Z samochodów pozostających w kręgu naszych zainteresowań MOTOR znalazł miejsce na okładce tylko dla dwóch aut. To Opel Astra-e, którego zdjęcie zamieszczono w dolnej części strony tytułowej, oraz Opel Insignia przedstawiony wprawdzie w prawym górnym rogu, ale za to na zdjęciu malutkim. A co znajdziemy w środku numeru?
MOTOR nr 06 (3685) z 05.II.2024
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,79 zł
Koszt 1 strony: niemal 10 groszy
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, 208, 2008, 308, 3008, e-5008, 5 EV, Captur, Clio, Kangoo E-Tech, Laguna, Megane, Megane E-Tech Electric, R4, Scenic, Zoe, Bigster, Duster, Jogger, Sandero, Sandrider, Spring, Astra-e, Corsa, Frontera, Grandland, Insignia, Mokka
Na stronie 6. MOTOR wspomniał krótko o decyzji wygaszenia produkcji w fabryce silników spalinowych w Bielsku-Białej. Chodzi oczywiście o zakład należący do koncernu Stellantis, o czym pisaliśmy już na początku bieżącego roku.
Na tej samej stronie, tylko nieco niżej, znajdziecie też informację o planach przywrócenia do życiu modelu Opla o nazwie Frontera.
Na stronach 6-7 MOTOR podsumował wyniki rejestracji nowych aut w Europie w minionym roku. Na drugim miejscu, wyprzedzona jedynie przez Teslę Model Y, uplasowała się Dacia Sandero. Czwartym najpopularniejszym na Starym Kontynencie autem osobowym było Renault Clio. Kolejne miejsca zajęły Peugeot 208 i Opel Corsa.
Poza pierwszą dziesiątką mamy „naszych” jeszcze na pozycjach:
14. Peugeot 2008
15. Dacia Duster
17. Citroën C3
18. Nissan Qashqai
19. Renault Captur
23. Fiat Panda
28. Fiat 500
29. Opel Mokka
35. Peugeot 3008
36. Peugeot 308
41. Dacia Jogger
Biorąc pod uwagę wyłącznie samochody elektryczne, to siódmym najchętniej kupowanym takim autem był Fiat 500e, a ósmym – Dacia Spring.
W rankingu marek Renault uplasowało sięn a miejscu szóstym, Peugeot na ósmy, Dacia zamknęła pierwszą dziesiątkę, Opel był trzynasty, przed Fiatem i Citroënem, zaś Nissan zajął pozycję siedemnastą.
I jeszcze mała ciekawostka – samochody z silnikami wysokoprężnymi stanowiły jedynie 11,9% całej ubiegłorocznej sprzedaży nowych aut w Europie!
Na stronie 8. w dziale Przyszłe premiery MOTOR wspomina m.in. Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, Alfę Romeo Milano, Dacię Bigster, Renault 4, Nissana Juke’a, Opla Grandlanda i Peugeota e-5008.
Strona 9. przynosi krótką informację i jedno zdjęcie Dacii Sandrider – broni rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault na przyszłoroczny Rajd Dakar. Trzon jednej z załóg będzie stanowił Sebastien Loeb. Drugie auto poprowadzi Nasser Al-Attiyah, a trzecie Cristina Gutiérrez Herrero.
Porównanie MG 4 z Oplem Astrą-e znajdziecie na stronach 14-17. Elektryczne auta sukcesywnie zdobywają rynek, także w Polsce. Sądzę, że modele produkowane przez Chińczyków jeszcze bardziej wzmocnią ten trend. Czy jednak będą stanowić także konkurencję jakościową dla modeli europejskich? Bo cenową – na pewno tak. A i zaawansowaniem w kwestii akumulatorów też mogą powalczyć.
MG 4 jest wyraźnie krótsze od Astry-e, ale za to ma nieco większy rozstaw osi. Jest też odrobinę węższe, ale zapewnia ciut więcej przestrzeni w środku na szerokość. Pod względem pojemności bagażnika zwycięża produkt Stellantis, ale nieznacznie. MG ma akumulator o większej pojemności, choć więc zużywa więcej prądu, to jednak i tak oferuje nieco większy zasięg. Chińskie suto zapewnia też lepszą dynamikę, za to ma troszkę mniej skuteczne hamulce i jest nieznacznie gorzej wyciszone. Mimo lepszych osiągów i wyższej prędkości w slalomie MG potrzebuje więcej czasu na pokonanie toru testowego, jaki wykorzystuje MOTOR.
Astra-e okazuje się trochę lepiej wykończona i bardziej ergonomiczna, ale zdaniem niemieckich autorów testu t MG prowadzi się lepiej i zapewnia więcej komfortu. I dopóki do głosu nie dojdą koszty – Opel wygrywa. Kiedy jednak zerkniemy na ceny, to szala przechyla się na drugą stronę. Również poziom wyposażenia MG MOTOR ocenił wyżej, choć Opel pozwala dokupić więcej opcji.
Ostatecznie Astra-e przegrała to starcie siedmioma punktami.
Na stronie 21. znajdziecie test Renault Kangoo E-Tech Electric. To auto z akumulatorem o pojemności 45 kWh, co daje mu zasięg 285 km. W tekście wspomniano też Clio, Zeo i Megane E-Tech Electric. Redaktor Szewczyk utyskuje na realnie bardzo słaby zasięg testowanego auta w czasie zimy – nie przekraczał 150 km. Na szczęście pod względem ergonomii Kangoo E-Tech to dobrze zaprojektowane auto, które ma pojemny i ustawny bagażnik.
MOTOR przyjrzał się kwestii serwisowania samochodów w ASO. Na stronach 28-31 znalazło się sporo aut Renault (na zdjęciach widać Megane, Scenic’a i Captura), ale też Dacię Duster.
W materiale traktującym o samochodach elektrycznych na rynku wtórnym (strony 32-33) pojawiła się wzmianka o Nissanie Leafie, Renault Zoe oraz Fiacie 500e.
Ale jeśli nie „elektryk”, to może auto z LPG? Na stronach 38-41 MOTOR prezentuje kilkanaście modeli, które można dość lątwo zagazować i będzie to dobry sposób na oszczędzanie paliwa. Wśród proponowanych modeli pojawia się Renault Laguna III, Opel Insignia A.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze