Peugeot obchodzi w tym roku 210 lat swojego istnienia. Czy jednak zawsze była znana w Polsce i co pisano o Peugeot w polskiej prasie? Przygotowaliśmy dla Was 10 ciekawostek z lat 1818 – 1935. Od Izys Polska po entuzjastyczną notatkę o pierwszym kabriolecie:
1. Najstarsza wzmianka o Peugeot?

Pierwsza wzmianka o braciach Peugeot w polskich wydawnictwach pojawiła się prawdopodobnie w roku 1818. Był to Izys Polska czyli Dziennik Umieiętności, Wynalazków, Kunsztów i Rękodzieł, Poświęcony Kraiowemu Przemysłowi, Tudzież Potrzebie Wieyskiego i Mieyskiego Gospodarstwa. Co mogliśmy przeczytać o firmie Peugeot? Bracia Peugeot i Salin J. z Herimoncourt otrzymali patent na machinę, za którey pomocą piły żelazne można razem w ogniu wypalać, wyprostować, na gorąco i zimno wypłaszczyć. Patent przyznano na 15 lat. Było to osiem lat po rozpoczęciu działalności firmy Peugeot

Później w wydawnictwach i gazetach można było przeczytać m.in. o znakomitych kołach produkcji Peugeot i targach rowerowych we Francji, szerokim echem odbiła się też historia kaprala Peugeot, pierwszej francuskiej ofiary I Wojny Światowej, zastrzelonego w rodzinnej wiosce na patrolu na trzy dni przed wybuchem wojny, ku czci którego wybudowano tam pomnik.
2. Auto – Agencja z Warszawy sprzedaje Bebe Peugeot
Na wzmianki o samochodach Peugeot trzeba było czekać dłużej. Udało nam się odnaleźć pierwsze ogłoszenie o sprzedaży samochodu Peugeot o mocy 5 KM z 1922 roku.

Auto-Agencja, której właścicielem był Tadeusz Fijałkowski, mieszcząca się w Warszawie przy ulicy Foksal 12, wystawiała na sprzedaż samochód Bebe Peugeot o mocy 5 KM z nadwoziem typu torpedo. Ogłoszenie to ukazało się w grudniu 1922 roku w czasopiśmie Auto.
3. Wyścig, który był opóźniony przez lokalnych złodziejaszków
Później doniesień o Peugeot pojawiło się trochę więcej. W roku 1925 relacjonowano wyścigi polskiego automobilklubu, które odbyły się między 65 a 75 km szosy Warszawa-Wyszków-Ostrów. W trzecim biegu wygrał Bitschan na Peugeot a jego czas wyniósł 6 minut 15 sekund.

Tygodnik Ilustrowany, który zamieścił o zawodach artykuł donosił wtedy, że wyścig się opóźnił z powodu kradzieży przewodów zapewniających łączność pomiędzy startem a metą.
4. Dwucylindrowy silnik Peugeot
W 1925 roku o dwucylindrowym silniku Peugeot donosiło pismo Lotnik. Mogliśmy przeczytać, że wynikiem prac nad dieslem jest silnik samochodowy Peugeot’a (dwucylindrowy).

5. Nowy rower zamienię na motocykl
Lotnik Polski wspominał o Peugeot później, chociaż w zupełnie innym kontekście – w 1926 roku zamieszczono tam całkiem spore ogłoszenie, w którym ktoś ogłaszał że sprzeda lub zamieni na motocykl nowy rower wyścigowy marki Peugeot. Zapewne jeden z lotników, bo było to w końcu pismo Związku Lotników.

6. Przegląd Stolarski o Peugeot
A jak już mowa o nieco oddalonych od motoryzacji skojarzeniach, to Przegląd Stolarski, czyli dwutygodnik poświęcony zagadnieniom architektury wnętrz a mianowicie: stolarstwu, rzeźbiarstwu, tapicerstwu, tokarstwu, koszykarstwu, zdobnictwu oraz handlowi mebli wydrukował w 1927 roku takie oto ogłoszenie:
Dowiadujemy się z niego, że narzędzia stolarskie pierwszorzędnej jakości francuskiej fabryki Peugeot można nabyć w składzie narzędzie Rotor w Warszawie przy ulicy Żelaznej 58.
7. Peugeotem przez Saharę
W 1930 roku Goniec Wielkopolski pisał o tym, że młody sportowiec rodem z Lyonu nazwiskiem Martineau na motocyklu swym marki Peugeot wybrał się samotnie w drogę z Algieru do Elisabetville drogą na Gao i jezioro Czady a więc poprzez całą Saharę. Podróży takiej dotychczas nikomu nie udało się odbyć – mogliśmy przeczytać w gazecie.

8. Nowoczesna linia Peugeot

W 1934 roku miesięcznik Turysta i Auto pisał o nowościach w motoryzacji i zmianie kształtu nadwozi na przykładzie Peugeot 301. W tekście wspomniano również, że francuscy producenci są zwolennikami napędu na przednią oś, natomiast niemieccy na tył.
9. Kabriolet Peugeot z dachem na guzik z roku 1935
Lech, Gazeta Gnieźnieńska czyli codzienne pismo polityczne dla wszystkich stanów ogłosiło prawdziwy hit: wielką sensację w Paryżu budziło demonstrowane niedawno auto marki Peugeot o karoserji regulowanej automatycznej. Otóż przez naciśnięcie guzika wprawia się w ruch mechanizm, który cofa dach i boczne ścianki, chowając je w tylnej przybudówce wozu. Powtórne naciśnięcie mechanizmu, który wysuwa spowrotem dach i boczne ścianki, tak, iż auto z otwartego staje się zamknięte.
Możność zmiany karoserji jest niezwykle korzystna dla amatorów turystyki, którym pozwalają nie zwracać uwagi na nagłe zmiany pogody – można było przeczytać w Lechu.
Był to rzeczywiście rewolucyjny jak na owe czasy Peugeot 401 D Eclipse.
Najnowsze komentarze