Pierwsze dwadzieścia dni nowego roku okazało się bardzo trudne dla sektora sprzedaży nowych samochodów. Większość producentów zanotowała duże spadki w stosunku do zeszłego roku. Wśród marek francuskich zyskała tylko Dacia.
Jak wyglądały wyniki sprzedaży dla wybranych marek?
Citroën zarejestrował 92 samochody, co oznacza spadek o ponad 69% w stosunku do 2020. Fiat sto aut, ze spadkiem ponad 82%, Opel 186 ze spadkiem ponad 56% a Peugeot 194 auta z najmniejszym spadkiem spośród tych czterech marek – 32,64%. Renault zarejestrowało 294 nowe samochody, co oznacza spadek o 52,27%, natomiast Dacia 625 sztuk, jedyna marka ze wzrostem na poziomie 3,31%.
Zestawienie wyników rejestracji 1-20 stycznia 2021 r.
(wybrane marki)
Grupa Stellantis |
ilość zarejestrowanych 2021 |
różnica w stosunku do 2020 |
Citroën |
92 |
-69,93% |
Fiat |
100 |
-82,30% |
Opel |
186 |
-56,34% |
Peugeot |
194 |
-32,64% |
Grupa Renault |
ilość zarejestrowanych 2021 |
różnica w stosunku do 2020 |
Renault |
294 |
-52,27% |
Dacia |
625 |
3,31% |
Spadki zanotowały również Toyota (-13,78%), Skoda (-31,51%), Volkswagen (-14,17%), Kia (-5,12%), Mercedes (-8,41%), Hyundai (-40,63%), Audi (-15,07%), SEAT (-28,23%), Nissan (-63,27%), Honda (-83,75%) a także inne marki. Średni spadek dla całego rynku to blisko 20%.
Jakie wnioski płyną z tych danych? Na wynik złożyło się kilka zjawisk: pesymizm gospodarstw domowych i firm związany z przedłużającą się pandemią koronawirusa, podwyżki cen po wprowadzeniu nowych norm emisji spalin oraz wahania kursu euro. Wygląda na to, że zjawiska te mogą mieć charakter długookresowy i 2021 dla branży motoryzacyjnej nie wygląda zbyt optymistycznie. Bez uruchomienia gospodarki i poprawy nastrojów w zakresie wydatków może być po prostu ciężko. Tu duża odpowiedzialność spoczywa na rządzie.
Grupa Stellantis będzie musiała zrewidować swoją politykę cenową wobec polskiego rynku, bo utrzymywanie aktualnego poziomu nie poprawi udziałów rynkowych, szczególnie że chce umacniać swoją obecność w oparciu o modne crossovery i SUVy. Niezbędna jest praca nad zwiększeniem rozpoznawalności bardzo udanych modeli, takich jak Peugeot 2008 czy Citroën C5.
Grupa Renault ma asa w rękawie m.in. w postaci nowej Dacii Sandero, pierwsze recenzje polskich dziennikarzy po premierze prasowej są bardzo pozytywne a dobra prasa to już pół drogi do sukcesu. Tutaj spodziewamy się wzrostu sprzedaży.
źródło danych: IBMR Samar
Najnowsze komentarze