Renault i Nissan sprzedały odpowiednio 2.382.230 i 3.708.074 samochody. W skali światowej sprzedaż Renault spadła o 4,1%, natomiast Nissana wzrosła o 0,9%.
Renault opiera się kryzysowi na rynkach światowych
Podczas gdy rynek światowy zanotował spadek na poziomie 5%, sprzedaż Grupy Renault spadła o 4,1%, podczas gdy jej udział w rynku wzrósł do 3,6%.
Grupa Renault (Renault, Dacia i Renault Samsung) kontynuowała swą politykę wzrostu na rynkach międzynarodowych, osiągając wzrost sprzedaży o 1,5% poza Europą, tj. 873.798 sprzedanych samochodów, czyli blisko 37% całkowitej sprzedaży Grupy Renault.
W Europie, na rynku objętym kryzysem i notującym spadek sprzedaży o 8,1%, udział Grupy Renault w rynku wzrósł o 0,2 punktu do poziomu 9%.
Poza Europą najlepsze wyniki uzyskano:
– w Brazylii – Grupa Renault zarejestrowała wzrost sprzedaży o 56,4%, ustanawiając rekord 115.000 sprzedanych samochodów. Udział Grupy w rynku zwiększył się o 1,2 punktu procentowego do 4,3%, dzięki czemu Renault weszło do grona sześciu najpotężniejszych marek na rynku brazylijskim. W Brazylii sprzedano niemal 40.000 modeli Sandero i ponad 36 500 modeli Logan;
– w Rosji – sprzedaż Grupy Renault wzrosła o 6,8%, przekraczając drugi rok z rzędu poziom 100.000 sprzedanych samochodów;
– w Maroku – Grupa utrzymała czołową pozycję z udziałem w rynku wielkości 27,8%.
W 2008 roku wprowadzono do sprzedaży dziewięć nowych modeli: Clio Estate, Grand Modus, Mégane, Laguna Coupé, Nowe Kangoo osobowe i dostawcze, Kangoo Compact, Logan Pick-up i Thalia/Symbol. Do końca tego roku Grupa Renault będzie posiadała w swojej ofercie najmłodszą gamę samochodów w całej Europie, gdzie średni wiek wynosi 2,2 lata (wobec 3,8 lat w 2005 roku).
Samochody z gamy Entry (marki Renault i Dacia) odnotowały silny wzrost, osiągając poziom 510.000 sprzedanych jednostek, co daje wynik lepszy o 38,7% w stosunku do rezultatu z roku 2007.
28 lutego 2008 roku Renault podpisało umowę o partnerstwie z czołowym producentem rosyjskim AvtoVaz. Sprzedaż modeli marki Łada wyniosła w sumie 669.972 jednostek w okresie od 1 marca do grudnia 2008 roku. Sprzedaż Łady nie została ujęta wynikach sprzedażowych Grupy Renault, z uwagi na to, że nie są to dane za pełny rok.
Nissan – solidna gama produktów wzmacnia sprzedaż światową
Pomimo spadków obserwowanych na wielu rynkach głównych, Nissan (Nissan i Infiniti) zakończył rok 2008 z wynikiem sprzedaży światowej wykazującej wzrost o 0,9%, osiągając poziom 3.708.074 sprzedanych jednostek. Sprzedaż została dodatkowo wzmocniona pojawieniem się na rynku ośmiu nowych produktów: Teana, Infiniti FX, Maxima, Pick-up NP200, Qashqai+2, KIX mini-SUV, Cube i 370Z.
W Japonii Nissan sprzedał 678 126 samochodów, co oznacza spadek o 5,9% w stosunku do 2007 roku na rynku, na którym wielkość sprzedaży jest najsłabsza od 1980 roku. Udział w rynku zmniejszył się o 0,2 punktu procentowego do poziomu 13,3% w porównaniu do roku 2007.
W USA, na rynku o silnej tendencji spadkowej (o 18% w porównaniu do 2007 roku) na poziomie 13.242.701 sprzedanych samochodów, sprzedaż Nissana spadła o 10,9%, co stanowi stosunkowo niewielki spadek. Sprzedaż Nissana i Infiniti wyniosła łącznie 951.350 samochodów. Udział Nissana w rynku USA osiągnął rekordową wielkość 7,2%.
Sprzedaż w Europie (łącznie z Rosją) osiągnęła nowy rekord 591.139 jednostek, co daje wzrost o 5,5% w stosunku do 2007 roku (roku, w którym sprzedaż również znacznie wzrosła). Jest to w głównej mierze zasługa dużej popularności modelu Qashqai, którego sprzedaż wyniosła 183.294 jednostki. Rosja nadal pozostaje najważniejszym rynkiem Nissana w Europie, odnotowując sprzedaż na poziomie 154.340 samochodów, co stanowi wzrost o 26,5% w stosunku do ubiegłego roku.
Inne rynki zagraniczne zakończyły rok silnym wzrostem – sprzedaż zwiększyła się o 15,3% w porównaniu do ubiegłego roku, osiągając poziom 1.404.008 jednostek. Sprzedaż w Chinach wzrosła o 19,1% dzięki sukcesowi modelu Tiida oraz gamie Livina i Sylphy. W regionie GCC (kraje Zatoki Perskiej) odnotowano wzrost o 17,1% dzięki dużej popularności modeli Tiida i Altima.
Priorytet dla Sojuszu – samochody o zerowym stopniu emisji CO2
W ramach strategicznej inicjatywy na rzecz ograniczenia emisji CO2 i cząstek stałych w samochodach, Sojusz rozwinął swe plany ekologiczne, tak aby stać się najważniejszym producentem światowego sektora motoryzacyjnego pod względem globalnej sprzedaży samochodów o zerowym stopniu emisji spalin. Sojusz zawiera innowacyjne partnerstwa z rządami, miastami i organami władzy, co przyspieszy wprowadzanie na rynki całego świata samochodów z napędem elektrycznym. W roku 2009 będziemy świętować 10. rocznicę zawiązania Sojuszu Renault-Nissan.
* Łączna sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w oparciu o szacunkowe dane Renault: 65.072.841 jednostek.
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze