Stellantis ogłosił wyniki za półroczne 2023. Koncern osiąga silny wzrost i ustanawia nowe rekordy sprzedaży netto, powtarzalnego dochodu operacyjnego i zysku netto w pierwszej połowie 2023 r.
Sprzedaż netto w wysokości 98,4 mld euro, wzrost o 12% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r., głównie dzięki wyższym wolumenom sprzedaży.
- Bieżący dochód operacyjny w wysokości 14,1 mld euro, wzrost o 11% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r., przy solidnej marży na poziomie 14,4
- Zysk netto w wysokości 10,9 mld euro, wzrost o 37% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.
Wolne przepływy pieniężne w przemyśle w wysokości 8,7 mld euro, wzrost o 3,3 mld euro w porównaniu z pierwszą połową 2022 r. - Rekordowe wyniki, umożliwiające nam dalsze strategiczne inwestycje w celu osiągnięcia zrównoważonej transformacji w kierunku neutralności węglowej.
- Światowa sprzedaż pojazdów elektrycznych (BEV) i zelektryfikowanych (LEV) wzrosła odpowiednio o 24% do 169.000 sztuk i o 28% do 315.000 sztuk w porównaniu z rokiem poprzednim. Stellantis jest obecnie trzecim co do wielkości producentem pojazdów BEV w Europie i zajmuje drugie miejsce na rynku amerykańskim pod względem sprzedaży pojazdów LEV.
- Spółka odkupiła akcje o wartości 0,7 mld euro w pierwszej połowie 2023 r. i zamierza zakończyć ogłoszony program odkupu akcji o wartości 1,5 mld euro przed końcem roku.
„Nasze znakomite wyniki w pierwszej połowie tego roku stanowią podstawę zarówno naszej długoterminowej stabilności, jak i zdolności do realizacji ambicji naszego planu Dare Forward 2030. Wymaga to wspólnego wysiłku i dużej otwartości ze strony wszystkich naszych pracowników, aby zaangażować się w tę bezkompromisową transformację, jednocześnie chroniąc firmę przed wyzwaniami zewnętrznymi. Chciałbym wyrazić wdzięczność każdemu z nich i jestem dumny, że mogę powiedzieć, że zespoły osiągają wyniki w każdym obszarze. W rezultacie jesteśmy dobrze przygotowani na resztę 2023 roku i kolejne lata.” – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny.
Stellantis N.V. nadal tworzy wartość w wielu obszarach: firma zapewnia silny wzrost i ustanawia nowe rekordy sprzedaży netto, bieżącego dochodu operacyjnego i zysku netto, jednocześnie prowadząc skuteczną transformację w kierunku zelektryfikowanych i inteligentnych pojazdów dla swoich 14 kultowych marek. Pomimo trudnego otoczenia biznesowego, Stellantis z powodzeniem realizuje zobowiązania zawarte w planie Dare Forward 2030, skutecznie koncentrując się na trzech głównych filarach:
Zobowiązanie: Jak stwierdzono w raporcie CSR 2022, Stellantis jest na dobrej drodze do spełnienia ambitnego zobowiązania do osiągnięcia neutralności węglowej do 2038 r., przy jednocyfrowym odsetku skompensowanych emisji resztkowych. Mówiąc dokładniej, globalny ślad węglowy firmy został zmniejszony w 2022 r. o 3,8% (tony ekwiwalentu CO2/veh.) w zakresie 1, 2 i 3 na każdy sprzedany pojazd w porównaniu z 2021 r. Strategia zmniejszenia śladu węglowego opiera się w szczególności na programie transformacji przestrzeni roboczej „grEEn-campus”, którego celem jest stworzenie wspólnych, neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla miejsc pracy, począwszy od trzech historycznych lokalizacji: Poissy we Francji, Rüsselsheim w Niemczech i Mirafiori we Włoszech. Firma kontynuuje również nawiązywanie strategicznych partnerstw, aby wspierać swoje zaangażowanie w osiągnięcie zerowego śladu węglowego netto, w tym planowane przejęcie 33,3% udziałów w Symbio, lidera w dziedzinie bezemisyjnej mobilności wodorowej, oraz utworzenie spółki joint venture z Galloo w celu recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
Tech: Elektryfikacja gamy pojazdów trwa: światowa sprzedaż elektrycznych pojazdów BEV i pojazdów niskoemisyjnych (LEV) wzrosła o 24% rok do roku, odpowiednio do 169 000 sztuk i 28% do 315 000 sztuk. Stellantis jest obecnie trzecim co do wielkości producentem BEV w Europie i zajmuje drugie miejsce pod względem sprzedaży LEV na rynku amerykańskim. Firma ma obecnie na rynku 25 pojazdów elektrycznych, a kolejne 23 premiery BEV planowane są na 2024 rok. Początek tej nowej ery zelektryfikowanych produktów wyznaczyła prezentacja STLA Medium, pierwszej globalnej platformy Stellantis przeznaczonej dla pojazdów elektrycznych segmentu C i D. Zapewni ona najlepszy w swojej klasie zasięg, efektywność energetyczną, wydajność pokładową i moc ładowania. Po inauguracji gigafabryki ACC we Francji, firma ogłosiła niedawno plany budowy drugiej gigafabryki StarPlus Energy w Stanach Zjednoczonych we współpracy z Samsung SDI. Wreszcie, Stellantis Ventures dokonał 11 kluczowych inwestycji od momentu powstania w marcu 2022 r., w tym w najnowocześniejszą technologię akumulatorów litowo-siarkowych Lyten Inc. do pojazdów elektrycznych, która nie wykorzystuje niklu, kobaltu ani manganu.
Firma wdraża wieloaspektową strategię mającą na celu zabezpieczenie dostaw i stymulowanie innowacji w zakresie podstawowych komponentów potrzebnych do przekształcenia Stellantis w zrównoważoną firmę technologiczną zajmującą się mobilnością. Ogłoszone w czerwcu 2023 r. SiliconAuto, nowe joint venture z Foxconn, ma na celu zaprojektowanie i wprowadzenie na rynek rodziny zaawansowanych półprzewodników samochodowych od 2026 roku. Stellantis niedawno zwiększył również swoje strategiczne udziały w Archer Aviation, a budowa pierwszego na świecie zakładu masowej produkcji samolotów eVTOL jest już w toku w stanie Georgia w USA.
Wartość: Stellantis ogłosił nową organizację swojej działalności w zakresie finansowania i leasingu w Europie, upraszczając i wzmacniając swoje możliwości w zakresie wielu marek dzięki nowym podmiotom Stellantis Financial Services i Leasys. Firma wzmocniła również swoją działalność w Stanach Zjednoczonych z portfelem należności o wartości prawie 4 mld euro (4 mld USD) na dzień 30 czerwca 2023 r. i celem 9 mld euro (10 mld USD) do końca 2024 r.
Stellantis jest liderem rynku pojazdów użytkowych w Europie (UE 30) i Ameryce Południowej, z udziałami w rynku wynoszącymi odpowiednio 30,9% i 26,8%, a także numerem 1 w sprzedaży BEV w Europie 30. Całkowicie nowy Ram ProMaster electric, pierwszy BEV firmy Stellantis w Ameryce Północnej, pojawi się jeszcze w tym roku, uzupełniając wiodącą na rynku ofertę samochodów dostawczych z wodorowymi ogniwami paliwowymi dostępną obecnie w Europie.
Stellantis uruchomił Free2move Charge, ekosystem rozwiązań do ładowania i zarządzania energią dla kierowców pojazdów elektrycznych w Ameryce Północnej i Europie. Free2move, który rozszerza swoje dostosowane do potrzeb usługi mobilności, ma obecnie ponad 50% rynku car-sharingu w Europie, z ponad 6 milionami klientów w 19 miastach i 9 krajach oraz 16 milionami podróży do 2022 roku.
Stellantis, który osiągnął 0,7 mld euro z programu skupu akcji własnych o wartości 1,5 mld euro (tj. prawie 45 mln akcji odkupionych do 30 czerwca 2023 r.), zamierza zakończyć swój program przed końcem 2023 r. W odniesieniu do roku obrotowego 2022 akcjonariuszom i pracownikom wypłacono ponad 6 mld euro w postaci dywidend i premii.
Najnowsze komentarze