„WRC Magazyn Rajdowy” nr 09 (84) z IX.2008
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? tak
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: sportowe: C2, C4, Saxo, Xsara, 106, 206, 207, 306, Clio, Megane
Francuskie samochody służą dobudowania znakomitych rajdówek, dlatego mnóstwo się ich pojawia w praktycznie każdym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”. Nie inaczej jest i tym razem, a zaczyna się już na stronie 4, gdzie informacje o Rajdzie Dolnośląskim i Rajdzie Orlen ozdobione są zdjęciami Citroëna C2R2 i Peugeota 207 S2000.
Trzy strony dalej dwa artykuły ozdobiono zdjęciami dwóch sztuk Renault Clio. To zapowiedź Rajdu Wisły (odbył się w ubiegły weekend) oraz zestawienie cen aut określanych jako GTI. Odniesiono je zresztą do wartości, jakie trzeba było zostawić w salonach rok wcześniej i okazuje się, że auta tej klasy, mimo dziwnie wysokiej wartości złotówki, staniały w salonach niewiele. Największa procentowo obniżka ceny została odnotowana właśnie przy Clio Sport (o 11,3%), ale już Megane Sport cenę ma wciąż tą samą.
Po raz kolejny o francuskich rajdówkach napisano na stronie 8. To tekst o przegranym przez Bryana Bouffiera Rajdzie Rzeszowskim i o przyczynach tej porażki (górne mocowanie przedniego amortyzatora Peugeota 207 S2000). Jak wiecie, z tego samego powodu problemy mieli także Leszek Kuzaj i Mariusz Małyszczycki.
Obok znajdziecie tekst na temat Pirelli Star Driver, w którym niestety nie zobaczymy Radka Typy, lecz Michała Kościuszkę. Pisałem na ten temat przed miesiącem. To już kolejna publikacja „Magazynu Rajdowego WRC” na ten temat.
Konkurs na uzupełnienie komiksowych „dymków” na opublikowanym zdjęciu zamieszczono na stronie 11. Wspominam o tym z tego powodu, że fotografia przedstawia Sebastiena Loeba i Marcusa Grönholma w parku serwisowym podczas tegorocznego Rajdu Finlandii.
Kolejna strona przynosi informacje o szybkim powrocie do zdrowia Simona Jean-Josepha. Kierowca Citroëna miał na rodzinnej Martynice wypadek na skuterze wodnym, ale po serii operacji wraca do zdrowia.
Rajd Madery też już sporo czasu za nami, ale krótką relację z tej ciekawej imprezy, zwycięskiej dla Peugeota, „Magazyn Rajdowy WRC” zamieścił na stronie 14. W pierwszej dziesiątce znalazło się tam aż sześć Peugeotów 207 S2000, o czym można było przeczytać tutaj. Pierwszą dziesiątkę zamknął zresztą Michał Sołowow.
Wspominany już Rajd Rzeszowski doczekał się obszernej relacji zamieszczonej na stronach 18-25. Była to jak dotąd jedna z nielicznych tegorocznych rund RSMP, w której nie triumfował samochód francuski. W klasyfikacji generalnej pierwsza francuska rajdówka znalazła się bowiem dopiero na czwartym miejscu i był to Peugeot 207 S2000 Tomka Kuchara. Do pierwszej dziesiątki wdarli się także bracia Dobrowolscy i Jaenk Chmielewski z Irkiem Pleskotem w Citroënach C2-R2 (miejsca 8. i 9.), a także Załogi Kakuszi/Kakuszi (Węgry, miejsce 7.) w Clio S1600 i Kujawski/Rzemień w Clio Sport (zamknęli dziesiątkę).
Dwa tygodnie przed Rajdem Rzeszowskim odbył się Rajd Lotos Baltic Cup zaliczany do Pucharu PZM. Relację z tej imprezy znajdziecie na stronach 26-27, a jej ozdobą są zdjęcia (i wzmianki) o Peugeotach 106 i 206, Citroënach Saxo i C2 oraz Renault Clio. Warto podkreślić świetny występ załogi Rechnio/Bała, którzy w Saxo wdarli się na najniższy stopień podium ulegając tylko dwóm Hondom Civic Type R.
Pozostając przy Pucharze PZM zapraszamy Was do relacji z tych zmagań w trakcie Rajdu Rzeszowskiego. Tu bezapelacyjnie triumfowała załoga Hankiewicz/Wierzchowska w Peugeocie 206 RC, ale przyznać trzeba, że walka była zacięta, a pierwsza czwórka zmieściła się w generalce w niespełna 15 sekundach! W imprezie można było obserwować Citroëna Saxo, Peugeoty 106, 206, 306 oraz Renault Clio, a relację z tych zmagań znajdziecie na stronach 28-30.
No i czas na mocniejsze auta… Rajd Finlandii, wreszcie wygrany przez Sebastiena Loeba, odbył się na przełomie lipca i sierpnia. Wspaniałą relację z tej ciekawej, emocjonującej i jakże szybkiej imprezy „Magazyn Rajdowy WRC” zamieścił na stronach 32-35. Citroën wywiózł z tego rajdu 15 punktów dzięki dobrej postawie Daniego Sordo, który uległ, oprócz kolegi z zespołu, tylko Hirvonenowi i Atkinsonowi.
Dwa tygodnie później doszło do kolejnego starcia. Tak naprawdę pytanie brzmiało – czy znów Loeb? Tak – Rajd Niemiec nie ma innego zwycięzcy! Loeb wygrywał tu już siedmiokrotnie, w tym pięć razy za kierownicą Xsary WRC. Relację z tegorocznej asfaltowo-poligonowej rywalizacji znajdziecie na stronach 36-40. Więcej, niż 18 punktów, Citroën wywieźć znad Mozeli po prostu nie mógł, zrobił więc to, co do niego należało – Sebastien sięgnął po 10, a Dani Sordo po 8 punktów. Ford pewnie żałował, że do Stobarta posadził Francoisa Duvala, bo Belg odebrał Mikko Hirvonenowi punkty jakże potrzebne fabrycznemu teamowi… ;-) Fin ukończył zmagania poza podium, a czarę goryczy przepełnił Jari-Matti Latvala nie zdobywając żadnego punktu. To efekt szaleńczej krwi u zimnokrwistego, zdawałoby się, Skandynawa – na tej szykanie z bel słomy nie dało się przejechać tak szybko, Jari! ;-) Ósme miejsce zdobył więc Urmo Aava.
Również w klasyfikacji Juniorów było pięknie – po zwycięstwo sięgnął Sebastien Ogier w Citroënie C2 S1600, drugie miejsce wywalczył Aaron Burkart, również Citroën C2 S1600, a podium uzupełnił Alessandro Bettego w Renault Clio Sport R3.
Rajd Barum odbył się tydzień po Rajdzie Niemiec. W pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej znalazło się aż dziewięć Peugeotów 207 S2000! Jedynie na piątej pozycji widnieje nazwisko Renato Travagli jadącego Fiatem Grante Punto Abarth S2000. Podium uzupełnili zaś Freddy Loix, Nicolas Vouilloz i Bryan Bouffier! Relację z tego peugeotowskiego sukcesu znajdziecie na stronie 41. wrześniowego „Magazynu Rajdowego WRC”.
Kilka pytań o Peugeota 207 S2000 pojawiło się w wywiadzie z Leszkiem Kuzajem, jaki zamieszczono na stronach 44-47.
Również o Peugeota 207 S2000 zapytano Sebastiana Frycza w wywiadzie opublikowanym na stronie 49. Sebastian na razie nie ma zamiaru przesiadać się z Subaru do innego auta – wiążą go umowy sponsorskie, budżet itp.
Bardzo ciekawy wywiad z Lechem Wójcikiem zamieszczono na stronach 50-51. I choć odniesień do samochodów francuskich jest w nim mało, to jednak spojrzenie na sporty motorowe, zwłaszcza rajdy, w Polsce – po prostu bezcenne!
Miłośnicy C2-R2 Reams’ Challenge powinni koniecznie przeczytać artykuł opublikowany na stronach 52-55. Przedstawiono tam genezę markowego pucharu (powstał z inicjatywy Marka Nawareckiego, Dyrektora PR Citroën Polska i… byłego kierowcy rajdowego, o czym nie wszyscy wiedzą)…
…oraz kilku zawodników. Nie mogło również zabraknąć samych samochodów C2 – zestawiono podstawowe parametry C2 VTS (służącego, jako podstawa do budowy C2-R2), C2-R2 i C2-R2 MAX. Podstawowe zasady sponsorskiego programu Citroëna przedstawiliśmy piętnaście miesięcy temu tutaj, a to były tylko zręby. Dziś zawodnicy challenge’u mogą w praktyce liczyć na więcej! Po szczegóły odsyłam Was do wrześniowego numeru „Magazynu Rajdowego WRC”.
Pytań związanych z Peugeotami 207 S2000 nie mogło zabraknąć również w stałej rubryce Czopik odpowiada. Znajdziecie ją na stronie 63.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych (w tym czterech C2-R2), bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem we wrześniowym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze