„Auto Świat” nr 2 (853) z 9.I.2012
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: DS5, Fluence, Laguna, Latitude, Twingo, Citadine, Duster, Lodgy, Logan, Popster
Strony 10-11 poświęcono w całości marce Dacia. Nie mogę się jednak zgodzić z tezą postawioną w początkach artykułu, jakoby popularność Dacii na Zachodzie wynikała przede wszystkim z zachęt rządowych zaoferowanych w postaci premii wrakowych. Po prostu spora część ludzi w krajach wysoko rozwiniętych na co dzień nie potrzebuje aut nafaszerowanych elektroniką i bajerami, za które muszą płacić ogromne pieniądze. Po prostu do codziennych jazd prosty i solidny samochód objęty długa gwarancją i kupiony za naprawdę atrakcyjną cenę jest wystarczający. Nie jest tak, że premie wrakowe sprawiły, że zainteresowano się Dacią, która i tak można kupić za niewielką kwotę. Poza tym premie owe pojawiły się już sporo po wprowadzeniu „nowożytnych” Dacii na rynek! To właśnie rynek wymusił na Grupie Renault wprowadzenie Dacii na rynki, na których jej wcześniej nie było.
Potem jednak jest już lepiej – omówiono plany (i plotki) dotyczące kolejnych aut Dacii, których premiery od pewnego czasu są ważnymi i komentowanymi wydarzeniami w świecie motoryzacji. I jak Logan, czy Sandero po prostu wykonały, co do nich należało, tak Duster, a teraz Lodgy, występowały/występują w roli gwiazd, na które się czeka.
Grupa Renault poprzez Dacię pokazała, że nie trzeba szaleć i wciąż podnosić cen, by sprzedawać setki tysięcy samochodów, na które kolejki u dealerów sięgają wielu miesięcy! Ludzie zmęczyli się już tą wszechobecną elektroniką, zawodną, kosztowną, i zaczęli szukać samochodów prostych, niezawodnych, ale o dobrym stosunku jakości do ceny. I tu Dacia okazała się strzałem w dziesiątkę.
„Auto Świat” przewiduje, że w gamie Dacii pojawią się wkrótce Van Lodgy, kombivan o przypuszczalnej nazwie Popster (jeszcze w tym roku), odświeżony Logan (końcówka bieżącego roku), poliftingowe Sandero (początek roku przyszłego), nowe Logan Pick-Up i MCV (także rok 2013), pick-up na bazie Dustera (za dwa lata), kolejna odsłona Sandero (rok 2015), miejskie Citadine (także za trzy lata), auto klasy D (również rok 2015) i Duster II za lat pięć. Czy ten kalendarz się spełni? Zobaczymy. W każdym bądź razie pokazano nieco wizualizacji – Logana II, sedana (bazującego na rozwiązaniach Renault Fluence’a, Laguny i Latitude’a), który spodziewany jest też w wersji kombi, poliftingowego Dustera, Dustera z nadwoziem pick-up, miejskie Citadine (bazujące pewnie na podzespołach Twingo) i kombivana Popster.
Niestety nie zabrakło odniesień do Volkswagena – przywołano niemiecki koncern przy okazji pisania o modułowej płycie podłogowej.
Renault Twingo powróciło na stronie 13. Pokazano tam trzy zdjęcia samochodów przygotowanych przez czworo artystów. Zainteresowanych odsyłamy do zamieszczonego przez nas materiału, gdzie zdjęć znajdziecie przeszło 70.
Na tej samej stronie wspomniano też o cenach Citroëna DS5, które będą obowiązywały w Polsce. My cennik tego samochodu opublikowaliśmy jeszcze w ubiegłym roku.
Również na stronie 15. znajdziecie tabelkę obrazującą sprzedaż nowych samochodów w Polsce w roku 2011 (najważniejszych 20 marek). Wynika z tego, że Renault był siódmą najchętniej wybieraną marką (16.936 sprzedanych aut), zaś Peugeot otworzył drugą dziesiątkę (11.170), wyprzedzając Citroëna (10.544). Osiemnaste miejsce zajęła Dacia z wynikiem 4.867 samochodów.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu. Lepiej powinno być w przyszłym tygodniu, kiedy to ma się pojawić materiał, w którym będą dwie gwiazdy – Citroëny DS i DS5.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze