Koncern Stellantis zaprezentował szczegóły dotyczące czterech nowych platform, które będą stanowić podstawę gamy modelowej w przyszłości. Firma zapowiada pojazdy o zasięgu do 800 km oraz szybkie modele sportowe, które potrzebują zaledwie 2 sekund, by rozpędzić się do setki.
Stellantis chce wyrównać kosztów posiadania aut elektrycznych ze spalinowymi do 2026 roku. Aby osiągnąć ten cel, producent planuje produkcję ponad 130 GWh akumulatorów do 2025 roku oraz ponad 260 GWh do 2030 roku w pięciu nowych „gigafabrykach” w Europie i Ameryce Północnej. Kluczowe w zwiększeniu przystępności aut elektrycznych mają być również nowe płyty podłogowe oraz wydajne akumulatory, które pozwolą przejechać nawet 800 km na jednym ładowaniu.
Cztery nowe platformy będą dostosowane do różnych typów pojazdów i umożliwią odzyskanie nawet 32 km w ciągu jednej minuty ładowania.
STLA Small będzie przeznaczona do najmniejszych samochodów Stellantis, których długość mieści się w granicach 3500 – 4200 mm, jak Peugeot 208, Citroën C3, czy Opel Corsa. Pojazdy zostaną wyposażone w akumulatory o pojemności 37-82 kWh. Autonomia na jednym ładowaniu wyniesie nawet 500 km. Stellantis wykorzysta silnik elektryczny o mocy 94 KM, ale planowane są również auta o mocy od 170 do 241 KM.
Druga platforma STLA Medium posłuży do produkcji pojazdów premium o długości od. 4200 – 5000 mm, czyli na przykład kolejnej generacji DS 9. Pakiety akumulatorów o pojemności 87-104 kWh zapewnią modelom zasięg do 700 km. W gamie napędów znajdziemy jednostki o mocy od 170 KM do 245 KM. Niektóre pojazdy będą miały moc od 204 KM nawet 449 KM.
Podstawę dla pojazdów sportowych, amerykańskich modeli typu muscle car oraz aut z napędem 4×4 będzie stanowiła płyta podłogowa STLA Large. Architektura posłuży do produkcji pojazdów o długości od 4800– 5500 mm i wykorzysta baterie o pojemności 101-118 kWh, które pozwolą na pokonanie nawet 800 km. Stellantis zastosuje silniki o mocy od 168 do nawet 449 KM a dzięki napędowi na wszystkie koła oferowane będą jeszcze wyższe wartości. Koncern zapowiada, że technologia pozwoli opracować pojazdy, które będą w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w czasie dwóch sekund, czyli krótszym niż Dodge Challenger SRT Demon o mocy 840 KM.
Zobacz także: Luksusowy DS 9 – pierwsza jazda
STLA Frame to platforma zaprojektowana dla ciężarówek, pick-upów i SUV-ów. Będzie stanowić podstawę pojazdów o długości 5600 – 6200 mm. Zasięg nawet 800 km zapewnią akumulatory o pojemności od 159-200 kWh. Pojazdy będą napędzane silnikami elektrycznymi o mocy od 201 do 443 KM oraz w wersji 4×4 nawet do 897 KM.
Najnowsze komentarze