Był wrzesień roku 1997, kiedy to na rynek trafił nowy francuski samochód kompaktowy o niebanalnej stylistyce. Citroën Xsara, bo o nim mowa, zastąpił model ZX, który w Europie był jeszcze produkowany do 1998 roku, ale w Chinach produkcja ZX-a rozpoczęła się dopiero w 1997 roku i była utrzymywana aż do roku 2009.
Xsara otrzymała zgrabną, lekką wizualnie sylwetkę i była oferowana w trzech typach nadwozia – jako pięciodrzwiowy liftback, praktyczne kombi oraz stylowe trzydrzwiowe coupe. Odrobinę później (w roku 1999) pojawiła się jeszcze Xsara Picasso – prawdziwy przebój w postaci kompaktowego minivana. Samochód szybko trafił też na polski rynek, gdzie został przyjęty ze sporym entuzjazmem – Xsary stały się szybko dość popularnymi samochodami na naszych drogach. Do dziś najwięcej spotyka się wersji Picasso, które są szalenie praktyczne, wygodne i zapewniają imponującą przestronność.
Citroën Xsara wyróżniał się wyposażeniem zapewniającym bezpieczeństwo, wszechstronnością i komfortem w eleganckim nadwoziu.
Xsara odcisnęła swój ślad również w świecie motorsportu. Citroën Xsara WRC z takimi kierowcami jak Sébastien Loeb, Carlos Sainz czy Dani Sordo za kierownicą, oprócz 32 zwycięstw w najwyższej kategorii WRC, zdobył trzy Rajdowe Mistrzostwa Świata dla Kierowców i Producentów.
Zaprojektowany przez Donato Coco i produkowany m.in. w Vigo i Madrycie, ale też w Rennes (nie licząc fabryk na innych kontynentach), Citroën Xsara królował na ulicach i torach rajdowych w pierwszych latach XXI wieku. W Hiszpanii stał się pierwszym modelem marki, który uzyskał pozycję lidera na rynku samochodów osobowych, co udało się osiągnąć przez cztery kolejne lata: 2000, 2001, 2002 i 2003.
Jakie były sekrety modelu, który od premiery wiedział, jak podbić hiszpańskich kierowców? Po prostu komfort, klasa i silniki wykorzystujące najnowsze technologie, takie jak silniki wysokoprężne HDi. Citroën Xsara miał przestronną, funkcjonalną, wygodną i bezpieczną kabinę pasażerską z wyposażeniem i funkcjami godnymi modeli z wyższych segmentów. Wyjątkowy komfort w połączeniu z wysokim poziomem bezpieczeństwa sprawił, że była to jedna z najlepszych opcji w swoim segmencie. Do tego rozsądnie skalkulowane ceny i przepis na sukces gotowy.
Gdy do tego połączenia komfortu, osiągów i ekonomii użytkowania dodać szeroką gamę wersji i typów nadwozi (coupé, hatchback, kombi), z których każdy klient mógłby wybrać tę, która najlepiej odpowiada jego preferencjom i potrzebom, otrzymujemy sekret formuły na sukces. To wszystko sprawiło, że Xsara odniosła sukces w Hiszpanii i reszcie Europy.
Citroën Xsara był jednym z najbezpieczniejszych samochodów w swoim segmencie. Dzięki hamulcom z ABS-em w standardzie w całej gamie (wówczas nie było to wcale oczywistością!), możliwości zamówienia kontroli stabilności ESP, wspomagania hamowania awaryjnego, tempomatu i automatycznego włączania świateł awaryjnych w przypadku gwałtownego hamowania, poduszki powietrznej… to był poziom bezpieczeństwa, jakiego nie osiągały niektóre samochody wyższego poziomu tamtych lat! Do wszystkich tych elementów należy dodać: wzmocniony przedział pasażerski, przednie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami, elektryczny korektor wysokości reflektorów, wspomaganie kierownicy, elektroniczny immobiliser… Lista wyposażenia była imponująca na tamte czasy.
Multipleksowa instalacja elektryczna umożliwiła wprowadzenie tak rewolucyjnych funkcji, jak automatyczne włączanie świateł w zależności od jasności. W ten sposób nie trzeba było się już martwić o ich włączanie i wyłączanie podczas wchodzenia i wychodzenia z tunelu, o zmierzchu czy przy niesprzyjającej pogodzie. Zaawansowany system elektroniczny zadbał o to automatycznie. Inna sprawa, że początkowo sprawiał trochę kłopotów mechanikom, zwłaszcza w krajach, gdzie autoryzowane serwisy były omijane przez wielu użytkowników, którzy ufali – czasem domorosłym – mechanikom bez doświadczenia.
Komfort i przestronność to także cechy charakterystyczne Xsary, z wyposażeniem, które w wersjach Exclusive i VTS obejmowało radio samochodowe z CD i RDS, kierownicę z regulacją wysokości i głębokości, lampkę ostrzegawczą otwartych drzwi, tylny środkowy podłokietnik itp. Przestrzeń została bardzo dobrze wykorzystana: Xsara posiadała jeden z największych bagażników (408 litrów, 513 w wersjach kombi) w swojej kategorii.
Dziś Xsarę można kupić już za cenę rzędu 2.000 zł, ale lepiej poszukać egzemplarzy kosztujących ok. 5.000 zł – będą w zdecydowanie lepszym stanie. Egzemplarzy dostępnych na otomoto.pl jest jednak niewiele, poniżej 40. O wiele więcej (niemal 120) jest oferowanych Xsar Picasso. Tutaj lepiej ruszać na poszukiwania z budżetem rzędu 8.000-10.000 zł.
Citroën Xsara WRC przeszedł do legendy Rajdowych Mistrzostw Świata, w których startował w 137 rundach, odniósł 32 zwycięstwa, a także zdobył trzy tytuły dla producentów i trzy tytuły kierowców z legendarnym duetem Sébastien Loeb – Daniel Elena. Samochód wyróżniał się również niezwykłą niezawodnością: odpadł z powodu awarii mechanicznej tylko sześć razy.
Zobacz też: Citroën Xsara ma 25 lat, a Citroën BX 40. Rocznice świętowano w Argentynie
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze