„Auto Świat” nr 23 (873) z 4.VI.2012
Stron: 60 (z okładką)
Cena: 2,50 zł
Koszt 1 strony: blisko 4,2 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, Xantia, 107, 406, Boxer, Partner, A110-50, Alpine, Clio, DeZir, Espace, Kangoo, Laguna, Megane, Scenic, Twingo, Vel Satis, Logan, sportowe
Ale my tu nie o polityce dyskutujemy (z reguły), a o motoryzacji, czas więc najwyższy sprawdzić, w jakim świetle przedstawiono samochody francuskie w bieżącym wydaniu tygodnika „Auto Świat”. I jestem przekonany, że nawet mimo rozpoczynającego się dziś jakiegoś turnieju biegaczy za kawałkiem świńskiej skóry, znajdzie się wcale niemało ludzi, których owa impreza niespecjalnie interesuje.
Mnie zaś coś w związku z Euro 2012 interesuje. Jedno, to dwie Dacie Duster, które już pełnią służbę w legionowskiej Straży Miejskiej. Drugie, to fakt, skąd weźmiemy pieniądze na utrzymanie Stadionu Narodowego w Warszawie, który niemałym kosztem zbudowano tak, że niewiele, poza meczami piłki kopanej, można tam zorganizować imprez sportowych. O ile się nie mylę, nie ma tam nawet skrawka bieżni, o innych lekkoatletycznych arenach nawet nie wspominając. Gdyby w naszym kraju była liga na miarę angielskiej, hiszpańskiej, niemieckiej, czy francuskiej, to taki stadion może miałby sens. A tak? Zbudowano coś, co znowu nam się specjalnie nie przyda. Ciekawe, ile więcej trzeba było wydać kasy, żeby ów obiekt wzbogacić o funkcjonalności pozwalające na rozgrywanie tam imprez sportowych o innym, niż piłkarskie, charakterze. I dlaczego tego nie zrobiono???
No ale nas najwyraźniej stać…
Dobra – wracamy do „Auto Świata”.
A w nim pierwsze informacje o francuskich samochodach pojawiają się dopiero na stronie 16. Daleko, ale za to z przytupem, bo chodzi o koncepcyjne Renault A110-50 nawiązujące do legendarnego Alpine Berlinette, które powstało przed pół wiekiem. Koncept, który – jak mają nadzieję miłośnicy Marki – zapowiada seryjny model, napędzany jest silnikiem o mocy 400 KM z Megane Trophy.
W artykule pojawiła się też wzmianka o koncepcyjnym Renault DeZir.
Krótkie wzmianki o 71. zwycięstwie Sebastiena Loeba (w Rajdzie Grecji) oraz triumfie Marka Webera z Red Bull-Renault w Grand Prix Monaco znajdziecie na stronie 19.
Wspomniałem na wstępie o porównawczym teście pięciu aut kompaktowych. Znajdziecie go na stronach 28-33. Renault Megane TCe 130 stanęło tam w szranki z BMW 116i, Fordem Focusem 1.0, Hyundaiem i30 1.6 i VW Golfem 1.4 TSI. Przy takim doborze konkurentów w piśmie o niemieckim rodowodzie szans nie miało, ale jak się okazuje – wcale nie przegrało porównania ze wszystkimi!
Megane pokonało bowiem rywala z segmentu premium, czyli BMW! Niestety na więcej nie pozwoliły mu takie wady wynalezione przez „Auto Świat” (czy może „Auto Bild”), jak twardo zestrojone zawieszenie, „gąbczasty układ kierowniczy” i nieprecyzyjna – jak zwykle – skrzynia biegów. Sytuację pogarszają za miękkie fotele i za wysokie spalanie, a prędkościomierz rzekomo nie pozwala na śledzenie szybkości i dodatkowo oślepia w nocy. Normalnie koszmarny samochód, który wygrał z BMW tylko ceną.
Oczywiście o wiele lepiej oceniono Golfa, który zremisował z trzycylindrowym Focusem, a całe porównanie wygrał Hyundai – ważny gracz na reklamowym rynku. Nie sugeruję niczego zdrożnego, bo to całkiem fajny samochód, który pokonał niemieckich konkurentów ceną i warunkami gwarancji. Kiedy więc odrzuci się te dwa elementy, prawda wychodzi na jaw – „niemieckie samochody są cudowne i nikt im nie podskoczy”. Ale prawdziwej prawdy szukajcie na łamach Francuskie.pl w poprzednim dzisiejszym newsie.
Ceny benzyny sprawiają, że wielu Polaków kusi jazda na gazie. I chodzi mi o LPG, bo na innym też nasi rodacy jeżdżą nader chętnie. Aktualny „Auto Świat” prezentuje 150 modeli, które nieprzesadnie lubią być gazowane. Wśród nich jest kilka francuskich aut:
– Citroën C1 1.0;
– Citroën Berlingo 1.8 8v;
– Citroën Xantia 1.8 8v;
– Dacia Logan 1.4 8v I 1.6 8v;
– Peugeot 107 1.0;
– Peugeot 406 1.8 8v;
– Peugeot Boxer 2.0 8v;
– Peugeot Partner 1.8 8v;
– Renault Clio 1.2 16v;
– Renault Espace 2.0 8v i 3.5 V6;
– Renault Kangoo 1.4 8v;
– Renault Laguna 2.0 8v i 2.0 16v (w tym drugim przypadku chodzi o silnik od Nissana);
– Renault Megane 1.4 16v i 1.6 16v;
– Renault Scenic 1.4 16v i 2.0 16v;
– Renault Twingo 1.2 8v;
– Renault Vel Satis 3.5 V6.
Wzmianka o wysokoprężnym silniku 1.9 od Renault (m.in. Laguna) pojawiły się w teście Suzuki Grand Vitary zamieszczonym w dziale Używane na stronach 54-55.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze