„Auto-Świat” nr 13 (661) z 24.III.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
O jakich modelach piszą: Berlingo, C5, 206, 407, 908, R19, Kangoo, sportowe
Zaczyna się delikatnie – w listach od czytelników tygodnika zamieszczanych na stronie 4. pojawiła się wypowiedź Pana Lecha Jerczyńskiego, jeżdżącego Peugeotem 407 HDi. Pan Lech nawiązuje do zdania Redakcji zamieszczonego dwa numery wcześniej na temat nowoczesnych diesli, jakoby miały one duże zapotrzebowanie na olej silnikowy. Właściciel Peugeota neguje takie uogólnianie podając za przykład swój samochód, który owszem – bierze olej – ale to są ilości znikome – ok. 0,6 litra na 10 tys. km! Cóż można powiedzieć? Chyba tylko to, że diesle francuskie zawsze były znakomite, osiągały ogromne przebiegi, a ich przeciętna awaryjność jest na tak niskim poziomie, że szkoda o niej w ogóle mówić. Redakcja „Auto-Świata” pisała wprawdzie na podstawie diesli Audi, ale to przecież ten sam koncern, co Volkswagen reklamujący się swego czasu hasłem „Wiesz, co masz…”. Chciałoby się dopisać „…dolewać” ;-)
Kolejna wzmianka na temat francuskiego samochodu pojawia się dopiero na stronie 19. To skrócony cennik nowego Citroëna C5, który trafi na polski rynek dopiero za mniej więcej kwartał, ale zamówienia można już składać. Wszak już ładnych parę dni temu Citroën opublikował, a my podaliśmy ceny i wyposażenie tego samochodu na rynku polskim.
Przy okazji „Auto-Świat” stwierdził, że ceny na nową C5-tkę są wysokie. Czyżby? Pozwoliłem sobie porównać dziewięć samochodów klasy średniej, a w zasadzie ich najtańsze wersje i co się okazało? Że Citroën kosztujący 79.900 zł jest tańszy od Hondy Accord (ale ta ma imponujący 155-konny silnik), Volkswagena Passata (z zaledwie 102-konnym motorem pod nudną maską), a nawet od 115-konnej Škody Superb kupowanej pod wpływem wybujałych ambicji. A na dodatek bije je na głowę wyposażeniem! Citroën C5 wydaje się więc naprawdę atrakcyjną pozycją, a kto wie, jakie promocje wyszykuje w chwili debiutu tego auta Citroën Polska…
Na tej samej stronie znajdziecie jeszcze zestawienie sprzedaży nowych samochodów na rynku polskim w okresie dwóch pierwszych miesięcy br. My podaliśmy te dane prawie trzy tygodnie temu!
Krótka wzmianka o Peugeocie 908 HDi V12 pojawiła się na stronie 20. Wyżej opublikowano relację z Grand Prix Australii w Formule 1, gdzie Fernando Alonso w bolidzie Renault finiszował na czwartym miejscu.
Sporo miejsca poświęcono na test nowego Kangoo ze 103-konnym silnikiem 1.5 dCi. Znajdziecie go na stronach 30-31. Niestety całość psuje reklama Škody Fabii ciągnąca się u dołu obu stron :-/ A jak oceniono francuskiego kombivana? Oczywiście nie dało się skrytykować wielkiej przestrzeni wewnątrz, więc Redaktor Kamiński zaczął marudzenie od kiepskiego bocznego trzymania foteli. Fakt – to straszny zarzut w samochodzie, który nie służy do sportowej jazdy… Podobnie rzecz się ma do plastików kokpitu – że są twarde. Ciekawe, jak oceniłby te, które użyto do wykonania deski rozdzielczej Volkswagena Caddy, który został pokazany obok, jako o ponad 10 tys. zł droższa alternatywa…
Podziwiam też śmiałość w wyrażaniu opinii na temat dynamiki testowanego Kangoo – Ponad 13 s do „setki” to sporo nawet w tego typu aucie ocenił Pan Kamiński. W tabelce podano wynik na poziomie 13,2 sekundy. To najmniej (ex aequo z Fordem Connect) wśród pięciu pokazanych samochodów! VW Caddy i Fiat Doblo z dieslami 1.9 są wolniejsze o 0,1 sekundy, a Citroën Berlingo nowej generacji – o sekundę. Ale to Kangoo jest niezbyt dynamiczne… Wicie, rozumicie ;-)
Renault 19 został pokazany na zdjęciu na stronie 33. ilustrując artykuł zatytułowany „Co trzeba wiedzieć o LPG?”.
Z kolei zdjęcie Peugeota 206 ilustruje fragment artykułu o oponach. 206-ka reprezentuje pojazdu „budżetowe”. Poniżej Škoda Octavia znowu próbuje udawać auto klasy średniej, zaś jeszcze niżej Passat aspiruje do klasy premium. Paranoja w wciskaniem ciemnoty!
Renault 19 posiada Arek87, którego list jest cytowany w Poradach. Czytelnik ma problemy z nierówną pracą silnika zasilanego gazem płynnym i pyta, czy przyczyną kłopotów mogą być kable wysokiego napięcia.
Kolejne zdjęcie Renault 19 znalazłem na stronie 40. Ilustruje ono artykuł na temat niewłaściwych zachowań na drodze, w tym wypadku praktycznej nieumiejętności korzystania z lusterek.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich można znaleźć w tym tygodniu w „Auto-Świecie”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze