Pierwszy etap liczył sobie łącznie 106,79 km jazdy na czas, na co składało się 15 odcinków specjalnych, z czego dwa pierwsze przejeżdżane były jeszcze w czwartkowy wieczór (wg czasu lokalnego). Prawdziwe zmagania rozpoczęły się jednak w piątek rano i niniejszym chcielibyśmy parę słów o rozwoju sytuacji napisać.
OS3 Kyogle 1
Cały rajd składa się z 35 odcinków specjalnych, co sprawia, że większość z nich jest bardzo krótka. Nie inaczej było z pierwszą piątkową próbą, która liczyła sobie tylko 7,32 km. Takie ustawienie rajdu sprawia, że w wynikach robi się dość ciasno i wcale niełatwo utrzymać wypracowaną niewielką przewagę.
Zaskakujący lider rajdu po czwartkowych superOSach, Sebastien Ogier, nie oddał przewodnictwa w klasyfikacji generalnej również po Kyogle. Sam wprawdzie uzyskał trzeci czas – znakomity, jak na juniora – ale stracił do najszybszego na odcinku Latvali tylko 1,4 sekundy. Drugim wynikiem pochwalić się mógł Sebastien Loeb, który dzięki temu awansował na pozycję wicelidera, ale miał tylko 0,1 sekundy przewagi nad Latvalą.
Dani Sordo finiszował z piątym czasem, ale w generalce znajdował się na oczko wyższej pozycji.
Conrad Rautenbach wywalczył ósmy czas i awansował do dziewiątki.
OS4 Repco 1
Na 22,41-kilometrowym Repco szturm przypuściły załogi fabrycznych Fordów, co skutkowało ich dwoma pierwszymi miejscami na mecie. Latvala zdetronizował Ogiera, piątego w wynikach ze stratą 9,7 sekundy do zwycięskiego Hirvonena, zaś Loeb, czwarty na próbie, spadł na czwarte miejsce w generalce. Tak to jest, jak się traci 8 sekund…
Dani Sordo, trzeci ze stratą 7 sekund do Hirvonena, zajmował w łącznej klasyfikacji piątą pozycję, ale strata do Latvali wynosiła jedynie 6,1 sekundy. Nawet nie wiedział, w którym momencie uszkodził przód swojego samochodu, ale zniszczenia były niewielkie.
Rautenbach był dziewiąty i takąż pozycję zajmował po tym odcinku w generalce.
OS5 Kyogle 2
Citroëny wygrały powtórny przejazd przez Kyogle – najszybszy był Dani Sordo, który poprawił swój wynik z pierwszego przejazdu o niemal 10 sekund! Drugim rezultatem popisał się Sebastien Ogier, ale odrabiając tylko pół sekundy do trzeciego w wynikach Latvali nie mógł powrócić na pozycję lidera.
Sebastien Loeb był tym razem czwarty i pokonał Hirvonena o 2,3 sekundy, dzięki czemu powrócił na najniższy stopień prowizorycznego podium w generalce. Sordo jednak wciąż był piąty, 0,3 sekundy za Hirvonenem.
Conrad Rautenbach zamknął na Kyogle pierwszą dziesiątkę, ale nie oddał dziewiątej pozycji w łącznej klasyfikacji.
OS6 CTEK East 1
Ten odcinek przejechały – w dodatku przy żółtych ostrzegawczych flagach – tylko trzy załogi. Wszystko przez protesty ekologów rzucających na drogę kamieniami. Swoją drogą, to naprawdę chore! Zwłaszcza biorąc pod uwagę, że grupy protestujących są nieliczne – petycję przeciwko rajdowi podpisało ledwie kilkaset osób. Niestety eko-terror najwyraźniej nie musi mieć siły liczebnej. Trochę to przykre, bo akurat nowoczesna motoryzacja robi wiele dla poprawy stanu środowiska. Czemu ekolodzy nie pojadą z Australii do USA, albo Chin, które to kraje mają w głębokim poważaniu normy emisji spalin, zwłaszcza te przemysłowe…
OS7 Mooball 1
Tylko 5,85 km długości liczyła sobie kolejna próba Rajdu Australii. Wygrał ją Jari-Matti Latvala pokonując drugiego w wynikach Sebastiena Ogiera o 0,1 sekundy! Trzeci był Loeb, za nim finiszował Sordo, a dopiero piąty czas należał do Hirvonena. Hiszpanowi brakowało po tej próbie tylko 0,2 sekundy do Fina!
Rautenbach błysnął siódmym czasem, pokonując m.in. Wilsona i Villagrę.
OS8 Kidney Health 1
Latvala wygrał także ósmy odcinek specjalny Rajdu Australii. Znowu był lepszy od Ogiera, ale tym razem strata Francuza wyniosła 1,7 sekundy, choć dystans był podobny, jak na OS7 – 5,74 km.
Sordo był tym razem trzeci ze stratą 3,3 sekundy do Latvali. Hiszpan pokonał autorów czwartego czasu – Loeba i Hirvonena – o 1,3 sekundy i wskoczył na czwarte miejsce łącznej klasyfikacji.
Rautenbach znowu był siódmy i znowu pokonał Wilsona i Villagrę.
OS9 Castrol Edge East 1
Kończący pierwszą pętlę odcinek nazwany na cześć sponsora liczył sobie 6,58 km. Wygrał go Sebastien Ogier pokonując Latvalę o 1,9 sekundy, ale strata Francuza do fińskiego kierowcy Forda wynosiła jeszcze wciąż 1,1 sekundy.
Dani Sordo wywalczył trzeci rezultat i przeskoczył w generalce Sebastiena Loeba. Francuz spadł w łącznych wynikach na czwarte miejsce plasując się na piątej pozycji podczas tego OS-u, ale wciąż trzymając za sobą Hirvonena – tym razem pięciokrotny Mistrz Świata był szybszy o 0,4 sekundy.
Rautenbach, choć może trudno w to uwierzyć, po raz trzeci z rzędu pokonał Wilsona i Villagrę i w generalce zbliżył się do tego drugiego na pół sekundy!
OS10 Castrol Edge East 2
Tuż po 6:00 naszego czasu rozpoczęła się druga pętla, a załogi wyruszyły znowu na Castrol Edge East. Tym razem najszybsze były dwa fabryczne Fordy – odcinkowe zwycięstwo zapisał na swoim koncie Latvala, a Hirvonen finiszował z 1,8 sekundy gorszym czasem. W efekcie Fin przeskoczył w generalce Loeba, który przyjechał na metę odcinka dopiero z szóstym czasem :-(
Lepiej poszło Daniemu Sordo (był trzeci) i Sebastienowi Ogierowi (czwarty, wciąż na pozycji wicelidera rajdu). Conrad Rautenbach się odprężył i znowu zmieścił się tylko na dziewiątym miejscu.
OS11 CTEK East 2
Na wszelki wypadek, by uniknąć problemów z ekologicznymi ekstremistami ;-) tę próbe również odwołano.
OS12 Mooball 2
Fordy wygrały również powtórny przejazd przez Mooball. Latvala umocnił się na prowadzeniu, Hirvonen stracił do kolegi tylko 0,3 sekundy, a trzeci czas należał do Daniego Sordo.
Ogier finiszował jako czwarty i udało mu się wyprzedzić – o pół sekundy – Sebastiena Loeba. Rautenbach był ponownie dziewiąty. Szkoda – było już tak blisko do punktowanego miejsca…
OS13 Kidney Health 2
Porządek Forda został podtrzymany na mecie drugiego przejazdu przez Kidney Health. Latvala wygrał, Hirvonen był drugi i, co gorsza, pokonał Loeba o niemal 3 sekundy. Dani Sordo stracił trzecie miejsce w generalce na rzecz Hirvonena, ale to była kwestia taktyki chodziło o lepszą pozycję na drodze podczas drugiego etapu. Hiszpan był wolniejszy od Fina tylko o 5,5 sekundy, widać więc, jak ciasno jest w wynikach.
Ogier wciąż przyjeżdża w czołówce – tym razem był trzeci i ma jeszcze 12,5 sekundy zapasu nad Hirvonenem. Jednocześnie traci do Latvali 7,4 sekundy.
OS14 Tweed 3
Dzień kończył się podwójnym przejazdem superOSu w Murwillumbah. Podczas pierwszej dzisiejszej rundy najszybszy okazał się znowu Sebastien Ogier, prawdziwy specjalista od tego odcinka. Z drugim czasem finiszował Loeb, który pokonał Hirvonena aż o 4 sekundy! To ważne, bo w ten sposób traci do Fina już tylko 2,8 sekundy. Ciekawe, co Mikko wymyśli na ostatni przejazd Tweeda w dniu dzisiejszym…
Dani Sordo zremisował na OS14 z Latvalą i w generalce znajduje się między Hirvonenem i Loebem tracąc do tego pierwszego 1,2 sekundy i mając nad swym kolegą z zespołu 1,6 sekundy zapasu.
Rautenbach był dziewiąty i na tak krótkiej próbie – raptem 2,55 km – stracił do Wilsona 3 sekundy, a do Villagry aż 4,2.
OS15 Tweed 4
Tak, jak się spodziewałem – Mikko Hirvonen przejechał superOS kończący dzisiejsze zmagania wyjątkowo wolno – był dopiero szósty i stracił do zwycięskiego po raz czwarty na tej próbie Ogiera 4,3 sekundy. W efekcie przed Finem znaleźli się w generalce zarówno Loeb, jak i Sordo. Francuz ukończył OS15 z drugim czasem, Hiszpan był piąty. Tylko czy to była taktyka, czy może Hirvonenowi nie pasowały podniszczone szutrowe opony na asfaltowej próbie? Wszak o ile się nie mylę, kolejność startu do drugiego etapu ustalana była po OS13…
Rautenbach znowu był dziewiąty i chyba liczy tylko na łut szczęścia, że ktoś przed nim wypadnie – inaczej o punktach nie ma co myśleć.
No i na koniec zostawiamy Was z wynikami Rajdu Australii po pierwszym etapie:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Focus WRC, 0:53:21,4
2. Sebastien Ogier, Citroën C4 WRC, +0:00:02,2
3. Sebastien Loeb, Citroën C4 WRC, +0:00:22,7
4. Dani Sordo, Citroën C4 WRC, +0:00:22,9
5. Mikko Hirvonen, Ford Focus WRC, +0:00:23,6
6. Henning Solberg, Ford Focus WRC, +0:00:51,3
7. Matthew Wilson, Ford Focus WRC, +0:01:42,4
8. Federico Villagra, Ford Focus WRC, +0:02:04,6
9. Conrad Rautenbach, Citroën C4 WRC, +0:02:27,5
KG
Najnowsze komentarze