Dzięki zajęciu przez załogę Kris Meeke i Paul Nagle siódmego miejsca na mecie Rajdu Polski, zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team zachowuje drugie miejsce w klasyfikacji producentów bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Od dzisiaj cały zespół skupia się na przygotowaniach do następnej rundy, Rajdu Finlandii, który rozpocznie się w sobotę 26. lipca od wielkiego rajdowego show na ulicach Helsinek.
Kris Meeke, który na początku rajdu zajmował trzecie miejsce w tabeli kierowców, stracił prawie trzy minuty wskutek przebicia opony na trasie OS14. Brytyjczyk spadł na jedenaste miejsce, po czym aż do mety walczył z determinacją o kolejne pozycje, zdobywając je jedna po drugiej.
Do ostatniego etapu Meeke wystartował w niedzielę rano, zajmując miejsce dziewiąte. Dzięki zaliczeniu na OS21 lepszego czasu od Henninga Solberga, kierowca DS3 WRC awansował na miejsce ósme, by następnie pokonać na OS23 Haydena Paddona. Kończąc wyznaczający półmetek sezonu Rajd Polski na pozycji siódmej, Meeke zaliczył sześć punktów do klasyfikacji RMŚ.
Sébastien Chardonnet i Thibault De la Haye wrócili w niedzielę rano na trasę rajdu, korzystając z zasady Rallye2. Francuska załoga jadąca DS3 R5 wykorzystała ten dzień, by zdobywać doświadczenie, pokonując wiele nowych kilometrów oesowych, a przy okazji na OS23 zaliczyła drugi czas w swojej klasie. Ostatecznie Francuzi ukończyli rajd na jedenastym miejscu w kategorii WRC2.
Stéphane Lefebvre, prowadzący w Junior WRC od startu do mety, odniósł swoje drugie z rzędu zwycięstwo w tej kategorii. Rajdówki DS3 R3 zajęły w niej całe podium – miejsce drugie i trzecie zapewnili sobie, odpowiednio, Alastair Fisher i Quentin Giordano.
Następną rundą WRC będzie Rajd Finlandii, zaplanowany na dni od 31 lipca do 3 sierpnia 2014 r. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team już rozpoczął przygotowania do udziału nie tylko w samym rajdzie, ale i poprzedzającym go road show, które odbędzie się na ulicach Helsinek w sobotę 26 lipca.
POWIEDZIELI NA MECIE:
Kris Meeke: „Była to runda interesująca i wzbogacająca doświadczenie. Rywalizowaliśmy w czołowej grupie kierowców. Niestety, nie powiodło nam się na długim oesie Gołdap na północy Polski, którego spory fragment musieliśmy pokonać z przebitą oponą, tracąc cenny czas. Awans z miejsca jedenastego na siódme jest niezłym wynikiem, ale co tu ukrywać – mogło być lepiej. Jestem natomiast zadowolony, że nabrałem zaufania do siebie, zgromadziłem też dużo wniosków i obserwacji, dzięki którym będę mógł dobrze przygotować się do następnej rundy w Finlandii”.
Sébastien Chardonnet: „Musiałem się szybko przyzwyczaić do bardzo wysokich średnich prędkości na odcinkach specjalnych Rajdu Polski. Na początku pewną trudność stanowiło dla mnie nabranie zaufania do samochodu przy jego dość miękkim ustawieniu. Kiedy już poczułem się pewnie, zwiększyliśmy tempo, by podjąć próbę walki o miejsce na podium. Czułem, że walka z dozą ryzyka dużo mi daje w sensie nabierania rajdowej wprawy, nie ustrzegłem się jednak popełnienia jednego błędu. Dzisiejsze odcinki wykorzystałem jako wprawki przy nowej, twardszej regulacji samochodu. Był to nasz drugi rajd za kierownicą DS3 R5 i przez cały czas nie wystąpił żaden, nawet najdrobniejszy defekt techniczny. Gratuluję innym załogom zespołów MY Racing i Citroëna. Na Sardynii i w Polsce zdobyliśmy dużo nowych doświadczeń, szczególnie, że te dwa ostatnie rajdy zdecydowanie różniły się od siebie. Mam nadzieję, że ta nauka przyda nam się w Finlandii i że od samego startu będziemy tam walczyli o dobre miejsca”.
Yves Matton (dyrektor zespołu Citroën Racing): „Nasi kierowcy udowodnili, że zmiany dokonane przez zespół w ustawieniach Citroënów DS3 WRC szły we właściwym kierunku. Mads potwierdza, że w drugiej części sezonu będzie w stanie rywalizować z najlepszymi o miejsca w czołówce. Kris jest w trakcie rozwijania swoich możliwości i nabierania wiary w swoje siły. Bardzo dobrze rozegrał strategicznie ten rajd; szczególnie skutecznie radził sobie na odcinkach, na których kolejność startowa działała na jego niekorzyść”.
Migawki z trasy
OS1 – Miłki 1 (14,54 km). Start rajdu do OS1 we czwartek po południu. Po pierwszym odcinku specjalnym prowadzenie obejmuje Sébastien Ogier wyprzedzający Andreasa Mikkelsena i Krisa Meeke. Mads Østberg, piąty, trzyma się blisko czołówki.
OS2 – Kruklanki 1 (17,24 km). Najszybszy na oesie rozegranym pod niemal całkowicie bezchmurnym niebem okazuje się Juho Hänninen. Kolejne miejsca zajmują Andreas Mikkelsen, Sébastien Ogier i kierowcy obydwu fabrycznych DS3 WRC – Kris Meeke i Mads Østberg. Mikkelsen wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji generalnej.
OS3 – Superoes Mikołajki Arena 1 (2,50 km). Sébastien Ogier wykorzystuje pierwszy przejazd superoesu na trasie znajdującego się w pobliżu parku serwisowego, aby odzyskać pozycję lidera rajdu. Mads Østberg i Kris Meeke zaliczają czasy w pierwszej piątce.
OS4 – Wieliczki 1 (12,89 km). W piątek rano załogi wyprowadzają samochody z parc fermé i startują do OS4 w kolejności zgodnej z miejscami zajmowanymi w klasyfikacji sezonu. Wygrywa Andreas Mikkelsen jadący ze średnią ponad 133 km/h. Kris Meeke z czwartym czasem pozostaje w czołowej trójce; Mads Østberg utrzymuje piątą pozycję.
OS5 – Kapciamiestis (Litwa) 1 (26,61 km). Mads Østberg jako pierwszy kierowca WRC wygrywa należący do Rajdowych Mistrzostw Świata odcinek na terytorium Litwy. Norweg wysuwa się na trzecie miejsce w klasyfikacji rajdu, bezpośrednio przed Krisa Meeke.
OS6 – Margionys (Litwa) 1 (17,97 km). Sébastien Ogier korzysta z pierwszej pozycji startowej i zalicza najlepszy czas, dzięki czemu ponownie wychodzi na prowadzenie w tabeli. Przejazdy kolejnych zawodników pozostawiają na trasie coraz głębsze koleiny, przez co różnice czasowe wyraźnie rosną. Mads Østberg umacnia się na trzecim miejscu, Kris Meeke spada na piąte.
OS7 – Kapciamiestis (Litwa) 2 (26,61 km). Z powodu złego stanu trasy po pierwszym przejeździe organizatorzy odwołują drugi przejazd tego odcinka.
OS8 – Margionys (Litwa) 2 (17,97 km). Z tych samych powodów odwołany zostaje ponowny przejazd drugiego z oesów wytyczonych na Litwie. Załogi zostają skierowane trasą alternatywną w drogę powrotną do Polski.
OS9 – Wieliczki 2 (12,89 km). W 6 godz. i 45 po starcie poprzedniego zrealizowanego oesu uczestniczące w rajdzie samochody WRC wracają do akcji. Po polskiej stronie granicy Ogier i Mikkelsen kontynuują swój pojedynek o prowadzenie. Tym razem szybszy jest Norweg. Østberg i Meeke zaliczają ex aequo czwarte czas i zachowują swoje pozycje.
OS10 – Superoes Mikołajki Arena 2 (2,50 km). W drugim przejeździe superoesu, rozegranym późnym wieczorem, wygrywa Sébastien Ogier. Mads Østberg i Kris Meeke kończą ten etap rajdu na miejscach trzecim i piątym.
OS11 – Chmielewo 1 (6,75 km). Pierwszym zwycięstwem oesowym kolejnego etapu popisuje się Andreas Mikkelsen, zmniejszając tym samym różnicę dzielącą go od prowadzącego Sébastiena Ogiera do 0,5 sekundy. Mads Østberg i Kris Meeke zwiększają przewagę nad rywalami zagrażającymi im z dalszych pozycji.
OS12 – Stare Juchy 1 (14,41 km). Mads Østberg zalicza najlepszy czas odcinka i nie traci kontaktu z czołową dwójką konkurentów. Kris Meeke jest trzeci i skutecznie pilnuje zajmowanego miejsca.
OS13 – Babki 1 (15,76 km). Sébastien Ogier znowu wygrywa i powiększa swoją przewagę jako lider rajdu. Mads Østberg i Kris Meeke stale umacniają się na swoich pozycjach.
OS14 – Gołdap 1 (35,17 km). Kris Meeke i Henning Solberg kończą długi odcinek z przebitymi oponami. Latvala poważnie uszkadza zawieszenie; Evans i Østberg opuszczają drogę. Sébastien Ogier, zatrzymany na długo na trasie odcinka, otrzymuje czas ryczałtowy, dzięki któremu pozostaje na prowadzeniu.
OS15 – Baranowo 1 (14,90 km). Jari-Matti Latvala traci ponad minutę z powodu uszkodzenia zawieszenia. Robert Kubica jedzie z przebitą oponą, tracąc wiele sekund. Wygrywa po raz kolejny Sébastien Ogier. Kris Meeke na nowo odnajduje wysokie tempo i zalicza czwarty czas.
OS16 – Chmielewo 2 (6,75 km). Krótki oes nie przynosi zmian w klasyfikacji generalnej. Sébastien Ogier utrzymuje się na pierwszym miejscu przed Andreasem Mikkelsenem i Juho Hänninenem.
OS17 – Stare Juchy 2 (14,41 km). Zwycięstwo oesowe zalicza Thierry Neuville przed Ogierem, Latvalą i Krisem Meeke. Kierowca Citroëna awansuje na dziewiąte miejsce. Robert Kubica wypada z trasy i kończy udział w tym etapie rajdu.
OS18 – Babki 2 (15,76 km). Jari-Matti Latvala zalicza najlepszy czas liczącego niecałe 16 km odcinka i zaczyna poważnie rywalizować o trzecią pozycję w tabeli. Ogier utrzymuje wyliczone tempo pozwalające mu zachować przewagę nad Mikkelsenem.
OS19 – Gołdap 2 (35,17 km). Drugi z rzędu najlepszy czas Latvali; Ogier jest drugi. Andreas Mikkelsen, spowolniony przez problemy z układem hamulcowym, traci do lidera prawie minutę. Kris Meeke zbliża się na 3,7 s. do zajmującego ósme miejsce Henninga Solberga.
OS20 – Baranowo 2 (14,90 km). Sébastien Ogier powiększa różnicę czasową dzielącą go od Andreasa Mikkelsena do ponad minuty. Kris Meeke zalicza czas lepszy od Henninga Solberga i dalej zbliża się do ósmego miejsca. Od Norwega dzielą go jeszcze 3,5 sekundy.
OS21 – Miłki 2 (14,54 km). Już pierwszy niedzielny oes, rozegrany w lekkim deszczu, powoduje zmiany w klasyfikacji rajdu. Jari-Matti Latvala wyprzedza Juho Hänninena i awansuje na miejsce piąte, natomiast Kris Meeke dzięki lepszemu czasowi od Henninga Solberga wysuwa się na pozycję ósmą.
OS22 – Kruklanki 2 (17,24 km). Jari-Matti Latvala wygrywa odcinek przed Belgiem Thierrym Neuville i Krisem Meeke. Brytyjski kierowca jest już tylko o jedną dziesiątą sekundy od miejsca siódmego, które zajmuje Hayden Paddon.
OS23 – Superoes Mikołajki Arena 4 (2,50 km). Czwarty i ostatni przejazd pokazowego odcinka na autodromie w Mikołajkach staje się dla Krisa Meeke wystarczającą okazją, by wyprzedzić Haydena Paddona. Wygraną oesową zapisuje na swoim koncie ponownie Jari-Matti Latvala przed Juho Hänninenem i Robertem Kubicą.
OS24 – Baranowo 2 Power Stage (14,90 km). Sébastien Ogier wygrywa Power Stage i cały Rajd Polski. Drugie i trzecie miejsce na punktowanym dodatkowo odcinku zajmują Andreas Mikkelsen i Jari-Matti Latvala. Kris Meeke zalicza piąty czas i kończy rajd na siódmym miejscu.
Końcowa, nieoficjalna klasyfikacja generalna Rajdu Polski (meta):
1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) |
2h08:47,3 |
2. Andreas Mikkelsen / Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC) |
+1:07,7 |
3. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) |
+2:13,5 |
4. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) |
+2:32,4 |
5. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) |
+2:33,1 |
6. Juho Hänninen / Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) |
+2:49,9 |
7. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) |
+4:27,9 |
8. Hayden Paddon / John Kennard (Hyundai i20 WRC) |
+4:32,1 |
9. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) |
+4:59,0 |
10. Martin Prokop / Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) |
+6:11,3 |
Klasyfikacja sezonu 2014 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 7/13)
KIEROWCY:
1. Sébastien Ogier – 146 pkt
2. Jari-Matti Latvala – 116 pkt
3. Andreas Mikkelsen – 83 pkt
4. Mads Østberg – 66 pkt
5. Mikko Hirvonen – 52 pkt
6. Thierry Neuville – 46 pkt
7. Kris Meeke – 38 pkt
8. Elfyn Evans – 36 pkt
9. Martin Prokop – 31 pkt
10. Henning Solberg – 22 pkt
PRODUCENCI:
1. Volkswagen Motorsport – 262 pkt
2. Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team – 115 pkt
3. M-Sport World Rally Team – 90 pkt
4. Volkswagen Motorsport II – 82 pkt
5. Hyundai Shell World Rally Team – 80 pkt
6. Jipocar Czech National Team – 34 pkt
7. RK M-Sport World Rally Team – 19 pkt
8. Hyundai Motorsport N – 8 pkt
Następna rundą sezonu 2014 będzie Rajd Finlandii (31 lipca – 3 sierpnia 2014).
WRC: Rajd Polski – ambitny awans Krisa Meeke w Polsce
źródło: Citroën Polska
Najnowsze komentarze