poniedziałek, 4 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

9 ciekawostek o Peugeot, których (prawdopodobnie) nie znacie

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2020-11-21
w Historia, Peugeot
Czas czytania 5 minut
902 9
2
781
UDOSTĘPNIEŃ
2.6k
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Peugeot liderem rynku w czerwcu w Holandii. Jaki samochód najlepiej się tam sprzedaje?

Stellantis liderem sprzedaży na rynku argentyńskim po pierwszym półroczu 2022

Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce

Peugeot obchodzi w tym roku 210 lat swojego istnienia. Czy jednak zawsze była znana w Polsce i co pisano o Peugeot w polskiej prasie? Przygotowaliśmy dla Was 10 ciekawostek z lat 1818 – 1935. Od Izys Polska po entuzjastyczną notatkę o pierwszym kabriolecie:

1. Najstarsza wzmianka o Peugeot?

Okładka Izys Polska z 1818 r.

Pierwsza wzmianka o braciach Peugeot w polskich wydawnictwach pojawiła się prawdopodobnie w roku 1818. Był to Izys Polska czyli Dziennik Umieiętności, Wynalazków, Kunsztów i Rękodzieł, Poświęcony Kraiowemu Przemysłowi, Tudzież Potrzebie Wieyskiego i Mieyskiego Gospodarstwa. Co mogliśmy przeczytać o firmie Peugeot? Bracia Peugeot i Salin J. z Herimoncourt otrzymali patent na machinę, za którey pomocą piły żelazne można razem w ogniu wypalać, wyprostować, na gorąco i zimno wypłaszczyć. Patent przyznano na 15 lat. Było to osiem lat po rozpoczęciu działalności firmy Peugeot

Jedna z najstarszych wzmianek o Peugeot w polskich wydawnictwach – Izys Polska 1818 r.

Później w wydawnictwach i gazetach można było przeczytać m.in. o znakomitych kołach produkcji Peugeot i targach rowerowych we Francji, szerokim echem odbiła się też historia kaprala Peugeot, pierwszej francuskiej ofiary I Wojny Światowej, zastrzelonego w rodzinnej wiosce na patrolu na trzy dni przed wybuchem wojny, ku czci którego wybudowano tam pomnik.

2. Auto – Agencja z Warszawy sprzedaje Bebe Peugeot

Na wzmianki o samochodach Peugeot trzeba było czekać dłużej. Udało nam się odnaleźć pierwsze ogłoszenie o sprzedaży samochodu Peugeot o mocy 5 KM z 1922 roku.

Jedno z najstarszych ogłoszeń o sprzedaży Peugeot w Polsce, rok 1922.

Auto-Agencja, której właścicielem był Tadeusz Fijałkowski, mieszcząca się w Warszawie przy ulicy Foksal 12, wystawiała na sprzedaż samochód Bebe Peugeot o mocy 5 KM z nadwoziem typu torpedo. Ogłoszenie to ukazało się w grudniu 1922 roku w czasopiśmie Auto.

3. Wyścig, który był opóźniony przez lokalnych złodziejaszków

Później doniesień o Peugeot pojawiło się trochę więcej. W roku 1925 relacjonowano wyścigi polskiego automobilklubu, które odbyły się między 65 a 75 km szosy Warszawa-Wyszków-Ostrów. W trzecim biegu wygrał Bitschan na Peugeot a jego czas wyniósł 6 minut 15 sekund.

Tygodnik Ilustrowany 1924 r.

Tygodnik Ilustrowany, który zamieścił o zawodach artykuł donosił wtedy, że wyścig się opóźnił z powodu kradzieży przewodów zapewniających łączność pomiędzy startem a metą.

4. Dwucylindrowy silnik Peugeot

W 1925 roku o dwucylindrowym silniku Peugeot donosiło pismo Lotnik. Mogliśmy przeczytać, że wynikiem prac nad dieslem jest silnik samochodowy Peugeot’a (dwucylindrowy).

Wzmianka o Peugeot z czasopisma lotnik, 1925 r.

5. Nowy rower zamienię na motocykl

Lotnik Polski wspominał o Peugeot później, chociaż w zupełnie innym kontekście – w 1926 roku zamieszczono tam całkiem spore ogłoszenie, w którym ktoś ogłaszał że sprzeda lub zamieni na motocykl nowy rower wyścigowy marki Peugeot. Zapewne jeden z lotników, bo było to w końcu pismo Związku Lotników.

