„WRC magazyn rajdowy” nr 6 (69) z VI.2007
Stron: 68 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 11,7 grosza
Warto kupić? można
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: BX, C2, C4, DS, Saxo, SM, Xsara, 106, 206, 207, 306, 307, 403, R5, Clio,
Dopiero raz pochyliłem się nad „Magazynem Rajdowym WRC” – przed czterema miesiącami. Ponieważ fanów sportów samochodowych wśród naszych Czytelników nie brakuje, a nie każdy ma możliwość nabycia sportowego miesięcznika czy to z powodów niedostatecznego nakładu (bądź luk w dystrybucji), czy to z powodu ceny – postanowiłem znów spojrzeć, co ciekawego napisano o samochodach francuskich w „WRC…”.
Już spisie treści pojawiła się fotka C4 WRC Sebastiena Loeba, a to z uwagi na zapowiedź dwóch artykułów – o Rajdzie Argentyny i pechowym dla Francuza Rajdzie Sardynii.
Kilka słów o dawnym Citroënie Loeba – Xsarze WRC – powiedział Krzysztof Hołowczyc w wywiadzie zamieszczonym na stronie 6. Przypomnijmy – Hołek miał wystartować Xsarą WRC w Rajdzie Polski – auto było już zadatkowane i przygotowywane dla Krzysztofa, a w projekt zaangażował się (nawet finansowo!) zespół Citroën Sport. Niestety – samochody WRC nie zostały dopuszczone do klasyfikacji w Rajdzie Polski, co obiło się szerokim echem wśród kibiców, którzy liczyli na powrót tej klasy na polskie OSy. Obok wywiadu Hołka zamieszczono wypowiedź Grzegorza Gaca – dyrektora rajdu.
Na stronie siódmej ciekawa informacja dla tych, którzy mają ochotę startować Citroënami C2R2. Otóż Citroën Polska wprowadził program sponsorski dla załóg, które startują właśnie niedużymi Cytrynkami. Przed każdą z rund RSMP Citroën Polska podpisuje umowę sponsorską z załogą C2R2, dzięki czemu załogi mogą obniżyć poziom własnych wydatków związanych ze startem. Co ciekawe już samo podpisanie takiej umowy gwarantuje pieniądze, a w przypadku dobrych wyników w klasie A6 dochodzą jeszcze premie. Program przewiduje też dodatkowe premie na koniec sezonu. Przypomnijmy, że Citroënem C2R2 startuje w tym sezonie nasza „podopieczna załoga” – Ariel Piotrowski i Martyna Zarębska z Ariel Rally Team.
Krótkie wzmianki o rajdowych Peugeotach znajdziecie na stronach 9-10 w notatkach z różnych rajdów.
O problemach finansowych Daniela Carlssona i Gianluigi Galli’ego napisano na dole strony 12. Obaj kierowcy startowali w tym sezonie Citroënami Xsara WRC – pierwszy w barwach Kronosa, drugi żółciutkim autem przygotowanym przez PH Sport. Szkoda, że tak bardzo się wykruszyły francuskie samochody klasy WRC ze światowego czempionatu :-(
Drobne wzmianki o Citroënie VTS Piotrków Maciejewskiego i Kowalskiego znalazły się w relacji z Rajdu Elmot-Remy. Chłopaki wygrali klasę A6. Oczywiście opublikowano też pełną klasyfikację generalną, a tam samochodów francuskich było już całkiem sporo. Pisaliśmy o tym w naszym newsie z tej imprezy. Przy okazji wspomniano też o Pucharze Peugeota i jego wynikach.
Informacje (i zdjęcia) z Rajdu Festiwalowego (rozegranego w początkach maja br.) znajdziecie na stronach 22-23 „Magazynu Rajdowego WRC”. Pokazano auta m.in. Mariusza Nowocienia i Sławka Sawickiego, opublikowano klasyfikację generalną i wspomniano o kłopotach Mariusz Małaszczyckiego, w którego Citroënie nie znaleziono katalizatora, a w zasadzie jego wkładu, za co zawodnik został zdyskwalifikowany.
Mariusz Nowocień, ale i Mariusz Małaszczycki i paru innych zawodników, zostało wspomnianych w relacji z Rajdu Agapit, który odbył się dwa tygodnie po Festiwalowym. Nowocień w Peugeocie 306 wygrał tę imprezę, a Małaszczycki był czwarty w generalce.
Kilka wzmianek o francuskich autach znalazło się też w relacji z Rajdu Mille Miglia. To przy okazji omawiania startu Luki Rosettiego w Peugeocie 207 S2000 i Simona Jean-Josepha w Citroënie C2 S1600 oraz Antonina Tlustaka w Citroënie Saxo Kit Car.
O tureckim Rajdzie Fiata poczytać możecie na stronach 28-29. Tam dwa Peugeoty 207 S2000 znalazły się na podium. Pisaliśmy o tym w dniu zakończenia rajdu. Simon Jean-Joseph zajłą w Turcji ósme miejsce w klasyfikacji generalnej i jednocześnie odniósł zwycięstwo w A6.
O zwycięstwie Sebastiena Loeba w Rajdzie Argentyny i przebiegu rajdu (ze szczególnym uwzględnieniem problemów logistycznych) napisano na stronach 30-33 „WRC…”. My zdawaliśmy Wam relację z tego rajdu na bieżąco. I choć było nerwowo (zwłaszcza z powodu odwołania sporej liczby odcinków piątkowych), to Sebastien okazał się odporny psychicznie i jechał rewelacyjnie. Oczywiście wygrał Rajd Argentyny (po raz trzeci z rzędu!), a jego kolega z zespołu, Daniel Sordo, znalazł się na szóstym miejscu.
W Rajdzie Sardynii nie poszło już tak dobrze. W niedzielny ranek Sebastien wyleciał z trasy i zakończył swój udział w imprezie tracąc jednocześnie pierwsze miejsce w klasyfikacji kierowców tegorocznego cyklu. Dani Sordo finiszował na trzecim miejscu, ale średnia to była osłoda po problemach Loeba. Widać jednak coraz dojrzalszą jazdę młodziutkiego Hiszpana i to nas cieszy. Szkoda, że w Grecji zawiódł sprzęt, bo korzystający z SupeRally Sordo pokazuje dziś, że jeździć umie i błyszczy na dzisiejszych OSach. Niestety poza satysfakcją niewiele mu to daje, choć pnie się w górę klasyfikacji generalnej. Niestety Rajd Akropolu właśnie się kończy i Daniemu po prostu zabraknie czasu na atak. Za dużo odcinków stracił wczoraj :-(
Oczywiście przy okazji Rajdu Sardynii nie mogło zabraknąć wzmianki o kolejnym pechowym występie Michała Kościuszki w Renault Clio S1600. Problemy techniczne sprawiły, że polska załoga ukończyła rajd dopiero na 44. miejscu w klasyfikacji generalnej i 12. w JRC.
Historię Rajdu Polski zaprezentował na stronach 46-47 Redaktor Kozal. Podał też tabelę ze zwycięzcami imprezy w poszczególnych latach. Ostatnio auto francuskie triumfowało w tej imprezie w roku 2004 (Luca Pedersoli w Peugeocie 306 Maxi). Wcześniej było zwycięstwo Miguela Camposa w Peugeocie 206 WRC (rok 2003), a potem cofając się w czasie długo, długo nic, aż wreszcie trafiamy na Branislava Kuzmica w Renault 5T (zwycięstwa w latach 1985-86.
Ciekawy artykuł na temat typów nadwozi samochodów rajdowych znajdziecie na stronach 50-53. Autorem jest znowu Redaktor Kozal, a pierwszym zdjęciem jest fotka Citroëna SM Proto. Podkreślić warto, że SM był samochodem zawieszonym na hydraulice! W artykulu wspomniano też takie legendy, jak Citroën DS, Peugeot 403, czy choćby Citroën BX. I tu nie mogę nie wspomnieć o naszym dobrym występie właśnie w Citroënie BX Break w X Rajdzie „Integracyjny Most”, gdzie zajęliśmy drugie miejsce w klasie.
Sporo francuskich aut sportowych znajdziecie na stronach 64-65 w ogłoszeniach dotyczących ich sprzedaży, bądź wypożyczenia.
Nie zabraknie też informacji o francuskich rajdówkach w następnym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”. Postaramy się go dla Was przejrzeć.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze