Rzućmy okiem, jak rozwijała się sytuacja po serwisowej przerwie, czyli podczas trzech ostatnich dziś odcinków specjalnych.
OS5 – Santa Clara 2 – 22,99 km
Jari-Matti Latvala, mając wciąż w pamięci ubiegłoroczną kraksę w Portugalii, przycisnął nieco mocniej i wygrał powtórny przejazd przez próbę Santa Clara. Wygrana nie była jednak całkiem pełna – zwycięstwem musiał się podzielić z Sebastienem Ogierem, bo obaj kierowcy uzyskali jednakowe czasy.
Sebastien Loeb stracił do obu zwycięzców 3,4 sekundy i zajął trzecie miejsce. Jednocześnie spadł w klasyfikacji generalnej 0,2 sekundy za Latvalę, ale o tyle samo, do 0,7 sekundy, powiększył swoją przewagę nad Mikko Hirvonenem, czwartym w wynikach próby. Jak widać w wynikach generalki zrobiło się ciasno – Ogier 6 sekund przed Latvalą, a ten wraz z Loebem i Hirvonenem mieszczą się w niespełna sekundzie.
Petter Solberg traci już do czołówki przeszło 70 sekund, a to z uwagi na kolejną przebitą oponę, tym razem prawą tylną. Uciekło na szczęście tylko 23,1 sekundy i obyło się bez straty piątej pozycji w generalce.
W połowie odcinka złapał kapcia także Kimi Räikkönen. Iceman nawet dobrze nie wiedział, kiedy to się stało – musiał na coś najechać, bo poza drogę nie wypadł. W efekcie Fin spadł na jedenastą pozycję w łącznej klasyfikacji.
Lepiej wypadł Peter Van Merksteijn – Holender stracił wprawdzie nieco ponad minutę, ale ukończył próbę na trzynastej pozycji.
OS6 – Ourique 2 – 20,27 km
Jari-Matti Latvala kontynuował ofensywę – tym razem już samodzielnie wygrał OS6 z przewagą 1,4 s nad Sebastienem Loebem. Odcinkowe podium uzupełnił Petter Solberg (+2,7).
Sebastien Ogier finiszował dopiero z czwartym czasem, takim samym, jak wynik Mikko Hirvonena (+4,2). Nie stracił jednak pozycji lidera generalnej klasyfikacji. Być może jednak do takiej straty się przymierzał nie chcąc jutro otwierać stawki i czyścić drogi. Dziś wprawdzie odkurzania było niewiele, ale jutrzejsze odcinki mogą być inne.
Kimi Räikkönen zamknął pierwszą dziesiątkę w wynikach próby (+33,6). Ulegając Federico Villagrze stracił do niego kolejne 3,2 sekundy, w efekcie czego łączna strata do Argentyńczyka wzrosła już do niemal 20 sekund.
Peter Van Merksteijn znowu stracił niemal 75 sekund kończąc odcinek na siedemnastym miejscu.
OS7 – Felizes 2 – 21,31 km
Kończący dzisiejszy etap odcinek Felizes 2 również zapisał na swoje konto Jari-Matti Latvala, zaś drugie miejsce zajął Mikko Hirvonen. Fabryczni kierowcy Citroëna zwolnili wypychając obu rywali na czoło generalki. Jutro to Latvala i Hirvonen będą musieli czyścić trasę, więc mogą tracić sporo czasu.
Loeb ukończył OS7 z trzecim czasem (+12,1). Ogier zwolnił jeszcze bardziej – obu Sebastienów przedzielił w wynikach odcinka Henning Solberg. Francuskich kierowców dzieli przed jutrzejszym dniem trzy sekundy w łącznej klasyfikacji.
Pech Pettera Solberga dał o sobie znać bardzo mocno podczas ostatniej próby. Mr Hollywood przebił tym razem aż dwie opony i stracił bardzo dużo czasu. Co więcej – dotoczył się niemal do mety, ale jej nie przekroczył uznając, że kara za nieukończoną próbę będzie niższa, niż straty wynikające z „czołgania” się na dwóch kapciach.
Kimi Räikkönen wbił się tym razem do najlepszej ósemki i awansował o dwa oczka w generalce – raz z uwagi na straty Pettera, a dwa – z powodu wyprzedzenia Bernardo Soussy.
Peter Van Merksteijn tym razem był czternasty (+1:19,4).
Na koniec zostawiamy Was z klasyfikacją generalną po pierwszym etapie:
1. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, 1:23:31,4
2. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, +0:00:11,5
3. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:00:13,7
4. Sebastien Ogier, Citroën DS3 WRC, +0:00:16,7
5. Henning Solberg, Ford Fiesta WRC, +0:02:06,5
6. Matthew Wilson, Ford Fiesta WRC, +0:02:11,2
7. Armindo Araujo, Mini S2000, +0:03:43,7
8. Federico Villagra, Ford Fiesta WRC, +0:04:31,9
9. Kimi Räikkönen, Citroën DS3 WRC, +0:04:33,1
10. Khalid Al-Qassimi, Ford Fiesta WRC, +0:04:35,2
…
14. Peter Van Merksteijn, Citroën DS3 WRC, +0:07:14,0
…
20. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC, +0:11:15,6
KG
zdjęcia: Citroën Racing, oficjalna strona Pettera Solberga i oficjalna strona Petera Van Merksteijna
Najnowsze komentarze