Na tydzień przed rozszerzeniem londyńskiej strefy ultraniskiej emisji (Ultra Low Emissions Zone) nowe badanie przeprowadzone przez Peugeot UK wykazało, że od marca 2021 r. strefy niskiej emisji, strefy czystego powietrza i strefy zerowej emisji wygenerowały opłaty i kary o wartości ponad 418 milionów funtów.
Londyńska strefa ultraniskiej emisji (ULEZ) nałożyła większość opłat i kar finansowych w Wielkiej Brytanii. W stolicy Zjednoczonego Królestwa wpływy z mandatów wyniosły bowiem 319.822.943 funty (od października 2021 roku, kiedy to ULEZ został rozszerzony tak, aby obejmował obszar aż do dróg obwodnicy północnej i południowej, do kwietnia 2023 roku). Zgodnie z prawem cały dochód netto generowany przez ULEZ musi być ponownie inwestowany w londyńską sieć transportową.
Przed rozszerzeniem ULEZ na wszystkie dzielnice Londynu, co nastąpi 29. sierpnia, a więc za niepełna tydzień, każdy mieszkaniec jednej z 32 dzielnic Londynu lub City of London posiadający kwalifikujący się pojazd będzie mógł ubiegać się o kwotę do 2.000 funtów za złomowanie samochodu w ramach Programu Złomowania, na który przeznaczono 110 milionów funtów.
Aby pomóc kupującym chcącym przejść na pojazd zgodny z normą ULEZ, Peugeot wprowadził nowy e-grant, oferujący klientom oszczędność 3.000 funtów przy zakupie w pełni elektrycznych modeli e-208 i e-2008, co w połączeniu ze wspomnianym Programem Złomowania zapewnia klientom potencjalne oszczędności do 5.000 funtów przy zakupie nowego elektrycznego Peugeota.
W Wielkiej Brytanii istnieje obecnie 13 stref niskiej emisji, stref czystego powietrza lub stref zerowej emisji, w tym londyńska strefa ultraniskiej emisji. Obecnie w dziewięciu strefach/obszarach pobiera się od pojazdów niezgodnych z przepisami opłatę wjazdową, a kierowcom, którzy nie uiszczą opłaty dziennej, wystawiane są mandaty karne.
Badanie Peugeot (firma wystosowała wniosek – na podstawie przepisów o wolności dostępu do informacji – do dziewięciu rad/władz lokalnych, które pobierają od kierowców opłaty za wjazd do wyznaczonej strefy czystego powietrza/strefy niskiej emisji, prosząc o podanie kwoty dochodów generowanych w postaci opłat) wykazało, że od marca 2021 roku osiem stref wygenerowało dochód od kierowców w wysokości 418.501.974 funtów (Rada Miasta Bristolu nie podała danych na temat kar za złamanie zasad wjazdu do Strefy Czystego Powietrza w Bristolu, ponieważ zamierza opublikować te informacje przed końcem roku kalendarzowego).
Większość stref ma inne kryteria pobierania opłat. Na przykład londyńska ULEZ wymaga, aby wszystkie samochody osobowe i dostawcze z silnikiem Diesla spełniały najnowsze normy emisji Euro 6, a modele benzynowe – normę Euro 4. Z kolei prywatne samochody wjeżdżające do Strefy Czystego Powietrza Bath są obecnie zwolnione z opłaty, natomiast samochody dostawcze, samochody ciężarowe i prywatne pojazdy do wynajęcia niespełniające wymaganych norm podlegają opłacie. W Szkocji strefy niskiej emisji w Glasgow, Aberdeen, Dundee i Edynburgu nakładają zakaz wjazdu pojazdów, które nie spełniają wymogów w zakresie emisji, bez możliwości uiszczenia opłaty za wjazd do strefy.
W dniu 28. lutego 2022 r. Oksford wprowadził pierwszą w Wielkiej Brytanii strefę zerowej emisji, wymagającą od kierowców pojazdów emisyjnych uiszczania dziennej opłaty za wjazd podczas poruszania się po tej strefie. Od swojego powstania do 30. kwietnia 2023 roku Strefa Zero Emisji w Oksfordzie wygenerowała od kierowców 779.306 funtów.
Brytyjska ustawa o transporcie z 2000 roku wymaga, aby władze lokalne w Anglii ponownie inwestowały wszelkie nadwyżki dochodów ze Stref Czystego Powietrza (powyżej kosztów operacyjnych) w realizację lokalnej polityki transportowej. Rada Miasta Birmingham twierdzi, że zainwestowała ponad 52 miliony funtów nadwyżki dochodów netto ze Strefy Czystego Powietrza w celu sfinansowania próbnego autobusu wodorowego, modernizacji stacji kolejowych i poprawy infrastruktury rowerowej. Tymczasem nadwyżki dochodów ze Strefy Czystego Powietrza w Bristolu są wykorzystywane do udzielania dotacji i pożyczek osobom i firmom, które muszą wymienić pojazdy niespełniające norm emisji strefy.
Cała gama samochodów Peugeot spełnia już najnowsze normy Euro 6, zarówno dla modeli benzynowych, jak i z silnikami wysokoprężnymi. Peugeot oferuje już zelektryfikowaną wersję każdego modelu w swojej gamie, a od 2030 roku w Wielkiej Brytanii będzie sprzedawał wyłącznie pojazdy w pełni elektryczne, co zabezpieczy jego modele przed przyszłymi normami emisji.
Poznaj polską ofertę na samochody Peugeot
Adam Wood, dyrektor zarządzający Peugeot UK, powiedział: „Władze lokalne skupiają się na poprawie jakości powietrza w miastach, tworząc obecnie 13 stref czystego powietrza w całej Wielkiej Brytanii. Aby pomóc kierowcom uniknąć opłat i zmniejszyć emisję spalin w centrach miast, Peugeot wprowadził nowy e-grant, dzięki któremu klienci mogą zaoszczędzić 3.000 funtów na nowych, całkowicie elektrycznych e-208 i e-2008”.
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze