Używany Peugeot 308 II w wersji kombi, nazywanej przez producenta SW, to jedna z tych propozycji nad którą warto się pochylić, szukając dla siebie samochodu. Auto dobrze sprawdzi się w roli pojazdu rodzinnego, da też sporo radości z posiadania wyróżniającego się, wygodnego środka transportu z ładnym wnętrzem.
SUV-y i corssover-y od dłuższego czasu skutecznie rosną w siłę na rynku aut nowych, zabierając klientów dotychczas znanym segmentom. Wśród używanych pojazdów sytuacja nadal prezentuje się jednak wedle starego porządku, tutaj wciąż wszechstronne modele segmentu C cieszą się dużym zainteresowaniem. Jednym z popularniejszych i lepiej ocenianych modeli jest druga generacja Peugeota 308. Niedawno ten model został zastąpiony przez świetnego nowego następcę (testowaliśmy już wersję hybrydową 225 KM, niedawno oddaliśmy do parku prasowego benzynową tańszą wersję 130 KM – test wkrótce).
Po pierwszej, raczej zwykłej generacji Peugeota 308, serca klientów podbijała druga odsłona francuskiego kompaktu. Model produkowany był od 2013 do 2021 roku. Wybór ograniczył się do pięciodrzwiowego hatchbacka i praktycznego kombi SW z odczuwalnie wydłużonym rozstawem osi. Tym razem Peugeot dał więcej swobody designerom, efekt ich pracy także dziś budzi uznanie i pozytywne emocje. Dynamiczne przetłoczenia, płynne przejścia linii i załamania płaszczyzn wyróżniają 308 z tłumu rywali. Dodajmy do tego wysoki poziom ochrony antykorozyjnej. Peugeot 308 II był także bardzo chętnie wybierany przez klientów flotowych, co widać na rynku wtórnym, gdzie standardowo wyposażone egzemplarze w bazowych kolorach stanowią najtańszą możliwość zakupu modelu – ich największą zaletą obok ceny zakupu jest w pełni udokumentowana historia i gwarancja serwisowania zgodnie z zaleceniami producenta.
Wnętrze definitywnie zerwało z wizją znaną z poprzednika. Miejsce klasycznych, znanych od dekad rozwiązań ergonomicznych zajął I-cockpit sprawdzający się także w innych modelach marki. Tutaj także uwagę przykuwa niewielkich rozmiarów kierownica i zegary które obserwujemy ponad nią, mimo początkowych obaw projekt okazuje się doskonale przemyślany. Do niemal zabawkowej kierownicy przyzwyczaimy się po pierwszych kilku chwilach obcowania z 308 II. Jakość zastosowanych materiałów śmiało może stawać w szranki z kompaktami marek premium, tworzywa są solidnie spasowane i przyjemne w dotyku oraz trwałe. To samo dotyczy tekstylnych lub skórzanych pokryć siedzeń.
Osobiście szukając kolejnego rodzinnego kombi miałem okazję sprawdzać dwa egzemplarze 308 SW – wersję bazową w typowo flotowej konfiguracji oraz egzemplarz z drugiego końca cennika w którym brakowało tylko przekładni automatycznej. W każdym, pozycja za kierownicą nawet dla wysokiej osoby była wzorowa – co bardzo istotne, za kierowcą bez trudu mieściła się wysoka osoba. Opcjonalnie oferowane panoramiczne okno dachowe nie zabiera cennego miejsca nad głowami w drugim rzędzie siedzeń – podobnie jak w 508 I generacji, który finalnie wygrał ze względu na perfekcyjny stan znalezionego egzemplarza. Podobnie jak 208 czy 2008 w bogatszych wersjach wyposażeniowych sterowanie klimatyzacją odbywa się z poziomu dotykowego ekranu. Lista dostępnych dodatków obejmuje wspomniane multimedia z nawigacją i rozbudowanym nagłośnieniem, dwustrefową klimatyzację, skórzaną tapicerkę, liczne systemy bezpieczeństwa i szklany dach.
Katalog jednostek benzynowych otwiera wolnossący 1.2 PureTech o mocy 82 KM krzesanej z trzech cylindrów, jako jedyny z rodziny wyposażony jest w wielopunktowy wtrysk paliwa – na rynku pojawia się jednak dosyć rzadko. Jako jedni z nielicznych testowaliśmy rzetelnie taki samochód czyli Peugeot 308 1.2 Access 82 KM i pomimo niezbyt mocnego silnika można się tym całkiem sprawnie przemieszczać, pod warunkiem że jeździcie max w dwie osoby. Oczywiście o dynamicznych manewrach można zapomnieć, ale silnik sprawdzi się też z małym zużyciem paliwa. Wyposażenie jest proste, ale ma klimę!
Jeśli chcecie dynamiki to doładowane odmiany silnika 1.2 PureTech o mocy 110-130 KM gwarantują więcej niż wystarczające osiągi, przy wciąż rozsądnym zużyciu paliwa (w mieście 8-9 litrów, poza miastem bez trudu wartość tą ograniczymy nawet do 6 litrów). W przeciwieństwie do odmiany wolnossącej korzysta już z bezpośredniego wtrysku paliwa. Konstrukcja nadal zbiera dobre opinie wśród kierowców i mechaników. Jej jedyną bolączką jest strzępiący się pasek rozrządu, rozwiązaniem problemu jest jego częstsza wymiana – co 80-90 tysięcy kilometrów, koszt 700 złotych.
Nie można tego powiedzieć o 1.6 THP. Czterocylindrowa konstrukcja powstała we współpracy z BMW dysponuje mocą 125, 155, 205, 250 lub 270 KM. Zawsze wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa, turbosprężarkę i napęd rozrządu z łańcuchem w roli głównej. Przyczyną większości jej problemów był właśnie nietrwały łańcuch i jego osprzęt, który destruktywnie wpływa na pracę szeregu innych układów. Lata obecności na rynku pozwoliły jednak dosyć skutecznie radzić sobie z wieloma bolączkami. Podstawowym sposobem na utrzymanie 1.6 THP w dobrej kondycji jest wymiana oleju co 10 tysięcy kilometrów a przy okazji kontrola stanu łańcucha. Wykrycie znamion jego zużycia powinno być sygnałem do szybkiej wymiany, koszt to około 2500 złotych. W przypadku tej jednostki musimy również weryfikować poziom oleju, jej bolączką jest spore jego spalanie. Ważna informacja: problem nie dotyczy silnika 270 KM, to jednostka przygotowana przez Peugeot Sport.
A jeśli szukacie oszczędnego silnika? Najmniej pali niezawodne i kulturalne HDi. Dlatego dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym cieszą się niezmiennie wersje napędzane silnikami diesla. Początkowo w gamę otwierał 1.6 HDi o mocy 92-120 KM, zastąpiony później 1.5 HDI generującym 102-130 KM. Propozycją dla bardziej wymagających jest 2.0 HDi 150-181 KM. Diesle z rodziny HDi wyposażone są w bezpośredni wtrysk common raill, napęd rozrządu realizowany paskiem, filtr cząstek stałych FAP i turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat (wyjątkiem jest najsłabsza odmiana 1.6 HDi, gdzie zastosowano sprężarkę bez zmiennej geometrii). W każdym przypadku 308 z dieslem pod maską zaskakuje oszczędnością i oferowaną dynamiką. 1.6 HDi w najsłabszych wariantach dysponuje pięciostopniową przekładnią, pozostałe silniki seryjnie współpracują z sześciobiegowym mechanizmem. Jedną z dostępnych opcji była automatyczna hydrokinetyczna skrzynia biegów – początkowo sześciobiegowa, później dysponująca już ośmioma przełożeniami.
Peugeot 308 II pomimo zastosowania prostego i sprawdzonego układu jezdnego nie odstaje od klasowych rywali z zawieszeniem wielowahaczowym a naprawy zawieszenia są tańsze. Kompakt Peugeota prowadzi się nienagannie, z równowagi wyprowadzają go z rzadka poprzeczne torowiska mocno wystające ponad drogę. Spora podaż na rynku wtórnym, w tym egzemplarzy krajowych pozwala znaleźć prawie wymarzony egzemplarz z potwierdzoną historią serwisową.
Szukajcie wersji właśnie SW – ma więcej miejsca na tylnej kanapie.
Peugeot 308 – dane techniczne |
hatchback |
SW |
||||
Długość (mm) |
4.253 |
4.585 |
||||
Szerokość (mm) |
1.804 |
1.804 |
||||
Rozstaw osi (mm) |
2.620 |
2.730 |
||||
Pojemność bagażnika (l3) |
389 |
556 |
||||
Dane jednostek napędowych |
||||||
jednostka |
1.2 PureTech |
1.2 PureTech |
1.6 THP |
1.5 HDi |
1.6 HDi |
2.0 HDi |
pojemność skokowa |
1.199 |
1.199 |
1.598 |
1.499 |
1.560 |
1.997 |
moc/Nm |
82 / 118 |
110-130 / 205-230 |
125-270 / 200-330 |
102-130 / 250-300 |
92-120 / 230-300 |
150-181 / 370-400 |
spalanie |
6 – 9 |
6 – 10 |
7 – 13 |
3.8 – 7 |
4 – 7. |
4.5 – 8 |
Najnowsze komentarze