Renault Clio i Peugeot 208 stanęły w szranki w dziale Używane tygodnika MOTOR. Zapowiedź tego pojedynku znalazła się nawet na okładce pisma i to nie na samym dole ;-) Nisko pojawiło się Renault Kangoo, który z kolei stoczy bój z trzema innymi kombivanami. Zapraszamy Was na stronniczy przegląd prasy.
MOTOR nr 41 (3668) z 09.X.2023
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 48 (z okładką)
Cena: 4,49 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,4 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5, C5 Aircross, C8, 107, 208, 307, 308, 407, 508, 607, 807, i0n, 5 EV, Clio, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, R4, Scenic, Talisman, Vel Satis, Bigster, Duster, Sandero, Astra, Insignia, Kadett, Zafira
MOTOR na 8. stronie zamieścił krótką informację o tym, że Dacia od 2004 roku sprzedała już osiem milionów samochodów.
Z kolei na następnej stronie w tabelce z wynikami europejskiej sprzedaży rumuńska marka wchodząca w skład Grupy Renault znalazła się na dziesiątym miejscu i rośnie! Peugeot plasuje się na pozycji szóstej, a Renault na siódmej, a statystyka obejmuje osiem pierwszych miesięcy br.
Interesujące nas samochody pojawiły się w dziale Przyszłe premiery na marginesie strony 8. Wspomniano tam Lancię Ypsilon, Renault 5 EV, Alfę Romeo Giulię, Maserati GranCabrio, miejskiego SUV-a Alfy Romeo, Dacię Bigster, Dacię Duster, Nissana Juke’a, Peugeota e-5008 oraz Renault 4.
Citroëna i Peugeota wspomniano w teście Toyoty Aygo X zamieszczonym na stronie 15.
Porównanie czterech kombivanów MOTOR opublikował na stronach 16-22. Renault Kangoo, Ford Tourneo i Volkswagen Caddy napędzane były silnikami wysokoprężnymi, Mercedes Citan ma pod maską benzyniaka. Citan, to tak naprawdę rebrandowane Kangoo. I choć Mercedes jest marką Premium, to MOTOR uważa, że to Renault ma przyjemniej wykończony kokpit i jest szlachetniejszy w odbiorze. Pochwalono też pracę francuskiego silnika wysokoprężnego i jego wyjątkowo niskie zapotrzebowanie na olej napędowy. Szczególnie teraz, gdy wiele stacji (zwłaszcza Orlenu) miewa problemy z dostępnością tego paliwa, Kangoo wychodzi obronną ręką.
Renault Kangoo jest autem najlepiej wyposażonym, choć pewnych elementów zamówić nie można (np. hak holowniczy, czy trzeci rząd siedzeń – acz ta ostatnia opcja pojawia się w wersji Grand Kangoo), ale i tak jest samochodem najtańszym w zestawieniu. Mimo to przegrywa z Fordem (238 punktów) i Volkswagenem (236). I to dość wyraźnie, bo zbiera tylko 227 oczek. Pokonuje za to Mercedesa (216).
Na stronie 23. MOTOR publikuje test Citroëna C5 Aircross BlueHDi i uważa, że to auto wzbudza mieszane uczucia. Z jednej strony oferuje funkcjonalne, przyjazne rodzinom wnętrze, ogromny bagażnik i komfortowe zawieszenie, z drugiej zaś ma niewystarczającą gamę silnikową bazującą na jednostkach o niskiej pojemności i mocy wzbogaconą mocnym, ale i drogim zespołem hybrydowym (PHEV).
Testowany diesel okazuje się jednak oszczędny i zapewnia całkiem przyzwoite parametry, a to dzięki aż 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego już przy 1.750 obr./min. OK, nie jest to motor do sprintów spod świateł, ale całkiem sprawnie napędza ten niemały przecież samochód. MOTOR utyskuje też na niedostępny napęd na cztery koła oraz dość wysokie ceny – opisywany model w wersji Sine wyceniany jest na 174.500 zł.
A teraz coś dla miłośników motoryzacji, która zdaje się bezpowrotnie odchodzić do historii – Alfa Romeo Giulia po liftingu. Test tego samochodu MOTOR zamieścił na stronach 24-25. Opisane auto wyceniane jest na 230.000 zł (cena podstawowa) i zapewnia znakomite wrażenia z jazdy. 280-konny silnik 2.0 oferuje – dzięki turbosprężarce – aż 400 Nm, które przenoszone są na asfalt poprzez wszystkie cztery koła.
Dacia Sandero posłużyła do zdjęć ilustrujących opublikowany na stronach 30-31 materiał zawierający porady dla ludzi chcących zjechać crossoverem z asfaltu.
W dziale Używane na stronie 34. pada pytanie czytelnika o silniki wysokoprężne w gamie Mitsubishi ASX. MOTOR sugeruje, żeby wybrać jednak motor 1.6 od PSA, bo ma wprawdzie nieco gorsze parametry dynamiczne, ale jest znacznie tańszy w serwisowaniu od japońskiego 1.8.
Peugeoty i0n i 107 widać na zdjęciu zamieszczonym na stronie 35. w artykule porównującym miejskie używane samochody elektryczne i spalinowe.
Z kolei na stronach 36-39 MOTOR porównał Renault Clio IV i Peugeota 208. Oba auta oferowane były w latach 2012-2019 i stanowią atrakcyjne propozycje rynkowe, dziś już jako modele używane. Każdy z nich ma swoje mniej polecane wersje, ale większość jest godna uwagi. Oba samochody idą łeb w łeb, nawet jeśli w którejś kategorii 208-ka wygrywa, to w innej okazuje się trochę słabsza od Clio. Ostatecznie jednak to Peugeot wygrał – jednym punktem. Uzbierał ich 37 na 50 możliwych, a Clio otrzymało ich 36. A Wy które z tym wdzięcznych aut byście wybrali?
Wciąż jesteśmy w dziale Używane. Na stronach 40-43 MOTOR ocenił kilka popularnych silników wysokoprężnych. Znalazły się w nim także jednostki montowane w interesujących nas auta. To silnik 2.0 M-Jet z Grupy Fiata spotykany m.in. Alfie Romeo 159, czy Oplach Zafira C i Insignia A, ale też w Giulietcie, Fiatach Bravo, Cromie, Freemont i Sedici, Jeepach Cherokee i Renegade, Lancii Delcie czy Oplu Astrze. To także znakomita jednostka 2.0 HDi Grupy PSA spotykana m.in. w Citroënach C4, C5, C8, oraz Peugeotach 307, 308, 407, 508, 607 i 807. To wreszcie świetny silnik 2.0 dCi Aliansu Renault-Nissan napędzający m.in. Renault Megane, Scenic’a, Lagunę, Talismana, Koleosa i Vel Satisa, czy Nissana Qashqaia i X-Traila.
W dziale MOTOR Retro na stronie 46. odnotowano 50. urodziny Opla Kadetta C.
I to już wszystko, co tygodnik napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze..
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze