MOTOR się tabloidyzuje. Na okładce aktualnego wydania pisze, że „Zielona fala” sprzyja piratom. To debilnie postawiona teza, że Jedziesz szybciej, nie stoisz na światłach. To nie kierowcy ustanawiają czasy działania sygnalizacji świetlnej przecież. I nikt nikomu nie każe jeździć szybciej, niż dopuszczają to przepisy. A z innych kwestii, to na samym dole okładki pokazano wizualizację nowego Citroëna C4. Innych aut francuskich na tytułowej stronie tygodnika nie ma.
MOTOR nr 48 (3310) z 28.XI.2016
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 54 (z okładką)
Cena: 1,99 zł
Koszt 1 strony: blisko 3,7 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Alpine, Delahaye, Facel Vega, Panhard, Voisin, Dacia
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: 2CV, Berlingo, C1, C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, C5, C5 Aircross, C6, C8, CX, DS, XM, DS 3, DS 4, DS 5, SUV, 107, 108, 207, 208, 301, 308, 3008, 407, 508, 5008, 807, Partner, RCZ, 5, 20, Alaskan, Avantime, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Koleos, Kwid, Laguna, Scenic, Spider, Twingo, SUV/crossover, 135MS, HK500, 24, C6 Laboratoire, Duster, Sandero
Na stronie 4. zamieszczono wyniki sondy badającej opinie czytelników tygodnika MOTOR na temat tego, jaki model będzie najciekawszą premierą nadchodzącego roku. Dopiero na pozycji dziesiątej pojawiło się Alpine (bez określenia modelu). Szesnaste miejsce przypadło nowej Dacii Duster, a siedemnaste Peugeotowi 508. Cóż – jakie pismo, tacy czytelnicy ;-)
Za to już na stronach 6-9 materiał dla nas, miłośników francuskiej motoryzacji. Zaskakujący. Zapowiadający wcale niemało premier. To akurat nic dziwnego, bo ofensywy PSA spodziewają się wszyscy, zaś Renault od paru lat co kilka miesięcy prezentuje nowe modele. Produkcyjne.
Co zapowiada MOTOR? Nowe C4, które ma zastąpić nie tylko dotychczasowy model, ale i C4 Cactusa. Ma się pojawić w roku 2018 i będzie mniejsze od 3008. Cóż, to mocne wróżenie z fusów. MOTOR nie jest też przekonany, że zawieszenie hydropneumatyczne przejdzie do historii. Co więcej – nazywa je „największym osiągnięciem technicznym w dziejach marki”.
Peugeot też ma iść w stronę awangardy, a przy tym ma się odróżniać od Citroëna w zakresie takich modeli, jak kombivany. MOTOR nazywa też model RCZ flagowym samochodem w ofercie. Dlaczego?
MOTOR zapowiada też zmiany w gamie DS. Wszystkie aktualne modele rzekomo znikną, zostaną zastąpione przez nową gamę wzbogaconą o SUV-y. DS 3 będzie pięciodrzwiowe. Czyli co – zniknie, a będzie?
W przypadku Renault napisano o Alaskanie (najbliższa premiera? bzdura! auto nie tylko zostało pokazane w Ameryce Południowej i w Paryżu, ale nawet w Warszawie!). Fakt, handlowo jeszcze nie zadebiutowało w naszym kraju. Ale premiera już dawno się odbyła, nawet krajowa.
W materiale wspomniano też inne modele – aktualne i historyczne. Znajdziecie w tekście m.in. Citroëny Berlingo, C1, C4 Picasso, C6, CX, DS, XM, Peugeoty 108, 208, 301, 308, 5008, Partner, Renault 20, Captur, Clio, Espace, Kadjar, Kwid, Scenic’a, czy Twingo. A wśród „10 najbardziej ekscentrycznych samochodów w historii francuskiej motoryzacji” wymieniono Voisina C6 Laboratoire, Bugatti 41 (osobiście, jak wiecie, nie jestem zdania, że Bugatti, to marca francuska), Bugatti Aerolithe, Delahaye 135 MS, Citroëna 2CV Sahara, Facel Vega HK500, Citroëna Ami 6, Panharda 24, Renault 5 Turbo oraz Renault Sport Spider.
