„WRC Magazyn Rajdowy” nr 03 (90) z III.2009
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: C2, C3, C4, C5, DS3, Xsara 106, 206, 207, 908, Alpine Renault A110, Clio
Pierwszy samochód francuski został wspomniany na stronie 4. „Magazynu Rajdowego WRC”. To Citroën C2R2 Janka Chmielewskiego, którym zawodnik przewiózł zwycięzczynię licytacji charytatywnej. Pokazówka miała miejsce podczas Memoriału Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza pod koniec lutego br.
O Peugeocie 207 S2000 wspomniano dwie strony dalej przy okazji publikacji o wycofaniu się z rajdów koncernu Statoil, który finansował Tomka Kuchara.
O Peugeotach 106 i 206 wspomniano w artykule zamieszczonym na stronie 8., będącym relacją z wręczenia Orłów Kierownicy 2008 – nagród dla kierowców dokonujących największych wyczynów, a pochodzących z okręgu śląskiego.
Sytuację w WRC, ale i na polskim podwórku, analizuje na tejże samej stronie 8. Eryk Mełgwa, który wspomina o Peugeocie i jego świetnym modelu klasy S2000.
Króciutka wzmianka o Daciach startujących w rajdach w minionej epoce pojawił się w cytacie z „Motoru” 10/1979. Tak – sprzed trzydziestu lat! Dziś może się wydawać, że Dacia na rajdy się nie nadawała, ale pamiętajmy – w tamtym okresie w tzw. demoludach startowało się Ładami, Wartburgami, Fiatami, Daciami, a nawet Trabantami. Zresztą i dziś istnieją wyczynowe Dacie Logan, a niewykluczone, że pojawi się również Sandero S2000… Piszą o tym Włosi na swoim forum.
Miłośnicy sportowych Peugeotów powinni zajrzeć na stronę 13., gdzie skrótowo zaprezentowano plany Peugeot Sport na bieżący sezon. Skupiono się głównie na rajdach – 207-ki S2000 walczą już w cyklu IRC, pojawią się też w Polsce, ale nie wiadomo jeszcze, czy z załogą Bouffier/Panseri na pokładzie. 207-ki LW (odchudzone RC) będą brały udział w wyścigach, a znana już od dość dawna 908-ka HDi FAP zainaugurowała sezon wyścigiem w Sebring, gdzie otarła się o zwycięstwo.
Rallye Monte Carlo Historique, to nazwa słynnej imprezy dla pojazdów historycznych. Podcza tegorocznej, dwunastej już edycji, na drugim miejscu uplasowała się norweska załoga w Alpine Renault A110.
O zmianach w wizerunku, jakie już zapoczątkował Citroën, napisano parę zdań na stronie 16. Zainteresowanych odsyłamy jednak do znacznie bogatszego materiału opublikowanego u nas.
O nowych szybach bocznych w samochodach wykorzystywanych przez fabryczne teamy WRC wspomniano na stronie 17. Pokazano tam także fotkę przedstawiającą tego typu rozwiązanie w Citroënie, który ma mały „lufcik”. Widać je nieźle na jednym ze zdjęć z Rajdu Cypru.
I po tych wstępach i krótkich informacjach zaczynają się w „Magazynie Rajdowym WRC” relacje z imprez. Na początek (strony 22-27) Rajd Irlandii, gdzie Citroën zaliczył dublecik. Zwyciężył oczywiście Sebastien Loeb, który o blisko 1,5 minuty wyprzedził Daniego Sordo. Blisko 130-sekundową stratę zanotował trzeci w wynikach Mikko Hirvonen. Do punktowanej ósemki awansowali jeszcze dwaj kierowcy Citroënów – Chris Atkinson (miejsce 5.) i Sebastien Ogier (pozycja 6.). Conrad Rautenbach został sklasyfikowany dopiero na 18. miejscu.
Kolejnych 10 punktów do tegorocznej klasyfikacji zapewnił sobie Sebastien Loeb w Norwegii. Relację z tej śnieżno-lodowej imprezy znajdziecie na stronach 28-33 marcowego „WRC”. I choć przewaga Citroëna nad Fordem Hirvonena wyniosła na koniec rajdu niespełna 10 sekund, to właśnie dwa szewrony widać było na najwyższym stopniu podium. Dobre piąte miejsce zajęła załoga Dani Sordo/Marc Martí, która o jedną lokatę wyprzedziła Pettera Solberga powracającego na rajdowe trasy w Xsarze WRC.
Juniorzy Citroëna, Ogier i Nowikow, sklasyfikowani zostali na miejscach 10. i 11.
Ciekawy wywiad z Petterem Solbergiem zamieszczono na stronach 34-35. Legendarny kierowca wraca do życia, wprawdzie nie najnowocześniejszą Xsarą WRC, ale widać po Norwegii i zwłaszcza Cyprze, że samochód, to nie wszystko. Tym bardziej cieszymy się, że Petter wsiadł do Citroëna.
O Peugeotach i Cliówkach można poczytać w artykule poświęconym braciom Szeja. Zacytowano ich wypowiedzi na tematy samochodów, techniki jazdy, treningów, opisów trasy i kilku innych. Warto poczytać, bo ten zgrany bratni duet ma szanse na zamieszanie w polskich rajdach.
Ciekawy artykuł o historii pucharów markowych w naszym kraju opublikowano na stronach 50-55. W takim materiale nie mogło zabraknąć informacji o Rajdowym Pucharze Peugeota (początkowo na autach 106 Rallye, a później na 206-kach) oraz C2R2 Teams’ Challenge. W momencie oddawania artykułu do druku Redakcja z pewnością nie wiedziała jeszcze o dynamicznym rozwoju i zmianie nazwy na Citroën Racing Trophy Polska.
Rajdowy sezon rozpocznie się w Polsce już niedługo, dlatego warto, by potencjalni kibice zamierzający na żywo oglądać takie imprezy, zapoznali się z materiałem zamieszczonym na stronach 56-59 i to nie tylko dlatego, że na ilustrujących go zdjęciach dostrzec można Peugeota 207 S2000 i Renault Clio. Ważne staje się to choćby z uwagi na zaplanowany za trzy miesiące Rajd Polski będący w tym roku rundą Mistrzostw Świata.
Drobne akcenty francuskie, głównie fotograficzne, pojawiają się w artykule poświęconym firmie Sparco, jaki zamieszczono na stronach 60-62.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w trzecim tegorocznym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze