Citroën Jumpy, Peugeot Expert i Opel Vivaro będą produkowane w wersji wodorowej na skalę przemysłową. Od 2024 r. fabryki Stellantis będą miały zdolność produkcyjną 5 000 pojazdów rocznie, potwierdzając ambicje firmy Stellantis, aby stać się pierwszym masowym producentem pojazdów użytkowych napędzanych wodorem
Podczas wizyty w zakładzie w Hordain w północnym regionie Hauts-de-France dyrektor generalny firmy Stellantis Carlos Tavares ogłosił rozpoczęcie masowej produkcji lekkich pojazdów użytkowych Peugeot, Citroën i Opel w wersji napędzanej wodorem, wyposażonej w ogniwo paliwowe.
„Jestem bardzo dumny z pracy wykonanej przez kierownictwo i pracowników w Hordain, którzy sprawili, że ich zakład jest pierwszym na świecie, który łączy trzy rodzaje energii, co jest możliwe dzięki elastyczności naszego systemu produkcyjnego. Dowodzi to zaangażowania firmy Stellantis w inwestowanie we Francji w najnowsze technologie oraz we wspieranie niskoemisyjnej mobilności w oparciu o zasadę „One Company”” – powiedział Tavares. „Stellantis udało się przejść do następnego kroku w historii motoryzacji, w transformacji zarządzanej wspólnie z naszymi partnerami społecznymi w naszych 12 zakładach przemysłowych w siedmiu regionach Francji, gdzie mamy historyczne korzenie”.
Te pojazdy zasilane wodorem będą montowane na linii wieloenergetycznej zakładu, która produkuje już wersje elektryczne i spalinowe dziennego „K-Zero”. Modele napędzane wodorem, wykorzystujące wzmocnioną platformę będą następnie przechodzić zwykłe etapy lakierowania i montażu, na tej samej linii produkcyjnej co pojazdy spalinowe i elektryczne, zanim trafią do nowego obiektu o powierzchni 8000 m², który skupia się wyłącznie na ostatecznym montażu.
Specjalny zespół zainstaluje zbiornik, dodatkowe akumulatory i ogniwo paliwowe na linii produkcyjnej w Hordain, co skróci o połowę czas dostosowania w porównaniu z poprzednim procesem na małą skalę, w którym ogniwo paliwowe było montowane w warsztacie pilotażowym w Rüsselsheim.
Ta industrializacja lekkich samochodów dostawczych zasilanych wodorem – której towarzyszą inwestycje o wartości 10 mln euro przy wsparciu finansowym rządu francuskiego – stanowi nowy krok dla zakładów w Hordain, gdzie 43% modeli dla marek Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, Fiat i Toyota jest już dostępnych w wersji elektrycznej o zerowej emisji.
Pojazdy „K-Zero” z ogniwem paliwowym są przeznaczone dla profesjonalistów zajmujących się przewozem towarów na długich dystansach, którzy wymagają większego zasięgu (400 km), najszybszego możliwego czasu ładowania (3 minuty) i braku kompromisów w zakresie możliwości ładowania (1000 kg ładowności).
Stellantis jest pierwszym na świecie producentem, który wprowadzi na rynek tego typu pojazd.
Otwarty w 1994 r. zakład w Hordain leży w samym sercu strategii przemysłowej w dziale pojazdów użytkowych Stellantis. Ta wzorcowa fabryka montuje lekkie pojazdy użytkowe i samochody osobowe z rodziny „K-Zero”. W Hordain zatrudnionych jest 2 440 osób na trzech zmianach, a dzienna produkcja wynosi aż 628 pojazdów.
W 2021 roku zakład wyprodukował 144.650 pojazdów, a latem 2022 roku wyprodukował swoje milionowe „K-Zero”.
Najnowsze komentarze