„Auto-Świat” nr 38 (685) z 15.IX.2008
Stron: 52 (z okładką)
Cena: 2,10 zł
Koszt 1 strony: nieco ponad 4 grosze
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakie modele opisano/pokazano: 2CV, C3 Picasso, 207, 308, Clio, R19, Megane, Safrane, Twingo, 1300, sportowe
Samochody pozostające w kręgu naszych zainteresowań pojawiły się, dość tradycyjnie zresztą, na stronie 4. „AŚ’. Jedna wzmianka dotyczy Dacii 1300, której testu domaga się Pan Paweł Belniak, zaś drugi, to Citroën 2CV. Ten drugi w związku z listem Pana Jarosława Dyducha, który natknął się w Koszalinie na wkomponowane w ścianę takie auto. Chodzi oczywiście o hotel i restaurację przy ASO Citroëna w tym mieście. Pisaliśmy na jego temat prawie 1,5 roku temu. Mieliśmy nadzieję, że dwa tygodnie temu odwiedzimy to miejsce w ramach testu Nowej Laguny, ale zabrakło nam czasu :-(
Strona 11. przynosi nieduży materiał na temat Citroëna C3 Picasso.
Dwie strony dalej w analogicznym miejscu natkniecie się na równie krótki artykuł poświęcony Renault Twingo Sport – 133-konnej odmianie francuskiego maluszka. Kosztujący w Niemczech 14.800 euro samochód rozpędza się do setki w 8,7 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 200 km/h! „AŚ” uznał, że silnik jest wielką zaletą Twingo RS, a seryjne ESP i atrakcyjna stylistyka na pewno wzbudzą zainteresowanie wielu klientów (oczywiście w krajach, gdzie można sobie na takie jeździdełko dla przyjemności pozwolić). Po stronie wad wymieniono haczący drążek skrzyni biegów i mało precyzyjny układ kierowniczy. Ogólna ocena dla Twingo RS, to 4+.
Więcej szczegółów na temat tego sympatycznego samochodu zamieściliśmy tutaj.
Peugeota 206 wykorzystała DEKRA do badania skutków najechań na rowerzystów. Artykuł na ten temat znajdziecie na stronach 14-15.
Czy Clio Grandtour może być bardziej atrakcyjne, niż Megane, droższe jedynie o 2.600 zł? Czy lepiej wydać 54.200 zł na Peugeota 308, czy o 6.600 zł mniej na 207 SW? Podobne pytanie padło też w przypadku Škody Fabii Combi i Ovtavii sedan. Okazuje się, że we wszystkich trzech przypadkach „Auto-Świat” sugeruje wybór większego auta.
Clio Grandtour, choć ciekawe i ze sporym bagażnikiem, przegrało ze schyłkowym modelem Megane. W kategoriach ilość miejsca/jakość wykonania i cena zakupu/wyposażenie to kompaktowy Renault okazał się lepszy. Clio wygrało pod względem dynamiki zaś w kategoriach prowadzenie i eksploatacja/odsprzedaż „AŚ” przyznał oceny remisowe. W ten sposób Megane uzyskało 4 punkty, a Clio Grandtour trzy. Ciekawy jestem, jaka jest Wasza opinia.
Podobnie rzecz się ma w przypadku Peugeota. 4:3 dla 308-ki nie może dziwić, choć jest różnica – remis w kategorii dynamika i wygrana 207-ki w ocenie ceny zakupu/wyposażeniu. Dodajmy, że oceniano auta napędzane silnikami 1.4, choć ten w 207 SW jest ciut mniejszy (1360 ccm) i słabszy (90 KM), niż jednostka z 308-ki (1397 ccm i 95 KM).
Renault 19 można wypatrzyć na zdjęciu zamieszczonym na stronie 33.
Renault Safrane jest samochodem coraz popularniejszym na rynku wtórnym. Komfortowe, przestronne i bogato wyposażone auto można mieć za nieduże pieniądze. W dodatku specjalnie Safrane’ka nie rzuca się w oczy, co może być sporą zaletą. Niestety sporo samochodów jest zaniedbanych, a naszpikowane elektroniką egzemplarze mogą sprawić trochę drobnych, acz irytujących kłopotów. Problemem nieco większym może być silnik V6 ze skłonnością do przegrzewania się. Za to serwisowanie przeciętnego Safrane nie powinno kosztować specjalnie więcej, niż Laguny I. O tym wszystkim możecie przeczytać na 49. stronie „Auto-Świata”.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w 38. numerze ten tygodnik.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze