„Motor” nr 38 (2883) z 15.IX.2008
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 1,80zł
Koszt 1 strony: 3,75 grosza (licząc bez dodatku)
Warto kupić: można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C3 Picasso, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, C8, Xsara Picasso, 107, 207, 308, Koleos, Laguna, Megane, Thalia, Twingo, sportowe
O Xsarze Picasso wspomina w swoim liście do Redakcji „Motoru” Pan Zdzisław z Wyszkowa. Odnosi się do plusów i minusów w samochodach i twierdzi, że w posiadanym przez niego Citroënie w nieprzemyślany sposób zamontowano w bagażniku gaśnicę. Prawdę mówiąc za skarby świata nie pamiętam, czy Citroën Polska mocuje gaśnice w samochodach, ale wiem, że kiedyś tego nie robiono pozostawiając sposób i miejsce mocowania właścicielowi auta. Być może więc w Pikusiu Pana Zdzisława to nie Citroën popełnił błąd. Byłbym wdzięczny, gdyby się wypowiedzieli właściciele Xsar Picasso.
Na stronach 8-9 zaprezentowano Renault Megane nowej generacji, które oficjalnie zadebiutuje przed publicznością w początkach października na paryskim salonie samochodowym. Przypomniano przy okazji poprzednie odsłony tego popularnego kompaktu. Przy okazji przypomniano inne modele firmy – Twingo, Lagunę i Koleosa. Nie bardzo też wiem, jakie podobieństwa do nowej Laguny zauważył w Megane Redaktor Wojciechowicz. Tak się składa, że niedawno spędziłem za kierownicą Lagun sporo czasu, pokonując ok. 2 tys. km w ramach redakcyjnego testu (resztę przejechali moi Koledzy) i jakoś nie bardzo widzę między Laguną i Megane części wspólne…
Autor pisze też o znacząco większej gamie silnikowej, aniżeli planuje to na początek sprzedaży we Francji koncern Renault. Jak wiecie silniki benzynowe początkowo będą reprezentowane jedynie przez 110-konne szesnastozaworowe jednostki przystosowane do spalania benzyny, lub etanolu. Redaktor Wojciechowicz wspomina zaś o silnikach o mocy 100, 140 i 180 KM. Pewnie tak, ale dopiero za jakiś czas. Z gamą jednostek wysokoprężnych jest już dokładniej – silniki 150- i 160-konne są dopiero w zapowiedziach.
Rozwiązanie tylnego zawieszenia nowego Megane (belka skrętna) Autor uznaje za anachroniczne. Cóż – faktycznie nie jest nowinką techniczną, ale skoro się sprawdza, to po co je psuć? Dla mody związanej z zawieszeniami wielowahaczowymi? Owszem – ich parametry mogą budzić zachwyt, ale już koszty serwisowania bliższe będą raczej rozpaczy…
No i na koniec gdybanie o cenie. Redaktor Wojciechowicz liczy na 55-57 tys. zł i zastanawia się, czy to dużo. My już wiemy, że we Francji podstawowa wersja kosztować będzie 18.400 euro, co daje przy dzisiejszym kursie NBP wartość ok. 62.300 zł, a więc spoooro więcej, niż przewidywania Pana Krzysztofa. No ale poziom wyposażenia też jest całkiem niezły – już w standardzie znajdziecie klimatyzację, sześć poduszek powietrznych i elektrycznie regulowane lusterka oraz wszystkie szyby. Chciałem sprawdzić na stronie Volkswagena, ile kosztuje najtańszy Golf, ale konfigurator mnie opluł pisząc, że ten model nie podlega konfiguracji. Cóż – widocznie trzeba się cieszyć już z tego, że się ma Golfa, a konfigurować, to sobie można domki z klocków ;-)
To wszystko jednak nie zmienia faktu, że Nowe Megane nie będzie miało łatwo na rynku. Niemal 18,5 tys. euro, to jednak sporo pieniędzy :-(
Na stronie 12. znalazła się krótka notatka na temat obniżki cen Peugeotów. Model 107 staniał o 2.000 zł, 207 o 2.400 zł, a 308 o 3.400-3.900 zł. Korekty nie są duże, a i po ich uwzględnieniu to, co oferuje się w Rosji wygląda atrakcyjniej. Owszem – trzeba by było porównać wyposażenie modeli na obu rynkach, niemniej jednak…
Na tej samej stronie znajdziecie jeszcze krótką notatkę na temat Thalii. Auto w Polsce będzie dostępne już od 35.750 zł. Lada chwila opublikujemy dość obszerne dossier tego modelu, wraz z nowymi zdjęciami.
Na stronach 12-13 zaprezentowano trzy zdjęcia Citroëna C3 Picasso. To kolejna paryska premiera, która do sprzedaży trafi dopiero na początku przyszłego roku. Citroën staje się potentatem w produkcji różnej wielkości vanów. W tej chwili w ofercie będzie ich już pięć: C3 Picasso, C4 Picasso, Xsara, Picasso, C4 Grand Picasso i C8 (jeszcze nie Picasso).
Kilka zdjęć wnętrza C3 Picasso pokazaliśmy tutaj.
Krótki test Citroëna Berlingo zamieszczono na stronie 28. Wersję Multispace 1.6 HDi FAP doceniono za atrakcyjną stylistykę, pomysłowe, przestronne i funkcjonalne wnętrze, ogromny bagażnik oraz znakomity silnik. Po stronie wad zapisano gabaryty utrudniające codzienną, miejską eksploatację (czyżby?), jedynie pięciobiegową skrzynię i wysoką cenę (testowana odmiana kosztuje 72.200 zł). Ogólnie jednak auto przypadło do gustu Redaktorowi Penkalli.
A po szczegóły dotyczące cen i wyposażenia na polskim rynku odsyłamy Was tutaj.
„Przekrojowe zdjęcie” Berlingo wykorzystano też w artykule przybliżającym kwestię zawieszeń zamieszczonym na stronach 32-33.
Wspomniano tam też o cenach wybranych części zawieszenia do kilku popularnych modeli, w tym do Peugeota 206. Oczywiście o zawieszeniach hydropneumatycznych Citroëna w tekście nie ma ani słowa.
O Peugeotach 207 S2000 wspomniano w zapowiedzi Rajdu Orlen, który rozegrany zostanie już w najbliższy weekend.
I to już wszystko, co w tym tygodniu o samochodach francuskich napisał „Motor”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze