Tradycyjnie już z IBRM Samar (dziękujemy!) otrzymaliśmy zestawienie rejestracji nowych aut w Polsce. Tym razem obejmuje ono cały pierwszy miesiąc bieżącego roku i… jest lepiej! Citroën już ie jest w trzeciej dziesiątce (nie, nie spadł do czwartej…), Peugeot wspiął się nieco wyżej, a i wyniki marki DS Automobiles wyglądają coraz lepiej.
Na czele rankingu Toyota, która w ciągu miesiąca zanotowała a 5.728 rejestracji. Druga w stawce jest już Kia (3.246) , która zepchnęła na trzecią pozycję Škodę (2.692). Ale skupmy się na interesujących nas markach pochodzących z koncernów francuskich, lub współfrancuskich, że pozwolę sobie na taki neologizm.
Najwyżej w stawce plasuje się Dacia. W styczniu zanotowano w Polsce 1.454 rejestracje rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault. To o 8,59% (115 samochodów) więcej, niż w styczniu 2021 roku. W efekcie do Dacii należy aktualnie 5,02% polskiego rynku nowych aut, a rok temu było to 4,15%. Warto dodać, że od zajmującego siódme miejsce Forda Dacię dzieliło w styczniu tylko cztery zarejestrowane samochody! Liczymy więc na awans w rankingu na koniec lutego (a może i wcześniej).
Na markę Renault przypadło w styczniu 770 rejestracji. To wynik o 12,9% słabszy, niż w pierwszym miesiącu ubiegłego roku (114 aut). Pozwala to na zajęcie jedenastego miejsca w stawce z 2,66-procentowym udziałem w rynku. Rok wcześniej było to 2,74%.
Pozycję dwunastą zajmuje Peugeot. To awans w porównaniu z podsumowaniem za dwie pierwsze dekady stycznia. Niewielki, ale bardzo nas cieszący awans. W styczniu nowe Peugeoty znalazły 739 nabywców, a więc w trzeciej dekadzie miesiąca przybyło ich aż 432. Jednakże w porównaniu ze styczniem 2021 roku marka wciąż notuje spadek – o 8,20%, czyli 66 samochodów. Rynkowy udział Peugeot w polskim rynku nowych aut wynosi aktualnie 2,55% (przed rokiem było 2,49%).
Należący do Grupy PSA Opel uplasował się na miejscu trzynastym z wynikiem 671 zarejestrowanych samochodów. To spadek o 29,59% w porównaniu ze styczniem 2021 roku (282 samochody). Jedyna niemiecka marka w portfolio Stellantis ma obecnie 2,32% polskiego rynku, a rok temu było to 2,95%.
Citroën awansował do drugiej dziesiątki. Po dwóch dekadach zajmował miejsce 21., teraz jest 16.! Brawo! Marka znalazła w styczniu 394 nabywców i choć jest to wciąż o 53 samochody (-11,86%) mniej, niż rok temu, to może wreszcie sprzedaż drgnie. Na pewno Citroen zasługuje na lepsze miejsce w rankingu. I na większy udział rynkowy – ma aktualnie 1,36%. Przed rokiem o tej porze było to 1,39%.
Nissan współtworzący Alians z Renault i Mitsubishi w styczniu odnotował 379 rejestracji, o 30,20% (czyli 164 samochody) mniej, niż rok wcześniej, co przełożyło się na 1,31% udziału w rynku (spadek o 0,37 punktu procentowego). Japońskiej marce wystarczyło to do zajęcia osiemnastej pozycji.
Fiat, filar Grupy FCA, a więc jednego z udziałowców Stellantis, uplasował się w rankingu tuż za Nissanem dzięki zarejestrowaniu 259 samochodów. To o 34,46% więcej, niż w styczniu ubiegłego roku (+92 samochody). Udział rynkowy włoskiej marki wzrósł z 0,83% przed rokiem do 1,24% aktualnie.
Jeep zajmuje pozycję 21. (299 rejestracji), wzrost o 162 samochody (+118,25%), Alfa Romeo plasuje się na miejscu 26. (176 rejestracji), wzrost o 100,00%, a współtworzące Alians Mitsubishi zamyka trzecią dziesiątkę z wynikiem 64 nowo wprowadzonych do rejestru aut (-65,59%).
Marka DS Automobiles otwiera czwartą dziesiątkę z wynikiem 40 rejestracji. To o 110,53% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym styczniem, gdy na polskie drogi wyjechało tylko 19 DS-ów. Najmłodsza marka w Grupie PSA ma aktualnie 0,14% rynku, co oznacza wzrost o 0,08 punktu procentowego. W rankingu marek premium DS Automobiles plasuje się na pozycji dziesiątej, dwa oczka za marką Alfa Romeo.
Na miejscu 34. w rankingu sprzedaży sklasyfikowano Abartha (11 rejestracji), wzrost o 175,00%.
W styczniu nabywców znalazło też 5 samochodów Alpine (rok temu były to tylko dwa egzemplarze), co pozwoliło francuskiej legendzie zająć 37. miejsce na naszym rynku.
Czwartą dziesiątkę zestawienia zamyka należące do Stellantis Maserati (4 rejestracje), czternaste w klasyfikacji marek premium, tuż za Alpine.
na podstawie danych IBRM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze