Jaka jest różnica pomiędzy świecami zapłonowymi i świecami żarowymi? Oba rodzaje tych świec służą do zupełnie innych celów, chociaż występują też podobieństwa.
Bardzo rzadko kierowcy zwracają należytą uwagę na świece zapłonowe, nawet podczas serwisu. Oczywiście w przypadku pęknięcia, podejrzenie pada na świece zapłonowe. Po kilku próbach przywrócenia do życia starych świec zapłonowych właściciele samochodów dochodzą do wniosku, że należy je wymienić. Pojawia się więc pytanie: jakie świece zapłonowe są najlepsze?
Świecę zapłonowe dobiera się zwykle według dwóch głównych parametrów: liczby żarzenia i rozmiaru samej świecy. Świecę zapłonowe odpowiednie dla danego silnika samochodu są zwykle podane w instrukcji obsługi właściciela. Wybór świec zapłonowych powinien być dokonywany wyłącznie na podstawie dokumentacji samochodu. Jeśli chodzi o wymiary geometryczne, wszystko jest oczywiście jasne. Niewłaściwie dobrana świeca zapłonowa, mała lub duża, po prostu nie zmieści się w swojej obudowie, a jeżeli jest krótka, elektrody nie dotrą do komory spalania i nie nastąpi detonacja mieszanki paliwowo-powietrznej. Silnik nie będzie więc działał.
Spośród wszystkich marek świec zapłonowych na pewno warto wybrać te, których koszt kształtuje się na średnim poziomie – ani najtańsze ani najdroższe. Zapewnią one optymalną trwałość a jednocześnie powinny się sprawdzić nawet w wymagających zastosowaniach.
Świece zapłonowe są niezbędne do uruchomienia i działania silnika: powodują zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w wyniku wyładowań powstających między elektrodami. Klasycznie, świeca zapłonowa to metalowa obudowa z przewodnikiem centralnym pokrytym izolatorem ceramicznym i elektrodą boczną. Dzięki takiej budowie obwód elektryczny jest zamykany przez przepływ wysokiego napięcia.
Dlaczego konieczna jest wymiana świec zapłonowych? W trakcie pracy są one narażone na różne obciążenia: termiczne, elektryczne, chemiczne, mechaniczne, wibracje… Zwiększa się więc tak zwana przezroczystość świec zapłonowych a więc odległość między elektrodą środkową a elektrodami bocznymi, która odpowiada za „moc” iskry, zmniejsza się intensywność wyładowań, a w warunkach zimnego rozruchu i przy dużym obciążeniu iskra może zanikać.
Po rozładowaniu, choć nie na stałe, elementy świec zapłonowych często stają się mokre, wypełniając się benzyną. Następnie na świecach zapłonowych pojawia się sadza: szara lub brązowa, wskazująca na normalną pracę, lub czarna, biała lub czerwona, wskazująca na nadmierne wzbogacenie mieszanki paliwowej, złą jakość paliwa, nadmiar dodatków i świece zapłonowe niespełniające parametrów zalecanych dla tego pojazdu.
Z kolei głównym zadaniem świec żarowych jest zapłon paliwa. Odbywa się to poprzez podgrzanie mieszanki powietrza w komorze spalania do temperatury 800-850 stopni. Ponadto świece żarowe są ważnym elementem układu wydechowego, utrzymują w sprawności zawór recyrkulacji spalin i pomagają regenerować filtr sadzy w silniku wysokoprężnym. Świece żarowe pracują przez cały rok, dlatego w przededniu zimnej pory roku szczególnie ważne jest sprawdzenie ich stanu. W końcu, jeśli jedna świeca żarowa ulegnie awarii latem, prawdopodobnie nawet tego nie zauważymy. Ale jeśli problemy pojawią się na mrozie, uruchomienie silnika raczej się nie uda.
Świece żarowe można sprawdzić bez wyjmowania ich z silnika za pomocą zwykłego testera. W tym celu konieczne jest założenie testera z trybem pomiaru oporu. Jeden koniec testera należy przymocować do karoserii samochodu, najlepiej do silnika a drugi do kontaktu ze świecą. Jeżeli nie ma przepływu prądu, to świeca zapłonowa jest uszkodzona.
Odkręconą świecę można sprawdzić po podaniu plusa z akumulatora na wniosek świecy zapłonowej, a obudowę oprzeć o ciężar samochodu. W sprawnej świecy w ciągu dziesięciu sekund rurka grzewcza nagrzewa się i zaczyna się świecić. W przeciwnym razie świeca nie działa.
Nawet jeśli nie ma potrzeby wymiany świec zapłonowych, to i tak zaleca się podjęcie działań w celu ich konserwacji. Świece żarowe są montowane w małych gwintowanych otworach na głowicy cylindra. Przy dużych przebiegach i stałym oddziaływaniu wysokich temperatur na ten element, jego struktura jest podatna na korozję i zacinanie się. W rezultacie świece żarowe mogą pękać z powodu siły wywieranej podczas ich wykręcania. W rezultacie część świecy zapłonowej pozostaje wewnątrz gwintowanego otworu w głowicy cylindra. Ostatecznie konieczne jest wymontowanie całej głowicy z bloku cylindra, co oznacza dodatkowe czynności i zwiększone koszty. Jednak można łatwo i skutecznie zapobiec zakleszczeniu i korozji. Aby to zrobić, eksperci zalecają lekkie poluzowanie wszystkich świec żarowych bez ich całkowitego wyjmowania, a następnie ponowne dokręcenie z użyciem klucza dynamometrycznego. W ten sposób można zminimalizować ryzyko zakleszczenia i zniszczenia świec.
Jeśli zapytać ekspertów, jak często należy wymieniać świece zapłonowe w samochodzie, to w większości przypadków będzie brzmiała ta sama odpowiedź – po 30 tys. km. Z kolei świece platynowe oraz irydowe pracują do 90 tys. km.
Na ten wskaźnik mogą mieć wpływ różne czynniki. Dotyczy to przede wszystkim marki użytych świec, dlatego należy zapoznać się z instrukcją obsługi i znaleźć w niej wymaganą wartość okresu eksploatacji. Zdecydowanie lepiej jest wybierać świece zalecane przez producenta samochodu.
Łatwo też określić stan świec – jeśli na powierzchni znajduje się dużo sadzy, jest to powód do pilnej wymiany. W obecności drobnych zanieczyszczeń można dobrze rozgrzać silnik, co doprowadzi do samooczyszczenia elektrod. Na stan świec zapłonowych ma również wpływ jakość stosowanego paliwa. ważne jest, aby samochód był zatankowany benzyną, której marka i liczba oktanowa odpowiada zaleceniom producenta. Jeśli używana jest benzyna niskiej jakości, świece zapłonowe trzeba będzie wymieniać częściej. Podejmując decyzję, kiedy należy wymienić świece zapłonowe w samochodzie, należy wziąć pod uwagę również jakość oleju. Jeśli stosowany jest tani płyn, wymiana będzie musiała być dokonywana częściej. Negatywnym czynnikiem jest także niski i bardzo wysoki poziom oleju. Warto również zauważyć, że im starszy samochód, tym częściej trzeba wymieniać świece zapłonowe.
Źródło informacji:
- Informacje o świecach zapłonowych od autoczesciexpert.pl
- Informacje o świecach żarowych od autokult.pl
Najnowsze komentarze