziemy. „Auto-Świat” na stronach 12-13 sugeruje, że szczególną uwagę należy zwrócić na:
– Citroëny DS3 Racing i DS High Rider – prawdopodobnie protoplastę DS4;
– 5 by Peugeot – zapowiedź następcy dwóch modeli: 407 i 607;
– Renault Wind – dwuosobowego coupe-cabrioleta zbudowanego na bazie Twingo.
Renault Megane pojawiło się w tabelce z najchętniej kupowanymi w Polsce w styczniu br. autami kompaktowymi – z wynikiem 608 sztuk zajęło piąte miejsce w tym segmencie ustępując Octavii (wreszcie we właściwej grupie), Astrze, i30 i Golfowi. Całość znajdziecie na stronie 16.
Na kolejnej stronie krótką notatkę o imprezie „Z kobietą bezpiecznie na drodze” zilustrowano maleńkim zdjęciem Citroëna C3.
Króciutki test Peugeota 308 Premium napędzanego 1,6-litrowym silnikiem HDi o mocy 110 KM zamieszczono na stronie 26. Takie auto kosztuje ok. 80 tys. zł i niestety w tej cenie nie dostaniecie jeszcze ESP i kurtynowych airbagów, co zdaniem „AŚ” jest sporym minusem. Cóż – trochę racji w tym jest… Dokupienie tych dwóch elementów wyposażenia oznacza wprawdzie dopłatę raptem 3.200 zł, ale szkoda, że w najbogatszej wersji z mocniejszą wersją diesla 1.6 nie ma tego już w standardzie.
Plusem testowanego samochodu jest bardzo kulturalnie pracujący silnik, który w dodatku oczekuje niewiele paliwa. Wnętrze auta jest przestronne, a widoczność dobra.
Jako konkurenta dla Peugeota 308 wymieniono Renault Megane.
Na stronie 36. znajdziecie pytanie Marcina, który kupił używanego Peugeot 307 i musi wymienić w nim filtr cząstek stałych. Pyta, czy może ten podzespół usunąć, bo wymiana wiąże się z poważnymi kosztami. Szkoda, że Marcin nie zajrzał do nas – odesłalibyśmy go bezpośrednio do firmy Vitesse, która na pewno pomogłaby mu poradzić sobie z problemem ;-)
Samochody francuskie (pozwólcie, że nie będę ich po raz kolejny wymieniał) znalazły się w tabelce z wynikami testów długodystansowych zamieszczonej na stronie 43.
Na kolejnych dwóch stronach znajdziecie ranking awaryjności TÜV dotyczący aut 8-9-letnich. Oto pozycje samochodów francuskich:
21. Citroën Xantia – 15,6% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 143 tys. km;
39. Renault Megane – 18,2% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 107 tys. km;
41. Peugeot 406 – 18,6% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 133 tys. km;
53. Citroën Saxo – 20,4% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 93 tys. km;
54. Renault Espace – 20,8% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 130 tys. km;
59. Citroën Xsara – 21,2% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 116 tys. km;
60. Peugeot 206 – 21,4% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 107 tys. km;
64. Peugeot 306 – 21,9% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 117 tys. km;
64. Renault Twingo – 21,9% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 94 tys. km;
68. Renault Clio – 22,5% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 94 tys. km;
69. Renault Laguna – 22,6% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 123 tys. km;
70. Peugeot 106 – 22,9% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 98 tys. km;
73. Renault Scenic – 23,6% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 113 tys. km;
75. Citroën Berlingo – 24,7% aut z poważnymi usterkami przy średnim przebiegu 122 tys. km;
Jako ciekawostkę podajmy jeszcze kilka ubóstwianych w naszym kraju modeli:
19. Volkswagen Golf, 15,6% przy średnim przebiegu 120 tys. km;
26. Audi A3, 16,5% przy średnim przebiegu 122 tys. km;
28. Ford Mondeo, 16,6% przy średnim przebiegu 118 tys. km;
29. Ford Focus, 16,9% przy średnim przebiegu 119 tys. km;
32. Volkswagen Passat, 17,2% przy średnim przebiegu 145 tys. km;
35. Volkswagen Polo, 17,7% przy średnim przebiegu 96 tys. km;
37. Škoda Octavia, 17,9% przy średnim przebiegu 145 tys. km;
40. Škoda Fabia, 18,5% przy średnim przebiegu 101 tys. km;
41. Seat Leon/Toledo, 18,6% przy średnim przebiegu 125 tys. km;
44. Opel Vectra, 19,3% przy średnim przebiegu 117 tys. km;
46. Mazda 626, 19,4% przy średnim przebiegu 118 tys. km;
51. Audi A4, 20,0% przy średnim przebiegu 141 tys. km;
62. BMW serii 5, 21,6% przy średnim przebiegu 153 tys. km;
62. Audi A6, 21,6% przy średnim przebiegu 158 tys. km;
67. Mercedes klasy E, 22,3% przy średnim przebiegu 163 tys. km;
71. BMW serii 7, 23,2% przy średnim przebiegu 164 tys. km;
72. BMW serii 3, 23,3% przy średnim przebiegu 120 tys. km;
Czyli wcale niemieckie auta, zwłaszcza modele tak ukochane przez Polaków, wcale nie są takie rewelacyjne…
Francuskie samochody pojawiły się oczywiście także w Narodowym Auto Teście 2009, dla którego poświęcono 16-stronicowy dodatek wewnątrz numeru. Znajdziecie tam:
– Citroëny: C5, Xsara, Xsara Picasso;
– Peugeoty: 206, 307, 406;
– Renault: Clio, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic.
Jako ciekawostkę dodam, że w łącznej klasyfikacji Citroën C5 znalazł się na dziewiątym miejscu pokonując m.in. Volkswagena Passata, Škodę Octavię, Toyotę Avensis I i Opla Vectrę B.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. Można sobie zakup tego numeru darować.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze