Eksperyment, przeprowadzony przez duńską dyrekcję dróg, Vejdirektoratet, udowonił, że zwiększenie limitu prędkości na niektórych drogach poza miastem zmniejsza liczbę wypadków, donosi duńska gazeta Jyllands-Posten. Co na to ich polscy odpowiednicy?
Dwie trzecie śmiertelnych ofiar wypadków występuje na drogach, na których można jechać 80 km/h. W 2011 roku Vejdirektoratet podniósł limit prędkości na niektórych odcinkach do 90 km/h. Doprowadziło to do zmniejszenia liczby wypadków z powodu zmniejszenia różnicy prędkości między samochodami, które przestrzegają ograniczenia, a tymi, które limitów prędkości nie przestrzegają.
„Jeśli jest duża różnica prędkości, to więcej ludzi próbuje wyprzedzić. Zmniejszając różnicę prędkości drogi stają się bezpieczniejsze” – powiedział Juhl Hollen, rzecznik Vejdirektoratet.
To nie pierwszy taki przypadek. Dziewięć lat temu Vejdirektoratet zwiększył limit prędkości na niektórych odcinkach autostrad ze 110 km/h do 130 km/h. To spowodowało zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków na tych drogach. Policja, która początkowo sceptycznie oceniała pomysł na zwiększenie prędkości, teraz jest za.
„Policja jest może trochę stronnicza w tej kwestii, ale musieliśmy całkowicie zmienić nasze poglądy. Myśleliśmy, że eksperyment się nie udał. Jest wręcz przeciwnie”, powiedział Erik Mather, komendant drogówki w jednym z regionów Danii.
Eksperci, którzy mieli okazję zapoznać się z wynikami, twierdzą, że jest zbyt wcześnie na ogłoszenie sukcesu, ale nie ma wątpliwości, że 2 lata eksperymentu potwierdzają to, o czym zdają się wiedzieć doświadczeni kierowcy.
Zwiększenie limitu prędkości oznacza zmniejszenie różnicy w prędkościach poszczególnych pojazdów. Wtedy zmniejsza się ilość osób, które chcą wyprzedzać a dzięki temu unika się wypadków. Dodatkowo kierowcy jadąc szybciej są bardziej skoncentrowani. Dzięki temu zwracają uwagę na to, co się dzieje na drodze i mogą skutecznie reagować.
Raport końcowy zostanie opublikowany w 2015 roku. Na jego podstawie Vejdirektoratet przeprowadzi korektę limitów prędkości na pozostałych drogach.
Materiał przesłaliśmy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o komentarz. Opublikujemy go po jego otrzymaniu.
źródło: Jyllands-Posten
tłumaczenie: redakcja
Dziękujemy naszemu Czytelnikowi, z Katowic, za nadesłanie tego materiału.
Najnowsze komentarze