„Auto-Świat” nr 37 (837) z 12.IX.2011
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,30 zł
Koszt 1 strony: ponad 4,4 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą lub choćby wzmiankują: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: C4, DS5, Tubik, ZX, 3008, 406, 508, 5008, HX1, Fluence, Frendzy, Kangoo, Koleos, Laguna, Scenic, Twingo, Twizy, Zoe, sportowe
Wśród nowości IAA we Frankfurcie wymieniono Citroëny DS5 i Tubik (strona 8.), Peugeoty 3008 HYbrid4, 508 RXH i koncepcyjny HX1, oraz Renault Twingo i Frendzy, napędzany silnikiem znanym z seryjnego już Kangoo Z.E. (strona 10.).
Na stronie 16. pokazano odświeżonego Koleosa – SUV-a marki Renault. Pozwolę sobie zdradzić, że wkrótce to auto pojawi się na naszych łamach w bardzo ciekawej roli… Pod koniec tekstu wspomniano, że Koleos nie jest samochodem tanim. Zakładam, że chodziło o wartości bezwzględne, ale zajrzałem na wszelki wypadek także do konkurencji. Taki Volkswagen Tiguan, równie nijaki stylistycznie, za napędzaną na cztery koła najtańszą wersję ze 140-konnym dieslem pod maską kosztuje aż 110.490 zł, czyli nieco mniej od Koleosa, jeśli nie uwzględnimy rabatu w Renault. Z obowiązującymi zniżkami Koleos jest tańszy o niemal 12.600 zł. Gdy porównamy Koleosa z silnikiem o mocy 175 KM, to okaże się, że jest o niemal 6.400 zł tańszy od najtańszego 170-konnego Iguana. Plusem Volkswagena jest to, że ma w ofercie także wersje benzynowe, podczas gdy Francuzi zupełnie z takiej jednostki napędowej w swoim SUV-ie zrezygnowali. I to – jak dla mnie – jest porażką Koleosa, większą nawet, niż jego wygląd :-(
Na stronie 17. znajdziecie krótki materiał poświęcony Peugeotowi 5008 w limitowanej wersji Family.
Relację z Rajdu Dolnośląskiego ilustrowaną zdjęciami Peugeota 207 S2000 i Citroëna DS3 R3 zamieszczono na stronie 19.
Porównanie czterech aut kompaktowych – Citroëna C4, Mitsubishi Lancera i Opla Astry – napędzanych silnikami benzynowymi o mocach rzędu 120 KM znaleźć można na stronach 20-23. I od razu napiszę, że stała się rzecz niesamowita – francuskie auto uzbierało najwięcej punktów i wygrało test! Jakim cudem do tego doszło? Pewnie takim, że nie pojawił się w porównaniu żaden samochód koncernu VAG ;-) Ale poważniej – sprawdźmy szczegóły!
Skrytykowano już na samym początku dość dychawiczną 120-konną podstawową w gamie silników 1.6 jednostkę napędową VTi. Nam też ona jakoś średnio pasuje i zdecydowanie lepiej jeździ nam się samochodami napędzanymi mocniejszą wersją 1.6 THP. „Auto Świat” skrytykował jednak także pracującą „z oporami, a przy szybkim przełączaniu biegów” haczącą czasami skrzynię biegów. Czyli jak zwykle – jak skrzynia jest we francuskim samochodzie, to na pewno będzie haczyć…
Zawieszenie Citroëna uznano za najbardziej komfortowe w porównaniu, przez co zniechęca ono do ofensywnej jazdy po krętych drogach. Gdyby zresztą ktoś próbował, to oczywiście na przeszkodzie stanie mu dodatkowo „dający słabe czucie drogi układ kierowniczy”. Czyli kolejny element, którego Francuzi nie potrafią zrobić w żadnym samochodzie…
Wnętrze Citroëna wykonano dobrze i z materiałów wysokiej jakości, ale jest niekonwencjonalne estetycznie i niezbyt przestronne, a fotele nie zapewniają oczywiście właściwego trzymania bocznego. A po co, skoro zawieszenie i układ kierowniczy nie pozwalają skręcać?…
Bagażnik C4 jest największy, ale tylko do czasu złożenia kanapy – wówczas konkurenci oferują więcej. Ale jak często zdarza Wam się korzystać z tej funkcjonalności? Gdy jeździłem jeszcze hatchbackami, czy liftbackami, były to naprawdę sporadyczne przypadki, więc można uznać, że to pomijalny drobiazg.
C4 jest najtańsze w stawce i najrzadziej musi odwiedzać serwis w celu dokonania przeglądów okresowych, co wpływa na koszty utrzymania. Jest też nieźle wyposażone (oceniano wersję Seduction). I musi być naprawdę niezłym samochodem, skoro pokonało obu konkurentów, którzy uzyskali po 396 punktów. Citroën był o 6 oczek lepszy!
Renault Lagunę Coupe wymieniono wśród potencjalnych konkurentów dla… Mercedesa C250 CDO Coupe przetestowanego na stronach 26-27.
Na stronie 35. znajdziecie poradę związaną ze zwichrowanymi tarczami hamulcowymi w Citroënie ZX.
Kandydatów do tytułu Zielonej Kierownicy 2011 przedstawiono na stronie 37. Wspomniano tam Peugeota 3008 HYbrid4, silnik 1.6 dCi w Scenic’u i pokazano trzy auta elektryczne Renault: Twizy, Zoe i Fluence.
Chcecie kupić samochód z nadwoziem coupe na rynku wtórnym, a nie wiecie, co wybrać? Warto zajrzeć do aktualnego „Auto Świata” na strony 38-43. Wśród polecanych aut znajdziecie Renault Megane Coupe (cztery gwiazdki na sześć możliwych) i Peugeota 406 Coupe (także cztery gwiazdki).
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto-Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze