„Motor” nr 52 (3001) z 27.XII.2010
Stron: 56 (z okładką)
Cena: 1,99zł
Koszt 1 strony: ponad 3,5 grosza
Warto kupić? Można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault (+Dacia)
Jakim modelom poświęcono choćby odrobinę miejsca: Berlingo, C1, C2, C3 Picasso, C4, C5, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, 107, 206, 207, 306, 307, 308, 407, 807, Partner, Avantime, Clio, Espace, Kangoo, Laguna, Latitude, Megane, Scenic, Twingo, Duster, Logan, sportowe
I właśnie nowa Laguna pojawiła się na Facebooku i YoyTube w kanałach „Motoru”, o czym w drukowanym wydaniu tego tygodnika wspomniano na stronie 4.
Laguna po raz kolejny pojawiła się trzy strony dalej przy okazji krótkiej notatki poświęconej cenom tego auta w grudniowych wyprzedażach.
Kolejny, tym razem zajmujący już całą szpaltę, materiał poświęcony Nowej Lagunie po liftingu autorstwa Borysa Czyżewskiego znajdziecie na stronie 13. Redaktor Czyżewski wspomina o tym, co się zmieniło na zewnątrz, upodabniając nieco Lagunę do Nowego Megane, i w środku (głównie inne materiały obiciowe), chwali znakomite fotele Laguny (dodając, że w Latitude są gorsze!) i omawia paletę silnikową nie zapominając przy tym o znakomitym – Jego zdaniem – systemie 4Control. Do tego dochodzi świetne wyciszenie, dobra dynamika, precyzja układu kierowniczego i przyjemnie pracująca skrzynia biegów znakomicie współpracująca z komfortowym, acz sprężystym zawieszeniem.
Na stronach 22-23 przedstawiono trzydzieści modeli różnych samochodów, które warto rozpatrzyć kupując nowe auto. O dziwo – mnóstwo tu aut znajdujących się w centrum naszego zainteresowania. W segmencie mini pokazano Peugeota 107 i Renault Twingo, temu pierwszemu przyznając maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, a to drugie wyceniając o jedną gwiazdkę niżej. Wśród aut miejskich na maksimum oceniono Renault Clio, a wśród kompaktów – Peugeota 308. W tej samej kategorii cztery gwiazdki – tak, jak Octavii Tour – przyznano Dacii Logan MCV.
W klasie średniej „Motor” sugeruje wybór Laguny (pięć gwiazdek) lub Peugeota 407 (trzy – najtańsze auto z silnikiem wysokoprężnym w tym segmencie), zaś wśród SUV-ów bezkonkurencyjna okazała się Dacia Duster.
W klasie minivanów – tylko francuskie propozycje, wszystkie ocenione na maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Citroën C3 Picasso, Renault Scenie i Peugeot 807 należą do różnych klas, ale mają bardzo atrakcyjne ceny. Pierwsze z tych aut można mieć za ok. 45 tys. zł, drugie wymaga wydania ok. 58,5 tys., zaś 807 napędzaną dwulitrowym 136-konnym dieslem oznacza wydatek jedynie 87 tys. zł. Jedynie, bo to duży i bogato wyposażony samochód w zdecydowanie najlepszej cenie w swojej klasie!
Peugeot 207 CC okazał się warty pięciu gwiazdek w segmencie kabrioletów, zaś na taką samą ocenę zasłużyło Renault Kangoo w klasie kombivanów.
Sporo tego – aż 13 samochodów na trzydzieści przedstawionych. Tym razem jestem usatysfakcjonowany :-)
Rajdowego Citroëna C4, używanego swego czasu przez Jewgienija Nowikowi, możecie obejrzeć na zdjęciu zamieszczonym na stronie 29.
Wyniki ostatniego raportu TÜV zamieszczono na stronach 34-35. Sporo tam aut francuskich, choć w większości w końcówkach klasyfikacji. Oto szczegóły:
SAMOCHODY 2- I 3-LETNIE
114. Renault Laguna – 8,8% poważnych usterek przy średnim przebiegu 64 tys. km;
115. Renault Kangoo – 8,9% poważnych usterek przy średnim przebiegu 47 tys. km;
116. Citroën C4 – 9,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 48 tys. km;
119. Peugeot 307 – 9,9% poważnych usterek przy średnim przebiegu 50 tys. km;
120. Citroën C5 – 10,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 61 tys. km;
120. Renault Espace – 10,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 67 tys. km;
122. Citroën C2 – 10,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 38 tys. km;
123. Dacia Logan – 11,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 48 tys. km;
123. Peugeot 407 – 11,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 63 tys. km.
SAMOCHODY 4- I 5-LETNIE
103. Peugeot 407 – 14,9% poważnych usterek przy średnim przebiegu 84 tys. km;
104. Renault Twingo – 15,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 53 tys. km;
105. Renault Clio – 15,7% poważnych usterek przy średnim przebiegu 60 tys. km;
109. Peugeot 307 – 17,4% poważnych usterek przy średnim przebiegu 74 tys. km;
111. Renault Kangoo – 18,9% poważnych usterek przy średnim przebiegu 76 tys. km;
115. Renault Laguna – 20,8% poważnych usterek przy średnim przebiegu 82 tys. km;
116. Renault Espace – 23,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 91 tys. km.
SAMOCHODY 6- I 7-LETNIE
82. Renault Twingo – 22,5% poważnych usterek przy średnim przebiegu 74 tys. km;
87. Renault Clio – 23,7% poważnych usterek przy średnim przebiegu 84 tys. km;
88. Renault Espace – 24,5% poważnych usterek przy średnim przebiegu 106 tys. km;
89. Renault Kangoo – 24,8% poważnych usterek przy średnim przebiegu 102 tys. km;
90. Renault Laguna – 26,2% poważnych usterek przy średnim przebiegu 109 tys. km.
SAMOCHODY 8- I 9-LETNIE
63. Peugeot 307 – 26,3% poważnych usterek przy średnim przebiegu 112 tys. km;
67. Renault Scenic – 27,7% poważnych usterek przy średnim przebiegu 113 tys. km;
73. Renault Laguna – 30,5% poważnych usterek przy średnim przebiegu 114 tys. km;
76. Renault Kangoo – 33,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 137 tys. km.
SAMOCHODY 10- I 11-LETNIE
12. Citroën Xantia – 20,8% poważnych usterek przy średnim przebiegu 151 tys. km;
56. Citroën Xsara – 30,2% poważnych usterek przy średnim przebiegu 130 tys. km;
58. Renault Clio – 30,4% poważnych usterek przy średnim przebiegu 107 tys. km;
62. Renault Twingo – 31,0% poważnych usterek przy średnim przebiegu 110 tys. km;
64. Citroën Berlingo – 32,1% poważnych usterek przy średnim przebiegu 144 tys. km.
Zastanawia mnie tylko naprawdę niski średni przebieg, zwłaszcza wśród aut starszych, niż pięcioletnie. Wszak Niemcy jeżdżą naprawdę dużo – mają przecież po czym, autostrady są darmowe, świetne, a sam naród należy do najbardziej mobilnych.
W podsumowaniu tegorocznych testów długodystansowych zamieszczonym na stronach 46-47 wspomniano o Citroënie C5 pierwszej generacji, Renault Lagunie drugiej generacji, Peugeocie Partnerze pierwszej generacji po liftingu, a także Citroënach C1, Xsara Picasso, Peugeotach 206, 306 i 307 oraz Renault Megane, Scenic’u I i II oraz Avantime.
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisał w ostatnim tegorocznym numerze „Motor”. Można ewentualnie kupić – poczytacie w Sylwestra, jeśli nie wybieracie się na żadną imprezę ;-)
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze