Ostatni styczniowy „Auto Świat” ukazał się z dodatkiem „Przyjaciel kierowcy”, w efekcie czego kosztuje nieco więcej, ale i łączna objętość wzrosła do 76 stron. Co więcej – w zasadniczej części tego wydania pojawiło się aż 8 poświęcono na prezentację Citroëna C-Elysee – to „Poradnik kupującego”. Mam wielką nadzieję, że ten tani, ale naprawdę ciekawy sedan francuskiej marki będzie się w naszym kraju sprzedawał naprawdę dobrze, ma bowiem ku temu spore predyspozycje. Wkrótce na naszych łamach przedstawimy nasz redakcyjny test tego samochodu, już zapowiadany, ale wciąż brak mi czasu, by skończyć go pisać. Tymczasem jednak zapraszam Was na przegląd „Auto Świata”.
„Auto Świat” nr 05 (906) z 28.I.2013
Stron: 52 (z okładką) + 24 (dodatek)
Cena: 2,80 zł
Koszt 1 strony: blisko 3,7 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Tak, głównie dla Citroëna C-Elysee
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia Citroen
Jakie interesujące nas modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Picasso, C5, C8, C-Elysee, DS3, DS4, DS5, Jumpy, Nemo, 107, 206, 206+, 207, 208, 301, 308, 3008, 4008, 5008, 508, Partner, RCZ, Clio, Espace, Fluence, Kangoo, Koleos, Laguna, Latitude, Megane, Modus, Scenic, Thalia, Twingo, Duster, Lodgy, Logan, Sandero
C-Elysee zresztą trafił na okładkę aktualnego „Auto Świata”, o czym informuję z przyjemnością, niestety wprost proporcjonalną do rozmiaru fotografii tego samochodu ;-)
Zajrzyjmy jednak najpierw do dodatku. A tam już na stronach 2-4 znajdziecie przegląd oferty rynkowej samochodów z fabryczną instalacją gazową. Nie mogło więc zabraknąć Dacii, bowiem można w Polsce kupić zasilane LPG Dacie Logan, Logan MCV, Sandero oraz Duster.
Jeśli jesteście w problematycznej sytuacji, że musicie wozić trójkę dzieci w fotelikach, a macie do dyspozycji dla nich jedynie drugi rząd siedzeń, to zajrzyjcie na stronę 15. dodatku, gdzie opublikowano tabelkę z blisko 140 modelami aut przetestowanymi pod tym kątem. Wspomniano tam Citroëny C3, C3 Picasso, C4, C4 Aircross, C4 Grand Picasso, C5, C8, DS3, DS5, Berlingo, Nemo i Jumpy, Peugeoty 208, 206+, 207, 308, 3008, 4008, 5008, 508 i Partner, Renault Clio, Fluence, Megane, Laguna, Kangoo, Scenic i Espace oraz Dacie Sandero, Logan, Duster i Lodgy. Okazuje się, że całkiem sporo francuskich aut spełnia nadzieje pokładane w nich przez ojców nieco ponadstandardowych rodzin ;-)
Wróćmy teraz do standardowego „Auto Świata”, w którym samochody francuskie pojawiają się po raz pierwszy dopiero na stronach 10-11. Okazją ku temu jest tabelka z 200 modelami aut i wynikami ich sprzedaży w Polsce w ubiegłym roku. W pierwszej dziesiątce jest tylko jedno z aut pozostających w kręgu naszego zainteresowania – Dacia Duster – z wynikiem 5.876 sprzedanych sztuk, co dało temu SUV-owi siódmą lokatę wśród najpopularniejszych w naszym kraju modeli. To prawdziwy sukces!
Inne interesujące nas samochody pojawiły się na miejscach:
18. Renault Megane – 4.020 sprzedanych egzemplarzy;
19. Renault Clio – 4.003 sprzedane egzemplarze;
27. Citroën C4 – 3.043 sprzedane egzemplarze;
28. Peugeot 208 – 2.742 sprzedane egzemplarze;
38. Peugeot 3008 – 1.865 sprzedanych egzemplarzy;
40. Peugeot 508 – 1.821 sprzedanych egzemplarzy;
41. Dacia Sandero – 1.799 sprzedanych egzemplarzy;
44. Peugeot 308 – 1.777 sprzedanych egzemplarzy;
46. Citroën C3 – 1.764 sprzedane egzemplarze;
49. Peugeot Partner – 1.669 sprzedanych egzemplarzy;
54. Citroën Berlingo – 1.496 sprzedanych egzemplarzy;
62. Dacia Logan – 1.256 sprzedanych egzemplarzy;
69. Renault Laguna – 1.004 sprzedane egzemplarze;
72. Citroën C4 Picasso – 993 sprzedane egzemplarze;
75. Renault Scenic – 978 sprzedanych egzemplarzy;
77. Renault Fluence – 958 sprzedanych egzemplarzy;
80. Citroën C5 – 932 sprzedane egzemplarze;
84. Citroën DS4 – 865 sprzedanych egzemplarzy;
85. Peugeot 5008 – 859 sprzedanych egzemplarzy;
94. Citroën C3 Picasso – 969 sprzedanych egzemplarzy;
99. Renault Kangoo – 650 sprzedanych egzemplarzy;
104. Renault Thalia – 609 sprzedanych egzemplarzy;
105. Dacia Lodgy – 586 sprzedanych egzemplarzy;
121. Peugeot 206/206+/207 – 488 sprzedanych egzemplarzy;
130. Citroën DS5 – 416 sprzedanych egzemplarzy;
131. Citroën C1 – 411 sprzedanych egzemplarzy;
140. Renault Koleos – 326 sprzedanych egzemplarzy;
145. Renault Twingo – 314 sprzedanych egzemplarzy;
158. Citroën DS3 – 251 sprzedanych egzemplarzy;
161. Peugeot 107 – 231 sprzedanych egzemplarzy;
184. Renault Latitude – 135 sprzedanych egzemplarzy;
197. Peugeot RCZ – 107 sprzedanych egzemplarzy;
200. Peugeot 301 – 98 sprzedanych egzemplarzy.
Zastanawia mnie tak wysoka pozycja Volkswagena Caddy (55., 1.458) i jednocześnie tak niska Kangoo, zwłaszcza, że dla francuskiego kombivana oznacza to spadek o 1.307 sztuk! To jakaś bzdura. Dla przykładu w roku 2011 w Polsce sprzedano 1.236 osobowych i 721 dostawczych Kangoo, a nie słyszałem, żeby sprzedaż tego modelu tak drastycznie się załamała w roku minionym! Podejrzewam, że w tabelce uwzględniono jedynie wersje użytkowe. Wszak Kangoo od lat było jednym z najpopularniejszych kombivanów w Polsce!
Dziwić może także o wiele lepsza pozycja Citroëna DS5, niż DS3.
Ciekawy zabieg zastosowano też w grafikach prezentujących największe wzrosty (marek i modeli) i spadki (podobnie) sprzedaży. Dziękujemy za pokazanie Dacii Duster, jako modelu, który zyskał najwięcej (przyrost sprzedaży o 2.203 sztuki), ale czemu nie pokazano Škody Fabii, jako auta, które straciło najwięcej w ujęciu ilościowym, tylko zaprezentowano Fiata Punto z czwartej pozycji?…
Citroëna C-Elysee zaprezentowano, jak wspomniałem, w dziale „Poradnik kupującego” na stronach 16-23. To fajny materiał, prezentujący interesujące auto, które – mam nadzieję – stanie się bestsellerem także w Polsce. Bardzo atrakcyjnie skalkulowany cennik, „zabijający” na wejście największego konkurenta, powinien w tym pomóc.
Jak zwykle w takich materiałach, zaprezentowano dostępną gamę kolorystyczną opisywanego samochodu, tapicerki, kołpaki i felgi możliwe do zamówienia, akcesoria, najważniejsze elementy wyposażenia, także tego wpływającego na bezpieczeństwo, podano podstawowe dane techniczne wszystkich wersji napędowych i okraszono to wszystko cenami. Nie zapomniano o przedstawieniu wyposażenia poszczególnych odmian.
Raport TÜV dotyczący samochodów 4-5-letnich opublikowano na stronach 38-39. Wynika z niego, że Niemcy (albo raczej kierowcy mający samochody w Niemczech zarejestrowane) przyjeżdżający swoimi samochodami na przeglądy diagnostyczne różnie dbają o swoje auta. Wyniki samochodów nas interesujących przedstawiają się następująco:
29. Renault Twingo – 8,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 41 tys. km;
47. Citroën C1 – 9,3% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 56 tys. km;
49. Peugeot 107 – 9,4% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 54 tys. km;
64. Citroën C4 Picasso – 10,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 76 tys. km;
87. Renault Modus – 12,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 50 tys. km;
93. Citroën C3 – 13,9% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 57 tys. km;
94. Renault Scenic – 14,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 70 tys. km;
98. Renault Clio – 14,5% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 55 tys. km;
103. Peugeot 207 – 14,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 56 tys. km;
105. Citroën C2 – 14,9% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 57 tys. km;
106. Citroën Berlingo – 15,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 76 tys. km;
111. Citroën C5 – 15,9% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 89 tys. km;
113. Citroën C4 – 16,7% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 70 tys. km;
115. Peugeot 307 – 17,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 72 tys. km;
116. Peugeot 407 – 18,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 85 tys. km;
116. Renault Megane – 18,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 76 tys. km;
119. Renault Laguna – 23,0% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 90 tys. km;
120. Renault Kangoo – 23,2% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 72 tys. km;
121. Dacia Logan – 25,8% aut z poważnymi usterkami, średni przebieg, to 73 tys. km.
I znowu w rankingu zabrakło Peugeota Partnera oraz Dacii Sandero. Coś tu nie tak z rzetelnością chyba…
I to już wszystko, co o samochodach francuskich napisano w „Auto Świecie” w tym tygodniu.
Krzysiek Gregorczyk
Najnowsze komentarze