Oto krótka relacja z tego, co działo się w niedzielę na trzech odcinkach specjalnych, z których każdy pokonywany był dwukrotnie.
OS17 – Torntorp 1 – 19,21 km
Mimo konieczności czyszczenia trasy, Mikko Hirvonen postawił wszystko na jedną kartę i od rana przypuścił atak. W efekcie okazał się najszybszym kierowcą na przeszło 19-kilometrowej próbie Torntorp. Pomogła mu w tym aura – luźnego śniegu było niewiele, więc i trudu odśnieżania Fin specjalnie nie odczuł.
Załogi jadące w Citroënach niestety nie naciskały. I jak trudno się dziwić Loebowi, który nie był w stanie odrobić strat z piątku, tak Petter Solberg i Sebastien Ogier mogli, jak byśmy tego oczekiwali, wykazać większą wolę walki. Mr Hollywood narzekał jednak na zasłony śnieżne utrzymujące się w powietrzu po przejeździe wcześniejszych załóg. Podobne problemy miał i Ogier, który w dodatku finiszował z przebitą lewą przednią oponą. W efekcie Petter, choć trzeci w wynikach, stracił do Hirvonena 11,4 sekundy, zaś Sebastien Ogier uzyskują piąty czas – 14,6 sekundy. W ten sposób trudno było myśleć o dogonieniu czołówki.
Sebastien Loeb z kolei jechał tempem, które wykluczało jakiekolwiek ryzyko. Francuz wiedział, że nie jest w stanie dogonić Ogiera, z drugiej zaś strony jego pozycja w generalce też była niezagrożona. W efekcie siedmiokrotny Mistrz Świata przyjechał na metę pierwszej dzisiejszej próby z szóstym czasem (+19,5) i takie samo miejsce zajmował w generalce.
Podobnie rzecz się miała z Kimim Räikkönenem – ósmy czas (+44,7) i ósme miejsce w łącznej klasyfikacji. Niestety Iceman stracił na tej próbie sporo do PG Anderssona i spadł w generalce o jedno oczko, właśnie na pozycję ósmą.
OS18 – Gustavsfors 1 – 4,16 km
Druga dzisiejsza próba pod koniec dnia miała być zaliczana jako nowość w punktacji – odcinek Power Stage dający zwycięzcy dodatkowe trzy punkty. Dlatego właśnie Sebastien Loeb przycisnął nieco, aby dobrze się z nim zapoznać. Przyniosło to drugi czas odcinka (+1,6), bowiem znowu lepszy okazał się Mikko Hirvonen.
Sebastien Ogier finiszował jako czwarty (+2,8).
Dwaj kolejni kierowcy Citroënów DS3 WRC – Petter Solberg i Kimi Räikkönen – zajęli odpowiednio miejsca szóste (+4,1) i siódme (+8,9).
OS19 – Rämmen 1 – 22,76 km
Ostatni przed serwisową przerwą odcinek znowu wygrał Hirvonen. Do trójki wbił się Sebastien Ogier, szybszy o 0,1 sekundy od Pettera Solberga, narzekającego na uszkodzony amortyzator. Czołową piątkę skompletował Sebastien Loeb (+13,5) jadący tempem, którego bardzo nie lubi, ale za to dającym bezpieczeństwo.
Kimi Finiszował jako ósmy i najwyraźniej pogodził się już z faktem, że wyżej, niż ta pozycja, na koniec rajdu nie wskoczy.
OS20 – Torntorp 2 – 19,21 km
Żaden z Citroënów nie pojawił się w czołowej trójce poserwisowego Torntorpu – najlepszy kierowca DS3-jki, Sebastien Ogier, musiał się zadowolić czwartym czasem (+11,2). Ponieważ próbę zapisał na swoje konto Jari-Matti Latvala, podium Ogiera zdawało się oddalać. Wprawdzie po tej próbie kierowca Citroëna zajmował jeszcze trzecie miejsce w generalce, ale z przewagą jedynie 1,2 sekundy nad Latvalą.
Piąty czas odcinka (+19,7) wywalczył Sebastien Loeb, pogodzony już z debiutem w mistrzostwach na szóstym miejscu.
Szóstym czasem popisał się tym razem Kimi Räikkönen, ale nie myślał chyba realnie o zniwelowaniu 26-sekundowej straty, jaka mu jeszcze pozostała do Anderssona.
Petter Solberg być może ostatecznie pogrzebał swoje szanse na podium właśnie na tym odcinku. Norweg zaliczył pirueta i stracił 25 sekund do Latvali spadając aż na piąte miejsce w generalnej klasyfikacji rajdu. To jednak nie był jeszcze koniec kłopotów Pettera…
OS21 – Rämmen 2 – 22,76 km
Powtórny przejazd przez Rämmen, to dalszy ciąg dominacji Fordów. Petter Solberg (+2,8) wbił się co prawda do czołowej trójki i prześcignął Sebastiena Ogiera (+15,6; siódmy czas), ale nie było szans na odrobienie kolejnych 6,7 sekundy do Latvali, jakie dzieliły Norwega od Fina przed ostatnim, nieco ponad 4-kilometrowym Power Stage’em.
Sebastien Loeb finiszował jako szósty (+11,9), a Kimi Räikkönen, jako ósmy (+16,2).
Ciekawostką – i przestrogą! – dla tych, którzy myślą o wyjeździe do Szwecji jest to, co spotkało załogę Petter Solberg/Chris Patterson. Mr Hollywood w piątek na dojazdówce został namierzony przez policję. 120 km/h w miejscu, gdzie było ograniczenie do 80 km/h skutkowało odebraniem prawa jazdy! Warunkowo pozwolono Solbergowi prowadzić auto przez kolejnych 48 godzin, ale wystarczyło tego czasu tylko na dojazd do miejsca przegrupowania po OS21. Dojazd do OS22 i jego pokonanie spadło na barki Chrisa Pattersona, który po raz pierwszy w życiu prowadził DS3 WRC! W efekcie strata załogi na ostatniej próbie sięgnęła… Ale o tym już za chwilę.
OS22 – Gustavsfors 2 – 4,16 km
Ostatni odcinek rajdu padł łupem Citroëna – Sebastien Ogier pokonał o 0,3 sekundy Sebastiena Loeba i zdobył dodatkowe punkty. Kimi Räikkönen finiszował z siódmym czasem (+3,3), zaś Chris Patterson był ostatni – stracił 51,2 sekundy i czwarte miejsce w generalce.
Rajd wygrał Mikko Hirvonen przed Madsem Østbergiem, a podium uzupełnił Jari-Matti Latvala.
I na koniec klasyfikacja generalna czołówki:
1. Mikko Hirvonen, Ford Fiesta WRC, 3:23:56,6
2. Mads Østberg, Ford Fiesta WRC, +0:00:06,5
3. Jari-Matti Latvala, Ford Fiesta WRC, +0:00:34,0
4. Sebastien Ogier, Citroën DS3 WRC, +0:00:47,7
5. Petter Solberg, Citroën DS3 WRC, +0:01:31,2
6. Sebastien Loeb, Citroën DS3 WRC, +0:02:30,3
7. PG Andersson, Ford Fiesta WRC, +0:06:22,0
8. Kimi Räikkönen, Citroën DS3 WRC, +0:07:02,3
9. Matthew Wilson, Ford Fiesta WRC, +0:10:11,5
10. Khalid Al Qassimi, Ford Fiesta WRC, +0:10:31,1
KG
zdjęcia: oficjalna strona Pettera Solberga
Najnowsze komentarze