Na stronach 10-11 znajdziecie artykuł zatytułowany „Hity marek w Europie”. Zaprezentowano najlepiej sprzedające się modele w obrębie każdej z 44 marek. U Citroëna jest to C3, u Dacii Sandero, u DS model 3, u Peugeota 208, a u Renault oczywiście Clio. W rankingu marek Renault zajmuje trzecie miejsce na Starym Kontynencie, Peugeot piąte, Citroën trzynaste, Dacia szesnaste, a DS dwudzieste ósme.
Strona 13. przynosi tabelkę z dziesięcioma najlepiej sprzedającymi się modelami w Polsce w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy br. W tej grupie jest Dacia Duster zajmująca miejsce dziewiąte z wynikiem 6.938 zarejestrowanych egzemplarzy.
Test Nowego Citroëna C3 MOTOR opublikował na stronach 24-26. Redaktor Struk uważa (całkiem słusznie), że „oryginalna forma może iść w parze z funkcjonalnością”. Znajduje też sporo odniesień do większego C4 Cactusa. Autor docenia dobrą widoczność, ale nie podoba mu się sterowanie klimatyzacją za pomocą dotykowego ekranu. Generalnie jednak obsługa tego sposobu komunikacji z samochodem przypadła mu do gustu. Auto ma też sporo schowków (zamkniętych i otwartych), a wykończenie jest znakomite, jak na tę klasę. Do tego sporo oryginalnych, acz funkcjonalnych elementów, typu uchwyty do zamykania drzwi analogiczne, jak w C4 Cactusie.
Wyjątkowo dobrze oceniono szerokie i wygodne fotele C3. Nie spodobała się za to praca lewarka skrzyni biegów: „w dzisiejszych czasach rzadko spotyka się tak luźno i nieprecyzyjnie działający mechanizm”. Nieźle za to wypadła przestronność, także z tyłu. Skrytykowano promień skrętu – zdaniem tygodnika MOTOR 10,9 m, to o 0,5-1,0 metra więcej, niż u rywali. A gdyby nawet – to wcale nie tak słaby wynik. Warto byłoby jeszcze porównać wymiary aut, w tym rozstawy osi. I sprawdzić, czy we wszystkich przypadkach jest to promień skrętu między krawężnikami, czy ścianami, bo różnie to producenci potrafią podawać.
Średnio oceniono układ kierowniczy, za to nieźle wypadł komfort jazdy. Silnik „zawsze daje znać o swojej 3-cylindrowej naturze”. Nie mam pojęcia, co to miało oznaczać. Z jednej strony trudno, by udawał cztero-, czy pięciocylindrowca, z drugiej nie wiem, czy to źle, czy dobrze. Dalej czytamy wprawdzie, że „jednostka Citroena robi bardzo dobre wrażenie”, ale ten wtręt mnie zaniepokoił. Co to miało oznaczać?
Nieźle oceniono dynamikę (przyspieszenie i elastyczność), a także spalanie 110-konnego benzyniaka PureTech. Generalnie auto zostało ocenione pozytywnie, a wśród rywali wymieniono m.in. Renault Clio.
MOTOR zamieścił w aktualnym wydaniu ranking „100 najlepszych aut używanych”. Znajdziecie go na stronach 41-53. Czy pojawiły się w nim jakieś interesujące nas samochody? Tak! Oto ich pozycje:
98. Renault Avantime
79. Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo
73. Dacia Duster
69. Citroën C8/Peugeot 807
59. Renault Koleos
56. Renault Espace IV
54. Dacia Sandero
49. Peugeot 5008
47. Renault Clio
43. Peugeot 308 pierwszej generacji
36. Renault Scenic II
33. Peugeot Partner
25. Peugeot 407
20. Peugeot 207
19. Renault Laguna III
13. Peugeot 508
11. Citroën C4 Picasso
7. Renault Megane III
2. Citroën C5
Zaskakujące wyniki, prawda?
I to już wszystko, co MOTOR napisał o francuskich samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR
Najnowsze komentarze