PSA Peugeot Citroën ma powody do zadowolenia – w pierwszym kwartale bieżącego roku przychody koncernu wzrosły w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 4,6%. A wszystko to w lepszych warunkach, niż zakładał to program Carlosa Tavaresa Back in the Race.
W pierwszym kwartale 2015 roku skonsolidowane przychody Grupy PSA sięgnęły poziomu 13.674 milionów euro. W tym przychody z produkcji i sprzedaży samochodów (bez wyników z rynku chińskiego) wyniosły 8.950 milionów euro, co również oznacza wzrost w stosunku do pierwszego kwartału roku minionego, acz nieco mniejszy – wynosi on 1,1%. Wynikł on w dużej mierze z właściwego asortymentu, odpowiedniego poziomu cen oraz korzystnych różnic kursowych, zwłaszcza brytyjskiego funta.
Jeśli chodzi o przychody ze spółek joint venture z chińskimi partnerami, to po ich uwzględnieniu przychody PSA z działalności ściśle motoryzacyjnej wzrosły one o 3,3% do poziomu 10.217 milionów euro. Należy przy tym pamiętać, że brano pod uwagę jedynie połowę przychodów tych spółek, bo tyle przypada na każdego z partnerów.
W pierwszym kwartale obserwowano znaczący wzrost sprzedaży gotowych pojazdów PSA w Azji, na Bliskim Wschodzie i w Afryce, w Indiach i regionie Pacyfiku, a nieco niższy w Europie. Spadła też sprzedaż w Ameryce Łacińskiej oraz w Eurazji. Trwają tam prace nad optymalizacją kosztów stałych, co powinno wkrótce poprawić sytuację.
Sytuacja w Europie trochę się poprawia i PSA szybko reaguje zapowiadając wzrost produkcji w nadchodzących miesiącach. Równocześnie Grupa realizuje poprawę strategii cenowej i pozycjonowania swoich trzech marek – Citroëna, Peugeota i DS.
W Azji koncern PSA zanotował 9-rcentowy wzrost sprzedaży, na co wpływ miały głównie bardzo dobre wyniki na rynku chińskim, największym dla Grupy.
W Ameryce Łacińskiej orz w Eurazji sprzedaż spadła odpowiednio o 35% i 86% na rynkach, które spadły ogólnie o 12% i 36%. Ten drugi region, to oczywiście przede wszystkim Rosja, która cierpi na skutek deprecjacji rubla, światowych sankcji i niestabilnej sytuacji gospodarczej. Wiele marek wycofało się całkowicie z rynku rosyjskiego, PSA liczy, że przetrwa ciężkie czasy i mamy nadzieję, że odbije się z sukcesem w przyszłości.
Na rynkach Bliski Wschód-Afryka oraz Indie-region Pacyfiku sprzedaż Grupy PSA wzrosła odpowiednio o 19% i 32%. Szczególnie dobre wyniki zanotowano w Turcji – wzrost o aż 47%!
Na dzień 31. marca zapasy PSA w zakresie nowych samochodów, wliczając w to niezależnych dealerów, wynosiły na całym świecie 371.000 aut. To spadek o 51.000 w stosunku do 31. marca 2014 roku. Taki stan powoduje niższe koszty i jest znaczącą optymalizacją w skali Grupy.
Przychody spółki zależnej Faurecia wyniosły w pierwszym kwartale br. 5.140 milionów euro i wzrosły o aż 13,8% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Przychody banku PSA Finance wzrosły w tym samym czasie o 1,4% do poziomu 424 milionów euro.
Grupa PSA zamierza realizować przyjęty program Back in the Race nie popadając w euforię w związku z przyspieszeniem realizacji jego zapisów, ale uwzględniając poprawiającą się sytuację w Europie i reagując szybko na sytuację na rynkach globalnych.
KG
Najnowsze komentarze