Na mecie rajdu Monte Carlo, rozegranego w ekstremalnych warunkach pogodowych, dwa Citroëny DS3 WRC zespołu fabrycznego Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zajęły miejsca trzecie i czwarte.
Kierowca Kris Meeke i jego pilot Paul Nagle po raz pierwszy w swoich karierach stanęli na podium rajdu rangi WRC czyli rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.
Mads Østberg i Jonas Andersson ukończyli rajd na czwartym miejscu, startując Citroënem DS3 WRC po raz pierwszy. Wynik ten daje pomyślne prognozy odnośnie ich zaufania do nowego samochodu przed następną rundą, która odbędzie się w dniach od 5 do 8 lutego br. na drogach Szwecji i Norwegii.
Podczas ostatniego, sobotniego etapu 82 Rajdu Monte Carlo zawodnicy mieli do pokonania tylko cztery odcinki specjalne. Cztery, ale jakie! Po dwa przejazdy – dzienny, a następnie nocny – oesów La Bollène Vésubie – Moulinet przez przełęcz Col de Turini, oraz Sospel – Breil sur Roya.
Już pierwszy odcinek dnia, z ogromną ilością wody na trasie i grubą warstwą śniegu w górnej partii Col de Turini okazał się niezwykle trudny do przejechania. Kris Meeke i Mads Ostberg zajęli na nim odpowiednio trzecie i czwarte miejsce, zachowując zajmowane pozycje w klasyfikacji generalnej.
Po zmroku dalsze, nasilające się opady śniegu skłoniły organizatorów do neutralizacji czasów drugiego przejazdu Col de Turini. Ostatni oes rajdu, nocny Power Stage, rozegrany w ulewnym deszczu i mgle, stał się dla Krisa Meeke okazją do zaliczenia dodatkowego punktu. Meeke, trzeci w nieoficjalnej jeszcze klasyfikacji generalnej, jest pierwszym kierowcą brytyjskim na podium Monte Carlo od sezonu 2003, kiedy to drugie miejsce zajęła załoga Colin McRae – Derek Ringer, również jadąca Citroënem! Mads Ostberg i Jonas Andersson mają za sobą udany debiut w Citroënie DS3 WRC, potwierdzony czwartym miejscem w dramatycznie trudnej 82 edycji Monte Carlo.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Kris Meeke: „Jeszcze nigdy w żadnym rajdzie nie natrafiłem na tak trudne warunki. Było niewiarygodnie ciężko, ale osiągnęliśmy nasz cel. Za kierownicą Citroëna DS3 WRC czułem się bardzo dobrze. Monte Carlo zawsze jest rajdem skomplikowanym i pełnym zasadzek. Trasy nie można uważać za czysto asfaltową, ale nie jest to także rajd typowo śnieżny – to raczej po trochę wszystkiego. Jestem niezwykle szczęśliwy i wdzięczny tym wszystkim, którzy we mnie wierzyli. Jestem na podium i z wielką satysfakcją dziękuję za to całemu mojemu zespołowi”.
Mads Østberg: „Nasze czwarte miejsce to dla nas małe zwycięstwo. Pragnę podziękować wspaniałemu zespołowi, który wspierał nas i pomógł osiągnąć ten wynik. Popełniliśmy szereg drobnych błędów, ale było to podczas rywalizacji toczącej się w szczególnie trudnych warunkach. Wiem, że na niektórych oesach mogliśmy jechać nieco szybciej, ale wolałem zwiększyć szanse dotarcia do mety i zachowania zajmowanej pozycji zamiast podejmowania być może nadmiernego ryzyka. Teraz zaś z niecierpliwością czekam na zbliżający się Rajd Szwecji!”
Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „Widząc, jak trudne są warunki na trasie, a były one naprawdę ekstremalne, poleciłem obydwu naszym załogom fabrycznym, aby ograniczać ryzyko i przede wszystkim dotrzeć do mety. Zawodnicy okazali dużo rozsądku i atakowali tylko w chwilach, w których mogli sobie zaufać, unikając potencjalnie groźnych błędów. Zaliczone wyniki są obiecujące i motywujące dla całego zespołu. Przekonaliśmy się, jak szybki potrafi być Kris. Przez cały ten weekend demonstrował on również sportową dojrzałość i umiejętność utrzymywania wyniku do mety – ważną cechę kierowcy rajdowego w kontekście klasyfikacji całego sezonu. Mads nie jest kierowcą szczególnie dobrze czującym się na nawierzchniach asfaltowych, ale i on odniósł sukces: bardzo szybko nabrał wprawy i zaufania za kierownicą nowego dla siebie Citroëna DS3 WRC. Już od odcinka testowego mówił nam, że pierwszy start w Monte Carlo i jazda po zimowym asfalcie sprawiają mu przyjemność, a później, w prawdziwej walce, zaliczał czasy dobrze rokujące na dalszą część sezonu”
Migawki z trasy
OS1 – Orpierre – Saint-André-de-Rosans 1 (25,49 km). Bardzo śliskie nawierzchnie odcinków zastawiają na kierowców tradycyjne pułapki. Pierwszym zawodnikiem, który wypada z trasy i kończy udział w rajdzie, jest Thierry Neuville. Robert Kubica pomimo konieczności pokonania fragmentów zaśnieżonych na oponach slick zalicza najlepszy czas.. Kierowcy Citroënów Mads Ostberg i Kris Meeke zajmują, odpowiednio, miejsca piąte i szóste.
OS2 – Rosans – Sainte-Marie – La Charce 1 (17,98 km). Odcinek bez śniegu na drodze. Robert Kubica wygrywa i powiększa przewagę; Kris Meeke jest trzeci. Mads Ostberg awansuje na piątą pozycję.
OS3 – Montauban Sur l’Ouvèze – Laborel 1 (19,34 km). Na trasie przez przełęcz Col de Perty znaczną przewagę zyskują kierowcy, którzy wybrali opony zimowe. Najszybszy jest Bryan Bouffier, który obejmuje prowadzenie w klasyfikacji generalnej rajdu, przed znakomicie jadącym Krisem Meeke. Mads Ostberg spisuje się dobrze, ale jadąc na oponach supermiękkich spada na ósme miejsce.
OS4 – Orpierre – Saint-André-de-Rosans 2 (25,49 km). Już wszystkie załogi przechodzą na opony zimowe. Zwycięża Jari-Matti Latvala. Kris Meeke skutecznie broni swojej drugiej pozycji. Mads Ostberg zalicza czwarty czas odcinka i awansuje w klasyfikacji na szóste miejsce.
OS5 – Rosans – Sainte-Marie – La Charce 2 (17,98 km). Awaria przed startem oesu eliminuje Daniego Sordo. Swoje pierwsze zwycięstwo oesowe odnosi Sébastien Ogier. Kris Meeke spada o jedną pozycję w klasyfikacji generalnej (jest trzeci); z kolei jedną, na piąte miejsce, awansuje Mads Ostberg.
OS6 – Montauban Sur l’Ouvèze – Laborel 2 (19,34 km). Warunki drogowe są zupełnie inne niż podczas pętli porannej: na mokrych nawierzchniach topniejący śnieg. Sébastien Ogier ponownie zalicza najlepszy czas. Mads Ostberg i Kris Meeke plasują swoje Citroëny DS3 WRC na trzecim i czwartym miejscu, dzięki czemu Meeke odzyskuje drugą pozycje w klasyfikacji.
OS7 – Vitrolles – Faye 1 (49,03 km) – Najszybszy na tym odcinku Sébastien Ogier obejmuje drugą pozycję w tabeli rajdu; liderem pozostaje Bryan Bouffier. Kris Meeke broni swego trzeciego miejsca notując czas lepszy od Roberta Kubicy. Mads Ostberg jest na tym oesie ósmy.
OS8 – Selonnet – Breziers (22,68 km). Tak, jak Ogier, również Mads Ostberg zmuszony jest wyjechać w błotniste pole na mecie stop, aby uniknąć kolizji z zajmującymi miejsce konkurentami. Na szczęście obywa się bez uszkodzeń Citroëna DS3 WRC. Najlepszy czas zalicza Bryan Bouffier, wyprzedzając Ogiera, Kubicę i Meeke’a.
OS9 – Vitrolles – Faye 2 (49,03 km). Bryan Bouffier na moment opuszcza drogę – jedzie dalej, ale traci pozycję lidera na korzyść Sébastiena Ogier. Kris Meeke pozostaje trzeci, z kolei Robert Kubica wypada z trasy w sposób kończący udział w rajdzie. Mads Ostberg zalicza na najdłuższym oesie rajdu drugi czas, dzięki czemu awansuje na czwartą pozycje w klasyfikacji generalnej.
OS10 – Sisteron – Thoard (36,85 km). Lider rajdu Sébastien Ogier wygrywa odcinek i powiększa swoją przewagę. Kris Meeke i Mads Ostberg umacniają się na zajmowanych miejscach przed wyruszeniem w trasę dojazdową do Digne-les-Bains.
OS11 – Clumanc – Lambruisse (20,77 km). Ostatnią próbę tego etapu stanowi nocny odcinek specjalny, który wygrywa Jari-Matti Latvala. Kris Meeke notuje trzeci czas, potwierdzając swoją również trzecią pozycję w tabeli. Mads Ostberg zachowuje ostrożność i zadowala się szóstym czasem oesu, ale zachowuje ponad trzy minuty przewagi nad najbliższym z rywali w klasyfikacji.
OS12 – La Bollène Vésubie – Moulinet 1 (23,40 km) – Pierwszy przejazd przez przełęcz Turini. Wszyscy zawodnicy startują na czterech oponach kolcowanych. Najlepszy czas zalicza Sébastien Ogier. Kris Meeke jest czwarty; Mads Ostberg szósty.
OS13 – Sospel – Breil sur Roya 1 (16,55 km) – Kris Meeke jest bardzo bliski swej pierwszej w tym sezonie wygranej Osowej; Sébastien Ogier okazuje się nieco szybszy. Mads Ostberg jadąc w ulewnym deszczu ponownie zalicza szósty czas i umacnia się na zajmowanej pozycji w tabeli.
OS14 – La Bollène Vésubie – Moulinet 2 (23,40 km) – Pierwszy kierowca na trasie, Jaroslav Melicharek, wypada z drogi i utyka na zaśnieżonej partii w sposób blokujący nadjeżdżających rywali. Po tym, jak kilka aut tworzy zator na trasie, organizatorzy podejmują decyzję o tzw. wolnym przejeździe czyli nie uwzględnianiu czasów tego oesu.
OS15 – Sospel – Breil sur Roya 2 (16,55 km) – Na nocnym Power Stage z trasy wypada Mikko Hirvonen. Jari-Matti Latvala wygrywa odcinek zdobywając trzy dodatkowe punkty. Drugi jest Sébastien Ogier, który ostatecznie wygrywa cały rajd, wyprzedzając Bryana Bouffier. Kris Meeke zdobywa punkt za trzecie miejsce na Power Stage i zajmuje trzeci stopień podium na mecie rajdu; swój pierwszy w karierze taki wynik zaliczony w rundzie WRC. Mads Ostberg kończy nocny oes z szóstym czasem.
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Monte Carlo (meta):
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 3:55:14,4
2. Bryan Bouffier / Xavier Panseri (Ford Fiesta RS WRC) +1:18,9
3. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) +1:54,3
4. Mads Ostberg / Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) +3:53,9
5. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) +6:08,3
6. Elfyn Evans / Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) +8:37,4
7. Andreas Mikkelsen / Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) +11:42,3
8. Jaroslav Melicharek / Erik Melicharek (Ford Fiesta RS WRC) +21:56,2
9. Matteo Gamba / Nicola Arena (Peugeot 207 Super 2000) +23:50,7
10. Jurij Protasow / Pawło Cherepin (Ford Fiesta R5) +25:43,1
Klasyfikacje sezonu 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 1/13)
KIEROWCY:
1. Sébastien Ogier – 27 punktów
2. Bryan Bouffier – 18 pkt
3. Kris Meeke – 16 pkt
4. Jari-Matti Latvala – 13 pkt
5. Mads Østberg – 12 pkt
6. Elfyn Evans – 8 pkt
7. Andreas Mikkelsen – 6 pkt
8. Jaroslav Melicharek – 4 pkt
9. Matteo Gamba – 2 pkt
10. Jurij Protasow – 1 pkt
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 37 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 33 pkt
3. M-Sport World Rally Team – 10 pkt
4. Volkswagen Motorsport II – 8 pkt
Następna rundą sezonu 2014 będzie Rajd Szwecji (6-9 lutego).
WRC: Pierwsze podium Krisa Meeke w WRC
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze