Mamy początek nowego tygodnia i czas już wspomnieć o emocjach, jakie będą naszym udziałem za kilka dni. Chodzi oczywiście o Rajd Portugalii, podczas której to imprezy Citroën Racing wystawi trzy nowe DS 3 WRC. O zmianach, jakie wprowadzono w tych rajdówkach, podkreślając ten fakt nowym malowaniem, pisaliśmy przed dziesięcioma dniami, dziś skupimy się więc na przedrajdowych zapowiedziach.
Także sama portugalska runda zmienia swój format. Bazą rajdu będzie teraz Matosinhos w okolicach Porto na północy kraju. Dziesięć ostatnich edycji Rajdu Portugalii odbyło się na południu, w okolicach Algarve, więc postanowiono nieco odmienić jego formułę i stąd powrót na północ, do korzeni.
Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team stanie do walki z pozytywnym nastawieniem, które spowodował niezły wynik Madsa Østberga w Meksyku i dublet wywalczony przez zespół w Argentynie. Czy także piąta, portugalska runda cyklu, okaże się szczęśliwa dla załóg DS-ów?
Aktualnie Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji zespołów z dorobkiem 85 punktów. Tyle samo oczek ma na swoim koncie Hyundai Shell World Rally Team, ale francuska ekipa ma lepszy bilans punktowy, głównie dzięki argentyńskiemu dubletowi. Również Mads Østberg zajmuje drugą pozycję w klasyfikacji kierowców z dorobkiem 51 punktów. To o 33 mniej od lidera, Sebastiena Ogier, i tylko o 4 więcej od trzeciego w stawce Andreasa Mikkelsena. Kris Meeke z kolei jest w tej klasyfikacji na piątym miejscu z dorobkiem 35 punktów, ex aequo z Thierrym Neuville’em.
Również Khalid Al-Qassimi z pewnością jest podbudowany dobrym wynikiem z Ameryki południowej – w Argentynie był szósty. Z kolei w Rajdowych Mistrzostwach Bliskiego Wschodu (MERC – Middle East Rally Championship) też radzi sobie świetnie i znajduje się na pozycji wicelidera.
DS 3 R5 poprowadzi w Portugalii Stéphane Lefebvre, trzeci w stawce WRC2 ex aequo z Nasserem Al-Attiyahem. Pilotem Francuza będzie ponownie Stéphane Prévot.
„W czasie pomiędzy poszczególnymi rajdami niezmiennie ulepszamy nasze DS 3 WRC” – mówi Yves Matton szef zespołu Citroën Racing. – „Czasem efekty tych prac widać od razu, jak w Monte, czasem na efekty trzeba poczekać. Teraz, w Portugalii, spodziewamy się zauważalnej poprawy. Obiecujemy sobie trochę m.in. po nowym pakiecie aerodynamicznym. Aby podkreślić wprowadzone zmiany zastosowaliśmy też nowe malowanie, które z jednej strony uwydatnia naszych partnerów, z drugiej zaś pokazuje, jak dynamicznym jesteśmy zespołem. Cele są wciąż takie same – walka o najwyższe laury. To jednak musi potrwać, bo w 2014 roku zaczęliśmy realizować długoterminowy plan, który ma się zakończyć zwycięstwami z Krisem i Madsem. Dublet w Argentynie jest dowodem, że to możliwe, choć oczywiście wynikał po części z problemów naszych rywali, ale to specyfika tego sportu. Teraz skupiamy się na uzyskaniu jak najlepszych wyników w Portugalii”.
„Po dwóch drugich miejscach, w Meksyku i Argentynie, mam wrażenie, że zmierzamy w dobrym kierunku. Zespół wykonał znakomitą pracę, a dublet w ostatniej rundzie jeszcze bardziej nas zmotywował. Wprowadzone teraz zmiany mają nam pomóc jeszcze bardziej w uzyskaniu dobrej prędkości, a nowe malowanie jest naprawdę atrakcyjne! Trudno mi zaś powiedzieć coś konkretnego na temat zbliżającego się rajdu, bo tu jeszcze nie startowałem. Po Fafe Rally Sprincie wiem jednak, że możemy liczyć na gorący doping kibiców – atmosfera tutaj jest znakomita! Celujemy oczywiście w najlepsze pozycje, zamierzamy więc od razu ruszyć pełnym gazem i cisnąć, ale mając na uwadze to, że punkty zdobywa się po osiągnięciu mety” – zapowiada Mads Østberg.
„Po wygraniu mojego pierwszego rajdu WRC byłem bardzo szczęśliwy, ale teraz chyba ciśnienie już trochę ze mnie zeszło” – twierdzi Kris Meeke. – „W Argentynie wszystko zadziałało perfekcyjnie, ale wiem, że masa pracy jeszcze przede mną, by być konkurencyjnym we wszystkich rundach nie popadam więc w samozachwyt, choć muszę przyznać, że zwycięstwo podbudowało moją wiarę w siebie. Musimy jednak iść dalej i trzymać się naszej długoterminowej strategii. Nie zamierzam stawiać sobie jakichś nowych celów, po prostu muszę jeździć regularnie, spójnie, i unikać błędów. W Portugalii atutem będzie nowa dla wszystkich trasa, więc nasz brak doświadczenia nie będzie tak widoczny”.
„Rajd Portugalii uchodzi za jeden z najbardziej prestiżowych w całych mistrzostwach. Zawsze jest tu bardzo wielu kibiców, bardzo głośnych i bardzo entuzjastycznych. W tym roku ten rajd jest dla nas szczególny, bo otrzymujemy nowy samochód, w nowym malowaniu, liczymy więc na dobry wynik. Doświadczenie zespołu Citroën Total Abu Dhabi WRT jest ogromne i mam nadzieję, że uda się teamowi wspiąć na takie wyżyny, jak w Argentynie, i zawalczyć o najwyższe laury” – patrzy optymistycznie w przyszłość Khalid Al-Qassimi.
Odcinek testowy przed Rajdem Portugalii wytyczono na dystansie 4,6 kilometra w Baltar. Zlokalizowany jest ok. 40 km od parku serwisowego i będzie przejeżdżany w czwartkowy ranek (kierowcy z priorytetem pierwszym i drugim będą jeździć między 7:30, a 9:00 lokalnego czasu). Po południu przewidziano spotkanie z fanami i sesję autografów, zaś po 19:00 nastąpi start pierwszego odcinka, superOS-u Lousada (3,36).
Piątkowy program przewiduje sześć odcinków specjalnych:
09:40 – OS 2 Ponte de Lima 1 (27,53 km);
10:25 – OS 3 Caminha 1 (18,05 km);
11:15 – OS 4 Viana do Castelo 1 (18,76 km);
14:50 – OS 5 Ponte de Lima 2 (27,53 km);
15:35 – OS 6 Caminha 2 (18,05 km);
16:25 – OS 7 Viana do Castelo 2 (18,76 km).
W sobotę kolejnych sześć prób:
08:54 – OS 8 Baião 1 (18,57 km)
09:35 – OS 9 Marão 1 (26,46 km)
11:02 – OS 10 Fridão 1 (37,67 km)
14:39 – OS 11 Baião 2 (18,57 km)
15:20 – OS 12 Marão 2 (26,46 km)
16:47 – OS 13 Fridão 2 (37,67 km)
Na niedzielę przewidziano trzy próby:
08:05 – OS 14 Fafe 1 (11,15 km)
08:50 – OS 15 Vieira do Minho (32,35 km)
11:08 – OS 16 Fafe 2 (Power Stage) (11,15 km)
Na 14:30 zaplanowana jest uroczystość dekoracji.
Pamiętajcie więc, by trzymać kciuki za załogi we francuskich rajdówkach. Liczymy na naprawdę dobre wyniki!
KG
Najnowsze komentarze