„Auto Świat” nr 30 (779) z 19.VII.2010
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C1, C5, 107, 1007, 307, 308, 407, 508, 607, Megane, Modus, Logan, sportowe
Wielu z Was twierdziło pod zamieszczonym u nas materiałem, że Peugeot 508 jest nijaki. A co na jego temat napisano w „Auto Świecie”? Sprawdźmy to, ale poszukajmy w nim również wzmianek o innych samochodach francuskich.
Wagę 508-ki potwierdza fakt, że wspomniał o tym aucie nawet Stanisław Sewastianowicz, Redaktor Naczelny „AŚ”, w swoim „wstępniaku” zamieszczonym na stronie 3. Sama prezentacja nowego modelu Peugeota została zaś zamieszczona na stronach 6-7.
Samochód ten będzie pełnił funkcję modelu flagowego, choć oczywiście „AŚ” wie lepiej – twierdzi, że 607-ka zniknie z rynku bezpotomnie. Ja sądzę, że będzie tak, jak przez parę lat w przypadku Citroëna – C5 pełniło rolę flagowego modelu do czasu, gdy światło dzienne ujrzał C6. Teraz, gdy kryzys w branży ma się raczej ku końcowi, Peugeot na pewno pracuje nad następcą serii 6, ale pojawi się on pewnie nie wcześniej, niż w 2012 roku.
W tekście wspomniano oczywiście modele, które 508-ka ma zastąpić: 407 i 607.
Koncern PSA został wspomniany w materiale poświęconym filtrom cząstek stałych, jaki opublikowano na stronach 12-14. Trzeba przyznać, że często krytykowane, „obsługowe” rozwiązanie proponowane przez Francuzów, tu zostało uznane za niezłe, bo przewidywalne.
W tabelce na końcu artykułu podano orientacyjne ceny filtrów do różnych modeli samochodów, w tym do Citroëna C5 V6 HDi oraz do Peugeota 307 1.6 HDi. Ten pierwszy kosztuje ok. 2.700 zł, drugi jest o ok. 600 zł droższy. W stosunku do innych aut w tabelce, francuskie rozwiązanie jest tanie, żeby nie napisać wprost, że najtańsze!
Jaki „otwierany” samochód na polskim rynku wykazał największą dynamikę sprzedaży w ciągu pierwszych pięciu miesięcy br. wobec analogicznego okresu roku ubiegłego? Możecie to sprawdzić w tabelce zamieszczonej na stronie 17., lub przeczytać tutaj. Otóż jest to Peugeot 308 CC, którego sprzedaż wzrosła aż o 950%. Wszystko to dlatego, że ubiegłoroczna nowość znalazła w roku 2009 tylko dwóch klientów do maja włącznie, a w tym roku w ciągu 5 miesięcy Peugeot Polska sprzedał już 21 takich aut. Daje to 308-ce CC trzecie miejsce wśród najchętniej kupowanych kabrioletów w naszym kraju.
Na tej samej stronie pojawiła się notatka o nagrodzie dla silnika 1.0 montowanego m.in. w Citroënach C1 i Peugeotach 107. Motor ten zdobył najwyższą ocenę w swojej klasie – już czwarty raz z rzędu – w konkursie „Engine of the Year”.
O wyścigu o Grand Prix Wielkiej Brytanii, pechowym dla Roberta Kubicy, możecie poczytać na stronie 18. Zwyciężył Mark Webber z Red Bull-Renault, a kierowcy Renault F1 Team nie punktowali.
Cztery najlepsze miejsca w Rajdzie Bułgarii wywalczyły załogi jadące Citroënami C4 WRC. Krótki tekst poświęcony temu triumfowi szewronów znajdziecie na stronie 19.
Małe zdjęcie Peugeota 1007 ilustruje artykuł zamieszczony w dziale Porady traktujący o różnych aspektach utrzymania auta podczas dużych upałów.
W dziale Interwencje na stronie 39. pojawiły się dwa materiały związane z samochodami francuskimi. Pierwszy dotyczy wymiany wspomagania w Renault Modusie, drugi traktuje o 150 Peugeotach 308, które trafiły na polski rynek nie mając wbudowanych poduszek bocznych.
Lato, zwłaszcza z ostatnimi upałami, każe niektórym z nas spoglądać chętniej w stronę kabrioletów i aut typu coupe-cabrio. „Auto Świat” doradza, jakie samochody tego typu warto kupić i na co przy tym zakupie zwrócić uwagę. Poleca przy tym Renault Megane II CC i Peugeota 307 CC, któremu przyznano cztery gwiazdki, tak, jak Volkswagenowi Eos, którego jednak dość mocno skrytykowano. Dlaczego więc otrzymał tak wysoką ocenę?….
Dacie Logan pojawiają się już od jakiegoś czasu na rynku wtórnym. Czy warto kupić Logana MCV? Odpowiedzi próbuje udzielić „AŚ” i trzeba przyznać, że całkiem dobrze oceniono rumuńsko-francuskie kombi. MCV-ka uzyskała w ocenie „Auto Świata” pięć gwiazdek na sześć możliwych, czyli całkiem nieźle! Warto więc zajrzeć na strony 46-47.
Za to na dwie następne stroniczki koniecznie powinni rzucić okiem miłośnicy rajdówek Citroëna. Zaprezentowano tam model DS3 R3, ale warto pamiętać, że w oparciu o DS3 powstaje też topowa rajdówka nowych WRC, których walką pasjonować się będziemy od roku przyszłego.
W tekście pojawiły się oczywiście odniesienia do legend rajdowych – Xsary WRC i C4 WRC. Wspomniano też o pracach nad DS3 WRC, ale opisano słabszą, budżetową niemal wersję DS3 R3. „Niemal”, bowiem tak przygotowane gotowe auto oznacza wydatek rzędu 90 tys. euro. Ale naprawdę może je kupić każdy, nie tylko zawodnik…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu. W zasadzie można ten numer kupić.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze