W Wigilię podobno zwierzęta przemawiają ludzkim głosem. Nie wiem, jak to z tym jest, ale widzę, że w okresie świątecznym nawet AUTO ŚWIAT dostrzega francuskie samochody ;-) Na okładce zagościły aż cztery – Renault Zoe, Peugeot 208, Peugeot 3008 i Renault Kadjar. Wprawdzie wszystko przyćmił – z uwagi na rozmiary zdjęcia – Volkswagen Golf VIII, ale i tak doceniamy to, co zrobił AUTO ŚWIAT. Sprawdzimy jednak, w jakim świetle interesujące nas auta przedstawił wewnątrz numeru.
AUTO ŚWIAT nr 51-52 (1249) z 16.XII.2019
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Auta używane”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, C3 Aircross, C4 Aircross, C-Crosser, C-Elysee, Jumpy, SpaceTourer, 107, 208, 2008, 301, 3008, 5008, Expert, Partner, Rifter, Traveller, Kadjar, Kangoo, Master, Megane, Trafic, Zoe, A110, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Corsa
3008-kę, Kadjara i Zoe wspomniał też we „wstępniaku” Redaktor Naczelny tygodnika AUTO ŚWIAT. Miało to miejsca na stronie 3.
Nie mogę sobie odmówić prztyczka w nos, a w zasadzie w kuper owego Golfa. AUTO ŚWIAT twierdzi, że 380 litrów (bazowo w ósmej generacji tego rzekomego „wzorca”), to duży bagażnik. Przypominam, że Clio V (a więc auto z segmentu niższego) dysponuje 391-litrowym bagażnikiem, przynajmniej w wersjach benzynowych.
Pierwsze interesujące nas samochody pojawiają się jednak tak naprawdę dopiero na stronie 18. To wzmianka o tym, że produkcja drugiej generacji Dacii Duster przekroczyła już poziom pół miliona egzemplarzy oraz drugi tekścik prezentujący ceny Peugeota 2008 drugiej generacji.
Dość ciekawy pojedynek AUTO ŚWIAT zamieścił na stronach 24-29. Ciekawy, bo wreszcie nie pojawia się w nim nic z koncernu VAG ;-) Francja stanęła tu w szranki z Dalekim Wschodem, konkretnie z Japonią i Koreą. Naprzeciwko Kii XCeed i Mazdy CX-30 stanęły Peugeot 3008 i Renault Kadjar. Jaki przewidujecie wynik tego starcia? Nie zaglądałem jeszcze do podsumowania, ale obstawiam zwycięstwo „koreańczyka”, a może raczej „koreanki”. Dlaczego? Bo produkujący ją koncern zdaje się iść w mediach śladami VAG-a.
I faktycznie – Kia wygrywa z dorobkiem 463 punktów. Mazda zajmuje drugie miejsce z wynikiem o 12 oczek gorszym. Żeby nie było wątpliwości, jakie mogą się pojawić przy różnicach kilkupunktowych, francuskie samochody zdobyły wyraźnie mniej oczek – Peugeot 3008 ma ich 443, a Renault Kadjar 440. I muszę przyznać, że jestem wynikiem starcia zaskoczony naprawdę mocno. Widziałem bowiem XCeeda nie dalej, jak wczoraj przed południe. Wydał mi się nadzwyczaj mały (zwłaszcza na wysokość), a jechałem Capturem! Gdzie mu więc do Kadjara???
AUTO ŚWIAT uważa porównane azjatyckie modele za crossovery, zaś francuskie – raczej za SUV-y. Kia i Mazda są wyraźnie niższe, zwłaszcza XCeed, który ma tylko 1.495 mm wysokości. To mniej, niż już nieobecny na rynku DS 4 Crossback (1.523 mm)! To tylko o centymetr mniej, niż obecny Opel Astra (K) i to jako hatchback, bo kombi jest wyższe od XCeeda! Czy naprawdę tak niewysoki samochód powinien być zaliczany do crossoverów? Tylko z powodu plastikowych nadkoli wystających lekko na błotniki oraz plastikowych osłon progów? No i relingów na dachu.
Tłumaczenie, że niektórym kierowcom przypadnie do gustu niższa pozycja siedząca nad jezdnią jest z gruntu fałszywą tezą. Tacy wybiorą klasycznego kompakta, bo będzie tańszy i nie będzie niczego udawał. Dziwny jest też dobór jednostek napędowych. Wprawdzie wszystkie zasilane są benzyną, ale spektrum mocy jest spore. Od 160 KM w Kadjarze, przez 180 KM w Peugeocie i Mazdzie, po aż 204 KM w Kii.
Kia okazała się dość ciasna z tyłu i nieco tylko przestronniejsza z przodu. Zapunktowano tu za możliwość maksymalnego odsunięcia fotela kierowcy o aż 1.170 mm od pedałów. Świetnie, ale wówczas z tyłu zostaje jedynie 615 mm, mniej ma tylko Mazda. Peugeot zostawia pasażerom kanapy przy maksymalnym cofnięciu foteli 640 mm, a Renault 660 mm. Niewiele punktów straciły auta z Azji za niewielkie bagażniki. Kia zyskała za fotele i pozycję za kierownicą, w której to konkurencji Peugeot i Renault straciły do obu azjatyckich rywali. Kompletnie „zjechano” auta francuskie za ergonomię, a Kadjara jeszcze za jakość wykończenia.
Oczywiście mając największy silnik i najmniejszą wysokość łatwo było wygrać w kategorii przyspieszenia – tu na Kię nie było mocnych. Pochwalono też jej elastyczność, zachowanie na drodze, komfort jazdy. Za układ kierowniczy skrytykowano Kadjara i – w nieco mniejszym stopniu – 3008-kę. Peugeot za to dużo stracił za cenę po doposażeniu oraz za utratę wartości. Za to francuskie SUV-y okazały się oszczędne. Bardzo mocno Kia zapunktowała swoją gwarancją, za to francuskie auta zyskały nieco na przeglądach.
Czy podoba Wam się taki werdykt? Według mnie AUTO ŚWIAT przesadził z tymi peanami pod adresem Kii i Mazdy.
Peugeot 208 drugiej generacji, to szalenie atrakcyjny samochód. Wygląda po prostu świetnie! Lada moment możecie się spodziewać testu dokładnie tego samego egzemplarza, który opisał AUTO ŚWIAT na stronach 30-32. Później opiszemy Wam inną wersję, choć w tym samym kolorze ;-)
208-ka przykuwa uwagę – w to nie wątpi nawet AUTO ŚWIAT. Konstatuje równocześnie, że dziś nie ma co myśleć o zakupie nowoczesnego samochodu segmentu B nie dysponując kwotą minimum 50.000 zł. Realnie zaś dobrze jest mieć jeszcze ze 20% więcej… Kilkanaście aut tej klasy porównałem częściowo w teście Clio V. Mówi się dość powszechnie, że Nowa 208-ka jest droga. Jak w takim razie określić Volkswagena Polo, który w ogóle odleciał z cenami?
AUTO ŚWIAT przyznaje, że już bazowa wersja 208-ki (Like) wyceniana w Polsce na 53.900 zł jest całkiem dobrze wyposażona. Niestety podstawowy silnik generujący 75 KM mocy maksymalnej okazuje się dość ospały. Tygodnik testował wersję ze 102-konnym turbodoładowanym PureTechem. Redaktor Borkowski, bardzo rozsądny przecież, wydaje się jednak być niejako zdziwiony faktem, że każda wyższa wersja wyposażeniowa dostarcza więcej fajnych gadżetów. Cóż – tak było, jest i zapewne będzie w przyszłości ;-)
Tradycyjnie już skrytykowano małą kierownicę, gdyś potrafi ona przysłonić widok zegarów. Realnie tak, ale tylko, gdy niewłaściwie ustawi się fotel i kierownicę względem siebie. Sprawdziłem to na własnej córce – ustawiła fotel odpowiednio, kierownicy nawet nie ruszała i nie miała problemów z obserwowaniem tego, co przed nią. A ma niewiele ponad 160 cm wzrostu. AUTO ŚWIAT uznał też, że taką kierownicą (małą i lekko spłaszczoną u dołu i u góry) źle się manewruje na parkingu. Z kolei w trasie jest niby zbyt wrażliwa. Nie mogę się z tym zgodzić!
Z zarzutami dotyczącymi ograniczonej przestronności z tyłu oraz niezbyt wielkiego bagażnika muszę się zgodzić. AUTO ŚWIAT skrytykował także ergonomię, czego nie rozumiem, oraz uznał, że asystent pasa ruchu jest nadwrażliwy. Tego też bym nie powiedział. Widziałem bardziej wrażliwe ;-) Na plus zaliczono stylistykę, dynamiczny i oszczędny silnik, precyzyjną pracę skrzyni, dobre prowadzenie, zadowalający komfort oraz bogate wyposażenie. Ciężko mi też zaakceptować zarzut w postaci przytłaczającego i-Cockpitu!
Ostateczna nota, jaką wystawiono Nowej 208-ce, to cztery gwiazdki na pięć możliwych do zdobycia.
Kolejne francuskie auto zaprezentowane przez AUTO ŚWIAT, to Renault Zoe R135 Intens. Zajdziecie je na stronach 42-43. Zdobyło o pół gwiazdki więcej od 208-ki. Niestety z mocniejszym silnikiem i akumulatorami o pojemności 52 kWh taka wersja Zoe nie kwalifikuje się do polskich dopłat. Za to jest wizytówką tego, co w Zoe można mieć.
AUTO ŚWIAT pochwalił francuskiego elektryka dostępnego od 2012 roku (acz obecna wersja pojawiła się w roku bieżącym) za komfortowe zawieszenie, dynamikę (poza trybem ECO) i 22-kilowatową ładowarkę pokładową. Dobrze wypada bagażnik (338 litrów). Poza tym to klasyczne autko miejskie i głównie w tych kategoriach powinno być rozpatrywana. Owszem, da się wyskoczyć poza miasto, ale powiedziałbym, że raczej wyjątkowo.
Temat samochodów elektrycznych znajduje swoją kontynuację na stronach 44-47. Znajdziecie tam wzmianki o modelach „łapiących się” na rządowe (czyli de facto nasze) dopłaty. Wspomniano w tym materiale m.in. Nissana Leafa, Opla Corsę-e, Peugeota e-208 oraz ponownie Renault Zoe.
Na stronie 61. Znajdziecie zestawienie najchętniej kupowanych modeli aut w Polsce w kanale dystrybucji do klientów indywidualnych. Królem okazała się Dacia Duster. W pierwszej dziesiątce znalazła się także Dacia Sandero. To głównie dzięki tym dwóm modelom Dacia wskoczyła na trzecie miejsce najpopularniejszych marek w naszym kraju. Opel jest siódmy, a Renault ósmy.
W dodatku na stronach II-IX przypomniano akcje serwisowe ogłoszone przez importerów. Pisaliśmy chyba o nich wszystkich, ale przypomnijmy, jakich modeli dotyczyły:
– Alpine: A110 – 33 samochody;
– Citroën: SpaceTourer i Jumpy IV – 220 aut; SpaceTourer i Jumpy IV – 34 samochody; SpaceTourer i Jumpy IV – 250+395 aut; C3 Aircross – 341 sztuk; C-Crosser – 25 aut; C4 Aircross – 362 samochody; Berlingo – 45 samochodów; ponownie C4 Aircross – 24 samochody; znów SpaceTourer i Jumpy IV – 687 aut; jeszcze raz SpaceTourer i Jumpy IV – 501 samochodów; C3 Aircross – 19 aut; C-Elysee – 39 sztuk; Jumpy III – 11 samochodów; C3, C3 Aircross i C-Elysee – łącznie 2.352 samochody; znowu Berlingo – 598 aut;
– Dacia: Lodgy – 656 egzemplarzy; Dokker, Lodgy, Logan II, Sandero II – łącznie 3.206 aut; Logan MCV II – 73 sztuki;
– Peugeot: 107 – 749 aut, Traveller i Expert – 46 egzemplarzy; znów Traveller i Expert – 381 aut; ponownie Traveller i Expert – 330 egzemplarzy; 5008 – 43 auta; Rifter i Partner – 351 sztuk; znowu Traveller i Expert – 728+1.161 egzemplarzy; Expert III – 20 samochodów; 208, 2008 i 301 – łącznie 1.373 auta; 5008 – tym razem 282 auta; ponownie Rifter i Partner – 688 sztuk;
– Renault – Trafic III – 605 sztuk; znów Trafic III – 18 aut; Master III – 37 samochodów; Kangoo II – 73 sztuki, Megane IV R.S. – 125 egzemplarzy.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w ostatnim tegorocznym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT. Warto kupić.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze