„WRC Magazyn Rajdowy” nr 7 (130) z VII.2012
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 7,95 zł
Koszt 1 strony: niemal 9,7 grosza
Warto kupić? Niekoniecznie
O jakich markach francuskich piszą: Citroën, Peugeot, Renault
Jakim modelom poświęcono miejsce: C2, C4, DS3, Saxo, Xsara, 106, 205, 206, 207, 307, Clio, Megane
Całkiem sporo francuskich tematów pojawiło się w dziale News Flash, tym razem opublikowanym na stronach 6-7. Znajdziecie tam wzmiankę o Peugeot Sport Polska, o rolowaniu Mikko Hirvonena podczas toskańskich testów Citroëna DS3 WRC, o tym, co po sezonie 2012 może zrobić Sebastien Loeb, ale tez o jego starcie w amerykańskich zmaganiach X Games, które zresztą SuperSeb wygrał.
Citroënów DS3 i Renault Clio nie zabrakło w dywagacjach na temat wprowadzenia zakazu używania w polskich rajdach samochodów czteronapędowych. Kilka ciekawych wypowiedzi na ten temat osób z rajdowego światka (m. in. Janka Chmielewskiego, od lat związanego z Citroënem) znajdziecie na stronie 12.
Citroën, jako ówczesna rajdowa broń Carlosa Sainza, pojawił się też króciutko w Powrocie do przeszłości zamieszczonym na stronie 13.
O poważnym wypadku, w którym poniósł śmierć Gareth Roberts, pilot Craiga Brenna, napisano na stronie 14. Załoga jechała Peugeotem 2017 S2000, a do tragedii doszło podczas tegorocznej edycji włoskiego klasyka Targa Florio.
W relacjach z imprez dla amatorów (strony 16-20) pojawiły się tym razem Citroëny Saxo, Peugeoty 106 i 206, oraz Renault Clio i Megane.
Pierwsza większa relacja z imprezy rajdowej, to materiał z Rajdu Karkonoskiego. Znajdziecie w niej sporo wzmianek o autach francuskich, choć niestety nie przy okazji prezentacji zwycięzcy ;-) bowiem dopiero na czwartym miejscu sklasyfikowano najlepszą załogę Peugeota 207 S2000, Rzeźnik/Mazur. Wśród pechowców imprezy znaleźli się bracia Bębenkowie, również jadący Peugeotem 207 S2000. W relacji pojawiły się też wzmianki o Citroënach DS3 R3 i C2 R2, Peugeotach 106 i 206 oraz o Renault Clio, a całego materiału szukajcie na stronach 24-33. Szczególną uwagę skupcie na stronie 30., gdzie znajdziecie materiał poświęcony wyłącznie zmaganiom w ramach Citroën Racing Trophy, z którego jasno wynika, iż C2-ki powoli odchodzą na rajdową emeryturę w RSMP, a prym wiodą Citroëny DS3.
Za to Citroën C2 jest mocną bronią w Pucharze Polski. Odrębny materiał poświęcony Rajdowi Karkonoskiemu rozgrywanemu w tym właśnie cyklu poświęcono relację zamieszczoną na stronach 34-36, gdzie o zgrabnych Cytrynkach napisano sporo i dobrze na dodatek ;-) Trudno, żeby nie, skoro dwa miejsca na podium – pierwsze i trzecie – zajęły załogi jadące właśnie Citroënami C2.
W materiale tym znajdziecie też wzmianki o Citroënach Saxo, Peugeocie 206 i Renault Clio.
Rajd Akropolu, grecka runda Rajdowych Mistrzostw Świata, należy do najtrudniejszych, a już na pewno najbardziej wyczerpujących. Tym większy był sukces Citroëna, który zaliczył w tym roku dublet ze zwycięstwem Sebastiena Loeba i drugim miejscem Mikko Hirvonena. Znakomitą relację z tej imprezy znajdziecie na stronach 38-41 aktualnego „Magazynu Rajdowego WRC”. Na szóstym miejscu ukończył ten niełatwy rajd Thierry Neuville, potencjalna gwiazda Citroëna po odejściu Loeba, a w relacji nie zabrakło też maleńkich wzmianek o Citroënach C2 i DS3 R3T, choć oczywiście królowały DS3 WRC :-)
Z kolei tegoroczny Rajd Chorwacji, rozgrywany w ramach Mistrzostw Europy, to niezły wynik Michała Sołowowa i Maćka Barana startujących w barwach Synthos Cersanit Rally Team. Kielecko-krakowska załoga liczyła wprawdzie na podium, ale problemy techniczne z Peugeotem 207 S2000 zweryfikowały te plany :-(
W materiale zamieszczonym na stronie 44. nie zabrakło wzmianek również o Citroënach C2 R2 i DS3 R3T.
Dwa Peugeoty 207 S2000 wskoczyły za to na podium Rajdu Bułgarii, choć niestety najwyższego stopnia nie udało im się opanować. Jak możecie przeczytać na stronie 45., Petar Gioszew i Krum Donczew zajęli odpowiednio drugie i trzecie miejsce, a w pierwszej dziesiątce sklasyfikowano jeszcze dwa Citroëny C2 (miejsca 6. i 8.), jednego DS3 R3T (pozycja 7.), jedno Saxo (9. wynik) i na dodatek Renault Clio RS, które zamknęło pierwszą dziesiątkę, co ciekawe z niemal półgodzinną stratą do zwycięzcy.
Wywiad z Tomkiem Hupało, startującym Citroënem C2 w Pucharze Polski, którym zresztą zwyciężył tegoroczną edycję Rajdu Karkonoskiego, zamieszczono na stronach 46-47.
Zdjęcie Peugeota 207 S2000 pojawiło się na dole strony 48.
Z kolei Renault Clio pojawiły się w kilku miejscach, w tym także na zdjęciu, wywiadu z Robertem Kujawskim, który znajdziecie zaglądając na strony 54-55.
Niejednokrotnie nawet w rundach Rajdowych Mistrzostw Świata dochodzi do „nieczasowych” rozstrzygnięć rajdów. Przykłady, w tym związane z francuskimi rajdówkami, znajdziecie w bardzo ciekawym materiale opublikowanym na stronach 56-60.
Przykłady można mnożyć, ale najciekawsze wynotowane przez „WRC”, to:
– Citroën Xsara WRC i Sebastien Loeb podczas Rajdu Monte Carlo w roku 2002;
– Peugeot 206 WRC i Marcus Grönholm oraz Richard Burns w Rajdzie Argnetyny’2002;
– Citroën Xsara WRC Carlosa Sainza w Rajdzie Meksyku’2004;
– Peugeot 307 WRC Marcusa Grönholma i Harriego Rovanpery w Rajdzie Cypru’2004;
– Citroën C4 WRC Sebastiena Loeba, Daniego Sordo i Sabestiwna Ogiera w Rajdzie Australii’2009;
– Citroën DS3 WRC Pettera Solberga w ubiegłorocznym Rajdzie Francji.
Nowy cykl artykułów poświęcony szkołom uczącym rajdowego rzemiosła rozpoczęła publikacja zamieszczona na stronach 64-67. Wspominamy o tym dlatego, że i w tym materiale nie zabrakło wzmianek o francuskich samochodach – Citroënach C2, Peugeotach 205, 206, 207, czy Renault Clio.
I tak dobrnęliśmy do końca – nie licząc ogłoszeń o sprzedaży różnego rodzaju samochodów rajdowych, bądź o sportowym zacięciu, to już wszystko, co o autach francuskich znalazłem w lipcowym numerze „Magazynu Rajdowego WRC”.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze