Używany Peugeot 307 może być bardzo tanią opcją na samochód kompaktowy. Nie oczekujcie cudów, ale niska cena zakupu i niewysokie koszty ewentualnych napraw mogą być istotnym argumentem do zakupu.
Nic nie ocenia wytrzymałości, jakości samochodów lepiej niż lata intensywnego użytkowania. Z pewnością podobny test dobrze zaliczył Peugeot 307 – pomimo problemów z egzemplarzami z początku produkcji . Dziś zadbany Peugeot z łatwością kupimy za równowartość jednośladu, tutaj jednak dostaniemy funkcjonalny kompaktowy samochód, który nie nadwyręży domowego budżetu.
Po długich latach z modelem 306 w ofercie w segmencie C, Peugeot w 2001 roku rozpoczął produkcję jego następcy – zaprojektowanego od podstaw 307. W Europie jego produkcja trwała do 2008 roku. W cenniku znalazł się obowiązkowo trzy i pięciodrzwiowy hatchback, pojemne kombi, kabriolet ze sztywnym składanym dachem oraz na niektórych rynkach niezbyt urodziwy sedan. Obłe linie nadwozia zerwały z designem poprzednich dekad. Nadwozie wszystkich odmian zostało przyzwoicie zabezpieczone przed korozją, zdarzają się jednak także bezwypadkowe egzemplarze które mają pewne oznaki rdzawego nalotu – wszystko jednak zależy od warunków użytkowania i warunków parkingowych. Podobnie jak w innych modelach grupy PSA z tamtych lat, po latach płowieją listwy ochronne, zaś powłoka lakiernicza jest bardzo podatna na mechaniczne zarysowania. W wielu egzemplarzach w opłakanym stanie bywają uszczelki drzwi, ulegają odkształceniu, pękają co w praktyce oznacza niższy komfort akustyczny w czasie jazdy.
Wnętrze zaprojektowano z naciskiem na ergonomię i dobrą jakość. Projekt kokpitu jest przemyślany i łatwy w obsłudze, także w najbogatszych odmianach. Górną część deski rozdzielczej wykonano z miękkiego plastiku, pozostałe – słabiej widoczne elementy odlano z budżetowego materiału. Po latach wciąż tylko w superlatywach można wypowiadać się o przednich fotelach. Są obszerne i komfortowe, zostawiają w tyle wiele konkurencyjnych modeli. Oczywiście cierpi na tym podparcie boczne ciała w zakrętach, wyjątkiem są siedziska z najmocniejszej odmiany.
Zobacz: Przejechał Peugeotem 307 milion kilometrów
Z wyjątkiem wersji pozbawionej dachy i trzydrzwiowego hatchbacka, na tylnej kanapie wygodnie ulokujemy dwie dorosłe osoby – lub dwa foteliki mocowane systemem ISOFIX. Co istotne, na tylnej kanapie wystarczającą przestrzeń na głowę znajdą również osoby słusznego wzrostu. Wśród używanych, budżetowych kompaktów 307 przyciąga przede wszystkim bogatym wyposażeniem. W jego przypadku niezwykle trudno o bazowy egzemplarz. Gross wyposażonych jest w manualną lub częściej automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, szereg systemów bezpieczeństwa, poduszki powietrzne, fabryczne radio z CD, panoramiczny dach czy skórzaną tapicerkę. Trafiają się także egzemplarze z cztero i pięciostopniową przekładnią automatyczną – są powolne, odbierają sporo dynamiki lecz regularnie serwisowane nie sprawiają problemów. Oczywiście, 307 nie jest wolny od wad. W niektórych egzemplarzach zacinają się silniki elektrycznie sterowanych szyb – problem przeważnie rozwiązuje odłączenie akumulatora na dłuższą chwilę – czy trzeszczące głośniki (fabryczne są niskiej jakości).
Peugeot 307 jest już wiekową konstrukcją, z tego względu mechanicy sugerują aby uwagę kierować w stronę prostych, wolnossących silników benzynowych. W tym gronie znacznie łatwiej o egzemplarz z rozsądnym przebiegiem, regularnie serwisowany bez szkodliwych oszczędności. Wszystkie wyposażone są w pośredni wtrysk paliwa, rozrząd z paskiem w roli głównej – wymieniany co 90-100 tysięcy kilometrów – i prosty osprzęt. Katalog otwiera 1.4 75-88 KM sprawdzający się w ruchu miejskim. Złotym środkiem pomiędzy oszczędnością a dynamiką jest 1.6 16V o mocy 110 KM. 2.0 16V 136-177 KM zdecydowanie najlepiej radzi sobie także z załadowanym 307, kosztem oczywiście spalania. Na szczęście każdy z silników benzynowych doskonale nadaje się do montażu instalacji gazowej.
Dane techniczne
Peugeot 307 I |
hatchback |
kombi |
Długość (mm) |
4.202 |
4.419 |
Szerokość (mm) |
1.730 |
1.757 |
Rozstaw osi (mm) |
2.608 |
2.708 |
Pojemność bagażnika (dm3) |
340 |
504 |
Wśród używanych lwią część ofert Peugeota 307 stanowią wersje wysokoprężne. Należy do nich podchodzić ostrożnie, tylko z uwagi na wiek, wyeksploatowanie i zaniedbania serwisowe wielu egzemplarzy. Diesle z rodziny HDi dysponują bezpośrednim wtryskiem paliwa common raill, paskiem rozrządu i turbosprężarką – w mocniejszych odmianach stosowano sprężarkę ze zmienną geometrią łopat.
Zobacz: nowe samochody Peugeot
Trafić możemy także na 307 z filtrem cząstek stałych FAP. Najmniejszy diesel 1.4 HDi o mocy 68 KM zapewnia bardzo przeciętne osiągi, odwdzięcza się jednak ascetycznym spalaniem. Podobne porcie oleju napędowego spala jednak mocniejszy i popularniejszy 1.6 HDi 90-109 KM – w jego przypadku jednak należy kontrolować kondycję, przepustowość ssaka olejowego który z biegiem czasu zapycha się, prowadząc nawet do zatarcia sprężarki (ssak wystarczy profilaktycznie wymieniać). Na szczycie gamy znajdziemy równie oszczędnego 2.0 HDi dysponującego mocą 90-136 KM. Mocniejsze diesle wyposażone są także w dwumasowe koła zamachowe, ich obecność mocno podnosi koszt wymiany sprzęgła.
Peugeot 307 – silniki
Peugeot 307 – silniki |
|||||||
jednostka |
1.4 8V |
1.4 16V |
1.6 16V |
2.0 16V |
1.4 HDi |
1.6 HDi |
2.0 HDi |
pojemność skokowa |
1.360 |
1.360 |
1.587 |
1.997 |
1.398 |
1.560 |
1.997 |
moc/Nm |
75 / 120 |
88 / 133 |
110 / 147 |
136-177 / 190-200 |
68 / 160 |
90-109 / 215-240 |
90-136 / 205-320 |
spalanie |
6 – 9 |
6 – 9 |
6.5 – 11 |
7 – 13 |
4 – 6 |
4.5 – 7 |
4.5 – 8 |
Układ jezdny 307 korzysta ze sprawdzonych, prostych i trwałych rozwiązań. Z przodu pracują kolumny McPhersona, z tyłu zaś belka skrętna. Zawieszenie w żaden sposób nie zachęca do dynamicznej jazdy, z wyjątkiem topowej odmiany. Niemniej jednak zawsze 307 prowadzi się pewnie i przewidywalnie – jedynie na większych nierównościach tylne zawieszenie potrafi dobić, zaś cały układ legitymuje się głośną pracą.
Dziś jedną z największych zalet Peugeota 307 jest wciąż ogromna popularność na rynku, z łatwością znajdziemy wszelkie części zamienne, nowe – rozmaitych marek, jak i używane. Przede wszystkim dla nas, użytkowników kluczową kwestią jest relatywnie wysoka trwałość i niskie koszty bieżącej obsługi.
Najnowsze komentarze