Rok 2024 to dla Opla wyjątkowy rok, nie tylko z uwagi na kwestie elektromobilności. Po raz pierwszy w historii marki każdy model będzie dostępny w wersji akumulatorowo-elektrycznej – przede wszystkim nowy Opel Astra Sports Tourer Electric, jedno z pierwszych na rynku kombi z napędem akumulatorowym. Jednak bieżący rok jest też swoistym jubileuszem. 125 lat temu firma położyła podwaliny pod niedrogą, innowacyjną i przyszłościową mobilność na czterech kołach.
.21. stycznia 1899 roku, a więc równo 125 lat temu, Wilhelm Opel, syn założyciela firmy Adama Opla, podpisał umowę ze ślusarzem Friedrichem Lutzmannem na zakup jego Motorwagenfabrik (fabryki samochodów osobowych), co było początkiem dla produkcji samochodów w Oplu.
Oznaczało to początek nowej ery, która zapisała się w historii daleko poza Rüsselsheim. Opel, odnoszący przez wiele lat wcześniej sukcesy producent maszyn do szycia i rowerów, wkroczył w ten sposób na tereny nieznane firmie dokładnie 125 lat temu.
Znamienna jest data – zarówno powstanie firmy Opel, jak i początek produkcji przez nią samochodów (poprzez przejęcie fabryki Lutzmanna) odbyło się 21. stycznia, odpowiednio 162 i 125 lat temu.
Od tego czasu zakłady produkcyjne w całej Europie opuściło ponad 75 milionów pojazdów Opla. Z Rüsselsheim pochodzi jeden z aktualnych bestsellerów: najnowsza generacja Opla Astry. Ponieważ Opel świętuje 125. rocznicę produkcji samochodów i wyznacza kurs na przyszłość, dzisiaj z linii montażowej zjeżdża innowacyjny model klasy kompaktowej wyposażony w zaawansowane technologie i zelektryfikowane, lokalnie wolne od emisji spalin, układy napędowe.
Dyrektor generalny Opla, Florian Huettl mówi: „Podobnie jak Opel 125 lat temu, teraz jesteśmy na początku nowej ery. Już wtedy firma stała się pionierem wkraczając w erę motoryzacji. Obecnie Opel jest pionierem w dziedzinie pojazdów elektrycznych, oferującym lokalnie bezemisyjną, indywidualną mobilność, odpowiednią również do codziennego użytku. Na przykład nowa Astra Sports Tourer Electric. Podobnie jak pierwszy samochód Opla, również i ten samochód pochodzi z Rüsselsheim. Jesteśmy dumni z tego dziedzictwa i dlatego będziemy świętować rocznicę 125 lat produkcji samochodów w Oplu pod hasłem elektromobilności”.
Koniec lat 90. XIX wieku: od maszyn do szycia i rowerów po samochody
Historia sukcesu Opla rozpoczęła się w 1862 roku. Adam Opel zbudował swoją pierwszą maszynę do szycia w Rüsselsheim, kładąc w ten sposób podwaliny pod nową firmę. Opel szybko stał się jednym z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech i eksportował je do całej Europy.
Dzięki rowerowi Opel zyskał kolejną udaną pozycję na rynku. Pierwszy jednoślad został zbudowany w Rüsselsheim w 1886 roku, co uczyniło Opla jednym z pierwszych producentów rowerów w Niemczech. W latach dwudziestych XX wieku – równolegle z biznesem samochodowym – Opel stał się największym na świecie producentem rowerów, a za sukces ten odpowiadali synowie zmarłego już założyciela firmy.
To także oni dokonali fundamentalnej zmiany w transporcie zmotoryzowanym dla firmy Opel. W związku z kryzysem branży rowerowej w latach 90. XIX wieku bracia Opel poszukiwali nowych produktów i natknęli się na temat automobili. Fritz i Wilhelm Opel odwiedzili pierwszy niemiecki Salon Motoryzacyjny w Berlinie w 1897 roku i spotkali tam Friedricha Lutzmanna. Mistrz ślusarski zajmował się produkcją samochodów od 1894 roku i dlatego miał doświadczenie, którego szukali bracia Opla. Zaprosił braci Opla do swojej fabryki w Dessau, gdzie Fritz i Wilhelm natychmiast dostrzegli potencjał w zakresie produkcji samochodów, jaki zaoferował im Lutzmann.
Choć wszyscy początkowo myśleli o współpracy, bracia Opel złożyli Lutzmannowi atrakcyjną ofertę na cały jego biznes, obejmującą grunty, budynki i wyposażenie warsztatu. 21. stycznia 1899 roku Wilhelm Opel i Friedrich Lutzmann podpisali umowę opiewającą na kwotę 116.887 marek i fabryka stała się własnością Opla.
Cała firma, łącznie z pracownikami i maszynami, została przeniesiona z Dessau do siedziby Opla w Rüsselsheim. Sam Lutzmann został mianowany kierownikiem sprzedaży Adam Opel Motorfahrzeug-Fabrik.
Przejęcie produkcji i patentów sprawiło, że Opel od razu zyskał wieloletnie doświadczenie w budowie pojazdów mechanicznych. Od tego momentu Lutzmann i wybrani pracownicy przeniesieni z działu produkcji rowerów Opla produkowali samochody pod nazwą Opel w specjalnie wzniesionym budynku. Pierwsze reklamy nowych modeli pojawiły się już wiosną 1899 roku i głosiły, że „samochody Opla są najlepsze”.
Pionierskie osiągnięcie Rüsselsheim: nowa Astra Sports Tourer Electric
Podczas gdy 125 lat temu Opel-Patentmotorwagen System Lutzmann był pionierskim osiągnięciem jako pierwszy samochód z Rüsselsheim, dziś jest nim najnowsza generacja bestsellerowego Opla Astry, który został tam zaprojektowany, opracowany i jest produkowany. Szczególnie dynamiczne, zelektryfikowane topowe modele Astra GSe i Astra Sports Tourer GSe są dumą linii montażowej w Rüsselsheim wraz z nową Astra Sports Tourer Electric.
Sprawdź aktualną ofertę samochodów Opel w Polsce
W pełni elektryczne kombi klasy kompaktowej, jedno z pierwszych tego typu, miało swoją światową premierę na ubiegłorocznych targach IAA Mobility, imponując designem, komfortem i przestronnością, a zwłaszcza osiągami.
Silnik elektryczny zapewnia moc 115 kW/156 KM i potężny maksymalny moment obrotowy o wartości 270 Nm. I podczas gdy prędkość wielu innych samochodów elektrycznych jest ograniczona do 150 lub 160 km/h, nowa Astra Sports Tourer Electric może osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h. Na jednym ładowaniu akumulatora możliwy jest zasięg do 413 km (WLTP).
Dostępne są również najnowocześniejsze technologie, takie jak wiodące w swojej klasie reflektory pikselowa Intelli-Lux LED ze 168 elementami LED oraz system Intelli-Drive 2.0 z półautomatyczną zmianą pasa ruchu i inteligentnym adaptacyjnym tempomatem.
125 lat po rozpoczęciu produkcji samochodów w Rüsselsheim Opel i jego klienci wkraczają w przyszłość lokalnie bezemisyjnie, oferując pojazdy, które dają radość z jazdy i nadają się do codziennego użytku. Rok 2024 upłynie w Oplu pod znakiem 125. rocznicy produkcji aut i kontynuacji podróży Opla w kierunku elektryfikacji, czemu towarzyszyć będą uroczystości i nowe, innowacyjne modele.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Opel / Stellantis
Najnowsze komentarze