I znowu ani jednego samochodu francuskiego nie pokazano na okładce tygodnika MOTOR. Utwierdzam się w przekonaniu, że dobrze się stało, że na rynku wydawniczym kilkanaście lat temu pojawił się serwis Francuskie.pl. Ale czy to naprawdę powód, by na nas zrzucać niemal całą robotę w zakresie francuskiej motoryzacji? ;-)
MOTOR nr 20 (3595) z 16.V.2022
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 3,49 zł
Koszt 1 strony: prawie 7,3 grosza
Warto kupić? Raczej nie
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Alpine, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C3, C-Crosser, 208, 2008, 3008, 4007, Avantime, Clio, Espace, Vel Satis, GT X-Over, 1300, Duster, Sandero, Corsa
Pierwsza interesująca nas wzmianka pojawia się na stronie 6. w dziale W skrócie. Napisano tam o wyprodukowaniu 10-milionowej Dacii. Jubileuszowym modelem okazał się Duster, ale najwięcej, jak dotąd, wypuszczono Sandero. Dustera wyprzedza jeszcze legendarna Dacia 1300, o której pisaliśmy wczoraj.
To ich musiało zaboleć… Na stronach 6-7 MOTOR zamieścił artykuł o dziesiątce najpopularniejszych modeli samochodów w I kwartale br. w Europie. Na czele – Peugeot 208. Tuż za nim – Dacia Sandero. Dopiero na trzecim miejscu, ze sporą stratą i dużym spadkiem sprzedaży, Volkswagen Golf. Dwa miejsca tuż za podium należą do Peugeota 2008 i Citroëna C3. Drugą piątkę tworzą Ford Puma, Opel Corsa, Renault Clio, Hyundai Tucson i Toyota Yaris.
Na stronie 6. MOTOR pisze, że oddano do ruchu ostatni fragment międzynarodowego szlaku Via Carpatia (w Polsce jest nim droga ekspresowa S19) pomiędzy granicą województwa lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem. Faktycznie. Oddano do ruchu ten odcinek, jechałem nim nawet przy okazji testu DS 4, ale nie jest to ostatni odcinek tej trasy. Do połączenia Lublina z Rzeszowem potrzebny jest jeszcze fragment pomiędzy Niedrzwicą i Kraśnikiem. Acz ma on zostać oddany do użytku jeszcze w tym miesiącu. Natomiast jeśli chodzi o całą drogę, to w powijakach jest wciąż znaczący fragment drogi od Lublina na północ, do granicy z Litwą.
Interesujące nas modele pojawiły się także w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 7. Wspomniano tam Fiata Pandę, Alfę Romeo Giulię, Alpine GT X-Over, Dacię Bigster, Peugeota 3008 i Nissana X-Traila.
Peugeota 208 można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 28.
Opony Michelin Pilot Sport 5 oraz Michelin Primacy 4+ wspomniano na stronie 34. w tekście poświęconym nowościom na rynku letniego ogumienia.
W dziale Używane na stronie 36. dwa materiały godne uwagi. Pierwszy, malutki, dotyczy Renault Avantime’a. Auto jest coraz bardziej unikatowe, a jego eksploatacja nie musi być tania, choć bazuje w dużej mierze na podzespołach wykorzystywanych w Espace i Vel Satisie. Avantime jest zaś zdecydowanie nietuzinkowym samochodem i ma niesamowite podwójne zawiasy w drzwiach.
Drugi materiał dotyczy Peugeota 4007. To model produkowany dla PSA przez Mitsubishi (był jeszcze Citroën C-Crosser), bliźniaczy do Outlandera. Miał wypełnić brakującą w gamie francuskich aut lukę na SUV-y. Zaletą są francuskie silniki i seryjne w Polsce siedmiomiejscowe nadwozie w 4007. Testowałem taki samochód już prawie 12 lat temu. MOTOR ocenił tego SUV-a całkiem nieźle. Noty poniżej średniej przyznano tylko za wygląd i styl oraz zużycie paliwa.. Za przeciętne uznano jakość materiałów, komfort jazdy, hałas, osiągi, ceny zakupu, ceny części oraz koszty serwisu. Powyżej średniej oceniono przestronność wnętrza, pojemność bagażnika, wyposażenie, dostępność części, dostępność serwisu oraz bezawaryjność.
Renault Kangoo wzmiankowano przy okazji opisywania Mercedesa Citana na stronie 45.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR