Rajd Polski – ważne nowości dla Citroëna C3 WRC

0
54

Zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT przystępuje do rozegrania ósmej rundy bieżącego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. Jego kierowcy Andreas Mikkelsen, Craig Breen i Stéphane Lefebvre są w pełni zgodni: czekają niecierpliwie na start na ultraszybkich trasach Rajdu Polski. Jednocześnie, na mazurskich szutrach Citroëny C3 WRC zaprezentują istotne modyfikacje techniczne.

STAWKA W GRZE: MODYFIKACJE TECHNICZNE CitroënÓW C3 WRC

Krótko po zakończeniu Rajdu Włoch na Sardynii inżynierowie i załogi zespołu wspólnie przybyli do Polski na czterodniowe testy, zorganizowane w okolicy Mikołajek. Andreas Mikkelsen / Anders Jæger, Craig Breen / Scott Martin oraz Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau wyruszyli na trasy, by dopasować ustawienia swoich Citroënów C3 WRC do specyfiki terenu. Bezpośrednio po sesji testowej Citroën Racing przedstawił komisji FIA dwie ważne modyfikacje techniczne: nową homologację zabudowy tylnego mechanizmu różnicowego oraz „joker” – nowe urządzenie, centralnie dzielące siłę napędową pomiędzy przednią i tylną oś. Po serii wyników nieodpowiadających oczekiwaniom, Citroën Racing zdecydowanie wyraża swój zamiar szybkiego powrotu do zajmowania miejsc na podium.

Zespół podchodzi do Rajdu Polski z wysokimi ambicjami. Ich uzasadnieniem jest obecność w składzie Andreasa Mikkelsena, który dwukrotnie zajął drugie miejsce w trzech swoich ostatnich występach w Polsce, a raz zwyciężył. Ze względu na opóźnienia w dostawach nowych części, w tej rundzie jedynie Citroën C3 WRC Mikkelsena będzie wyposażony w nowego, homologowanego „jokera”. Jeżeli drogi będą suche, na korzyść Norwega przemawiać będzie ponadto dogodna kolejność na starcie w pierwszym dniu rajdu. Daje to szansę zajęcia miejsca w czołówce przed dwoma następnymi etapami.

Craig Breen, który w zeszłym roku zajął w Polsce siódme miejsce, przygotowuje się do rywalizacji w terenie, który bardzo mu odpowiada. Trasy Rajdu Polski w naturalny sposób pasują do stylu jazdy Irlandczyka. Z tego powodu Breen nastawia się na wynik na poziomie swojej serii piątych miejsc, jakie zajął w rajdach Monte Carlo, Szwecji, Korsyki i Portugalii. Obecnie Breen plasuje się na siódmym miejscu w klasyfikacji kierowców Rajdowych Mistrzostw Świata WRC.

Stéphane Lefebvre – nieobecny na Sardynii – w Polsce wróci za kierownicę Citroëna C3 WRC. Podobnie, jak jego koledzy, młody Francuz dobrze się czuje na odcinkach specjalnych Rajdu Polski. W edycji 2016 tej imprezy Lefebvre zajmował świetne, jak na swoje możliwości, siódme miejsce – do chwili, gdy w trzecim etapie, utknął w pułapce na wyjątkowo błotnistym odcinku. On również może liczyć na korzystną pozycję startową pierwszego dnia – oczywiście, pod warunkiem, że dopisze ładna pogoda.

RAJD POLSKI: CZYLI SPEKTAKL WYSOKICH PRĘDKOŚCI

Wśród najstarszych rajdów na świecie Polski zajmuje drugie miejsce, ustępując tylko wyjątkowej legendzie Monte Carlo. Pierwsza edycja odbyła się w 1921 r., a w 1973 r. rajd był jedną z rund nowoutworzonej serii Rajdowych Mistrzostw Świata. Później, na powrót do formatu RMŚ Rajd Polski czekać musiał do 2009 r. W tej roli pauzował ponownie do 2014 r., jednak obecnie wydaje się trwałą pozycją w kalendarzu WRC. Fakt ten ogromnie cieszy – nie tylko polską, lecz przybywającą na Mazury z wielu krajów Europy – publiczność. Wzdłuż tras rajdu gromadzi się w sumie – by obserwować emocjonujący spektakl, jaki samochody klasy WRC tworzą na wyjątkowo szybkich szutrowych odcinkach – nawet kilkaset tysięcy kibiców.

Bazą rajdu są Mikołajki, miejscowość turystyczna położona wśród mazurskich jezior, niedaleko granic Polski z Litwą, Białorusią i z rosyjskim obwodem Kaliningradu. Trasy rajdu biegnące w typowo wiejskim krajobrazie przez pola i lasy, w zgodnej opinii wszystkich należą do najszybszych szutrowych odcinków w całym kalendarzu WRC. Miejscami są wąskie, a ponadto w ich piaszczystej nawierzchni szybko powstają miękkie koleiny. Stanowi to dodatkowe wyzwanie dla kierowców, którzy podczas drugich przejazdów danych odcinków muszą liczyć się z tym, że nawierzchnie zmieniają się nie do poznania.

W nadchodzącej imprezie, trasy rajdu łączą odcinki dobrze znane uczestnikom kilku ostatnich edycji z nowymi fragmentami. Rajd rozpocznie się we czwartek wieczorem od superoesu na torze szutrowym Mikołajki Arena, zbudowanym przy samym parku serwisowym. Jako najtrudniejszy dzień zapowiada się sobota z bardzo długim etapem, na który przypada niemal połowa łącznego dystansu jazdy na czas. Szczególnie ciekawe będą nowe odcinki: Baranowo, Pozezdrze i Kruklanki, które mogą zmienić kolejność wśród pretendentów do zwycięstwa.

Z okazji oficjalnego powrotu Citroëna do rajdów WRC, proponujemy możliwość bezpośredniego otrzymywania, poprzez aplikację WhatsApp, najnowszych informacji z tras rajdowych: wyników, klasyfikacji, newsów, zdjęć i filmów.
Kliknij tutaj, aby się zarejestrować. Korzystanie z serwisu jest bezpłatne!

Najważniejsze liczby Rajdu Polski

23 odcinki specjalne o łącznej długości 326,64 km jazdy na czas.

44 proc. stanowią odcinki nowe, na których nie rywalizowały jeszcze żadne załogi WRC.

28 opon Michelin LTX Force na każdą załogę. Na Rajd Polski wybierane są głównie opony o miękkiej mieszance.

1 członek naszego zespołu doskonale znający miejscowe realia – jest nim nasz team manager, Polak Marek Nawarecki.

3 – tylko tyle załóg sklasyfikowano na mecie edycji 1973 Rajdu Polski – w pierwszym roku organizacji Rajdowych Mistrzostw Świata.

 

YVES MATTON, DYREKTOR CITROËN RACING

Dla nas wraz z Rajdem Polski sezon wchodzi w nową fazę. Potrzebowaliśmy przegrupowania, zrobienia bilansu, zatrzymania się na chwilę i zastanowienia, co dalej. Uznaliśmy, że niektóre rozwiązania przyjęte w ramach rozwijania Citroëna C3 WRC wiążą się z ryzykiem i nie przynoszą pożądanych efektów. Nasz samochód jest bez wątpienia konkurencyjny, natomiast zbyt wąski jest obecnie zakres warunków, w jakich jego potencjał daje się w pełni wykorzystać. Dlatego wprowadziliśmy duże zmiany w naszej organizacji, zasadach i metodach pracy. Pierwszą zmianą było zaangażowanie Andreasa Mikkelsena, który zachęcił nas do wzięcia pod uwagę kilku nowych pomysłów. Po zakończeniu jego pierwszej prawdziwej sesji testowej za kierownicą Citroëna C3 WRC, wprowadziliśmy modyfikacje, które stanowią podsumowanie naszej pracy z kilku ostatnich miesięcy. Dysponując bardziej wszechstronnym samochodem, nasi kierowcy mogą walczyć o wyniki na poziomie oczekiwań i ambicji Citroëna.”

ANDREAS MIKKELSEN

W ubiegłym tygodniu przeprowadziliśmy bardzo udaną sesję testową. Po dwóch dniach, jakie spędziłem za kierownicą na drogach podobnych do tras Rajdu Polski, określiłem komplet regulacji, który odpowiada mojemu stylowi jazdy. Oczywiście przed nami nadal jest wiele pracy, ale jestem przekonany, że Craig i Stéphane są równie zadowoleni z tego, co już osiągnęliśmy. Rajd Polski jest moim ulubionym rajdem. Zająłem w nim drugie miejsce w latach 2014 i 2015, a rok temu wygrałem. Na jego trasach czuję się pewnie; nie przeszkadza mi to, jak wiele zaangażowania wymagają one od kierowcy. Po Sardynii – rundzie, którą poświęciłem na dopasowanie się do nowego dla mnie samochodu – mam nadzieję, że będzie mnie stać na rywalizację w czołowej grupie. Na przebieg walki wpłynąć może wiele rozmaitych czynników, w tym pogoda, widoczność pogarszana przez kurz wzbijany kołami oraz kolejność startowa, jednak jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli, miejsce na podium wydaje się w naszym zasięgu.”
Liczba dotychczasowych startów w klasie WRC w Rajdzie Polski: 4
Najlepszy wynik: 1. miejsce (2016)

CRAIG BREEN

Po drogach Sardynii, wyjątkowo krętych i obciążających mechanikę aut, testy zrealizowane przed rajdem Polski umożliwiły mi przestawienie się na inny charakter tras – szybkich i lotnych. Podczas tej sesji Andreas przedstawił nam nowe, ciekawe pomysły na temat ustawienia samochodu. Moim zdaniem, prowadzą one w dobrym kierunku. Cieszę się, że nareszcie mam przed sobą rajd, którego trasy znam i nie muszę uczyć się ich już w trakcie walki o czas. W ubiegłym roku runda ta okazała się dla mnie przełomowym punktem sezonu. Poczułem się tam pewnie i położyłem podstawy swojego wywalczonego wkrótce później miejsca na podium w Finlandii. Dlatego czuję się pewniej niż przed trzema poprzednimi rajdami i myślę, że jestem w stanie zwiększyć tempo swojej jazdy. Po serii piątych miejsc chciałbym zająć w Polsce miejsce na podium”.
Liczba dotychczasowych startów w klasie WRC w Rajdzie Polski: 1
Najlepszy wynik: 7. miejsce (2016)

STÉPHANE LEFEBVRE

Tak samo, jak Andreas i Craig, uważam, że dzięki ostatniej sesji testów zrobiliśmy spore postępy. Bardzo lubię Rajd Polski, w którego trzech ostatnich edycjach zaliczałem dobre wyniki. Rok temu miałem nawet przyjemność po raz pierwszy w mojej karierze WRC zostać zwycięzcą odcinka i to w fazie, w której najlepsi walczyli o pozycję lidera. Wiem, jak jeździć na tych trasach, a moja pewność siebie dodatkowo wzrosła po ostatnich testach. Trasy nieco przypominają Finlandię, z tym, że drogi są węższe, a nawierzchnia mniej spójna. Niektóre długie odcinki przez pola są bardzo szybkie, a do tego trudno jest znaleźć na nich charakterystyczne punkty wizualne do notatek i orientacji. Moim celem jest dojechanie do mety i zakończenie niedawnej złej passy”.
Liczba dotychczasowych startów w klasie WRC w Rajdzie Polski: 3
Najlepszy wynik: 9. miejsce (2016)

 

PYTANIE TOTAL: JAK CZĘSTO WYMIENIA SIĘ OLEJ SILNIKOWY W EKSPLOATACJI WYCZYNOWEJ?

Firma Total uczestniczy w większości najważniejszych serii sportów motorowych, od rajdów samochodowych aż po wyścigi motocyklowe i długodystansowe. Każda dyscyplina ma nieco inny charakter i wymagania – zależą one od długości trwania, amplitudy temperatur zewnętrznych, częstotliwości i zakresu czynności serwisowych i innych. Wszystko to składa się na stopień obciążenia samochodu, w tym także pracujących w nim środków smarnych. Rozegrany przed tygodniem wyścig 24 H Le Mans był okazją do wypróbowania trwałości olejów silnikowego i przekładniowego oraz ich odporności na utlenianie. Samochód, który zwyciężył w klasie GT, smarowany produktami Total, przejechał cały wyścig bez nawet częściowej wymiany oleju. Podobnie jest w rajdach WRC: olej w silniku oraz olej w skrzyni biegów Citroënów C3 WRC pozostają bez wymiany przez całą rundę, od startu we czwartek aż do mety w niedzielę.

 

ODWIEDŹ ABU DABI – WYSPA SAADIYAT

Wyspa Saadiyat, położona o kilka minut jazdy od centrum Abu Dabi, jest szczególnym miejscem dla Citroën Racing: właśnie tutaj pod koniec roku 2012 podpisana została umowa o współpracy partnerskiej z miastem Abu Dabi. Ta niewielka wyspa przeobrażana jest obecnie w prestiżowe centrum handlowe, mieszkalne, wypoczynkowe i kulturalne. Po zakończeniu budowy znajdą się tam Muzeum Narodowe Zayed, Louvre Abu Dhabi oraz Guggenheim Abu Dhabi – muzea, które łącznie stanowić będą jedno z największych na świecie skupisk dóbr i dziedzictwa kultury. Równie ważnym czynnikiem projektu Saadiyat jest poszanowanie środowiska. Specjalny program ochronny ma umożliwić zachowanie na tym terenie zagrożonej populacji żółwia szylkretowego, który co roku znosi jaja na plażach wyspy.

 

PROGRAM RAJDU POLSKI (GMT+2)
CZWARTEK, 29 CZERWCA

08:00: Odcinek testowy – Sady (4,90 km)
16:00: Start (Mikołajki)
19:08: OS1 – Mikołajki Arena (2,50 km)
19:28: Parc fermé (Mikołajki)

PIĄTEK, 30 CZERWCA

06:25: Serwis A (Mikołajki – 18’)
07:15: OS2 – Chmielewo 1 (6,52 km)
09:00: OS3 – Wieliczki 1 (15,96 km)
09:55: OS4 – Swiętajno 1 (19,60 km)
10:40: OS5 – Stare Juchy 1 (13,50 km)
12:40: Serwis B (Mikołajki – 33’)
13:45: OS6 – Chmielewo 2 (6,52 km)
15:30: OS7 – Wieliczki 2 (15,96 km)
16:25: OS8 – Swiętajno 2 (19,60 km)
17:10: OS9 – Stare Juchy 2 (13,50 km)
19:08: OS10 – Mikołajki Arena 2 (2,50 km)
19:38: Serwis C (Mikołajki – 48’)

SOBOTA, 1 LIPCA

07:45: Serwis D (Mikołajki – 18’)
08:08: OS11 – Baranowo 1 (15,55 km)
09:20: OS12 – Pozezdrze 1 (24,28 km)
10:45: OS13 – Gołdap 1 (14,75 km)
11:35: OS14 – Kruklanki 1 (19,58 km)
13:12: Serwis E (Mikołajki – 33’)
14:08: OS15 – Baranowo 2 (15,55 km)
15:20: OS16 – Pozezdrze 2 (24,28 km)
16:45: OS17 – Gołdap 2 (14,75 km)
17:35: OS18 – Kruklanki 2 (19,58 km)
19:30: OS19 – Mikołajki Arena 3 (2,50 km)
20:00: Serwis F (Mikołajki – 48’)

NIEDZIELA, 2 LIPCA

06:40: Serwis G (Mikołajki – 18’)
08:10: OS20 – Orzysz 1 (11,15 km)
09:08: OS21 – Paprotki 1 (18,68 km)
10:45: OS22 – Orzysz 2 (11,15 km)
12:18: OS23 – Paprotki 2 – Power Stage (18,68 km)
13:40: Serwis H (Mikołajki – 13’)
14:30: Podium (Mikołajki)

PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD POLSKI 2009

W 2009 r. Rajd Polski powrócił do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata WRC po przerwie trwającej 36 lat. W tej sytuacji oczywiste było, że uczestnicy rajdu startujący w klasie WRC mają wyrównane szanse, nie znając jego tras. Od piątku rano Sébastien Loeb był wyłączony z walki o zwycięstwo wskutek uszkodzenia wahacza w przednim zawieszeniu. Podczas, gdy o pozycję lidera rywalizowali Mikko Hirvonen i Jari-Matti Latvala, za ich plecami Dani Sordo jadący Citroënem C4 WRC cierpliwie czekał na swoją okazję. Kolejność w pierwszej trójce nie zmieniła się aż do OS18. Nieoczekiwanie, na kończącym rajd superoesie Mikołajki Latvala uderzył w betonowy blok i uszkodził samochód na tyle, że nie mógł dotrzeć do mety. Dani Sordo zajął drugie miejsce, do dzisiaj pozostające najlepszym wynikiem zaliczonym przez Citroëna w Polsce.

 

 

źródło : Citroën Polska

Galeria

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
 
smilegrinwinkmrgreenneutraltwistedarrowshockunamusedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyshutmouth
wpDiscuz