Ogłoszenie o sprzedaży roweru Peugeot z 1926 roku

6. Przegląd Stolarski o Peugeot

A jak już mowa o nieco oddalonych od motoryzacji skojarzeniach, to Przegląd Stolarski, czyli dwutygodnik poświęcony zagadnieniom architektury wnętrz a mianowicie: stolarstwu, rzeźbiarstwu, tapicerstwu, tokarstwu, koszykarstwu, zdobnictwu oraz handlowi mebli wydrukował w 1927 roku takie oto ogłoszenie:

Dowiadujemy się z niego, że narzędzia stolarskie pierwszorzędnej jakości francuskiej fabryki Peugeot można nabyć w składzie narzędzie Rotor w Warszawie przy ulicy Żelaznej 58.

7. Peugeotem przez Saharę

W 1930 roku Goniec Wielkopolski pisał o tym, że młody sportowiec rodem z Lyonu nazwiskiem Martineau na motocyklu swym marki Peugeot wybrał się samotnie w drogę z Algieru do Elisabetville drogą na Gao i jezioro Czady a więc poprzez całą Saharę. Podróży takiej dotychczas nikomu nie udało się odbyć – mogliśmy przeczytać w gazecie.

Goniec Wielkopolski z 1930 r. donosił o wyprawie motocyklem Peugeot

8. Nowoczesna linia Peugeot

Nowoczesna linja aerodynamiczna Peugeot 301

W 1934 roku miesięcznik Turysta i Auto pisał o nowościach w motoryzacji i zmianie kształtu nadwozi na przykładzie Peugeot 301. W tekście wspomniano również, że francuscy producenci są zwolennikami napędu na przednią oś, natomiast niemieccy na tył.

9. Kabriolet Peugeot z dachem na guzik z roku 1935

Lech, Gazeta Gnieźnieńska czyli codzienne pismo polityczne dla wszystkich stanów ogłosiło prawdziwy hit: wielką sensację w Paryżu budziło demonstrowane niedawno auto marki Peugeot o karoserji regulowanej automatycznej. Otóż przez naciśnięcie guzika wprawia się w ruch mechanizm, który cofa dach i boczne ścianki, chowając je w tylnej przybudówce wozu. Powtórne naciśnięcie mechanizmu, który wysuwa spowrotem dach i boczne ścianki, tak, iż auto z otwartego staje się zamknięte.

Możność zmiany karoserji jest niezwykle korzystna dla amatorów turystyki, którym pozwalają nie zwracać uwagi na nagłe zmiany pogody – można było przeczytać w Lechu.

Był to rzeczywiście rewolucyjny jak na owe czasy Peugeot 401 D Eclipse.

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.3 10 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 301401historiaPeugeot
Udostepnij312Tweet195Udostepnij55
Poprzedni

Nowy Citroën C5 – jest kolejne zdjęcie, tym razem przodu

Następny

Nowe elektryczne Renault Twingo EV hitem francuskiego rynku

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Nowe elektryczne Renault Twingo EV hitem francuskiego rynku

Citroen Ami

Nowy Citroën Ami może mieć problem z ładowaniem akumulatorów. Jest już procedura naprawcza

Gdzie na świecie były najtańsze taksówki? Ciekawe porównanie z roku 1929

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Tomasz O - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Krzysztof Gregorczyk - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Sebastian - Peugeot 999. Prezentacja już 8 lipca
  • Jakman - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Krzysztof Gregorczyk - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Radek - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Fake Peugeot i Stellantis - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Od dzisiaj jazda autostradą w Polsce za darmo, ale nie dla wszystkich. Kto pojedzie bez opłat?
  • Peugeot liderem rynku w czerwcu w Holandii. Jaki samochód najlepiej się tam sprzedaje?
  • Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Opel Vivaro-e Hydrogen z nagrodą energetyczno-środowiskową automobilklubu KS za 2022 rok
  • Tonale debiutuje we Francji podczas legendarnego wyścigu Le Mans Classic 2022
  • Stellantis liderem sprzedaży na rynku argentyńskim po pierwszym półroczu 2022
  •  Dacia Bigster nie będzie jedynym samochodem marki w klasie kompaktowej. Ambicje sięgają dalej!
  • Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Ile kosztuje używana Dacia Duster: przegląd cen roczników 2010-2018
  • Ile naprawdę pali benzynowy DS 7 Crossback 180 KM?


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.