Renault Twingo skończyło 25 lat. To właśnie w 1993 roku francuska marka wprowadziła na rynek miejską „żabę”, czyli model który jak na swoje minimalne rozmiary, oferował i wciąż oferuje bardzo wiele.
Model Renault Twingo zadebiutował na salonie samochodowym w Paryżu w 1992 roku, ale zanim odwiedzający paryskie targi mogli podziwiać mały, sprytny model francuskiej marki, pojazd musiał przebyć drogę długą i krętą. Zadaniem nowego Renault miało być zastąpienie popularnego R4, co jak sami pewnie się domyślacie, łatwe nie było. Prace nad potomkiem „Czwórki” rozpoczęły się już w latach 70, a w roku 1981 zaprezentowano pierwszego protoplastę Twingo o nazwie Vesta. Samochód powstał dzięki finansowemu wsparciu francuskiego rządu i miał posłużyć do powstania jednobryłowego, oszczędnego miejskiego samochodu. Rozwój projektu doprowadził do kolejnego konceptu o nazwie Vesta II, który zaprezentowano w roku 1987.
Francuski rząd zrezygnował ze wsparcia i producent w następnych latach rozwijał projekt pojazdu samodzielnie. Wytyczne były proste: nowe Renault ma być przyjaznym, niewielkim, tanim i łatwym w użytkowaniu samochodem. Za stylistykę nadwozia odpowiedzialny był Jean-Pierre Ploué, natomiast pod projektem wnętrza podpisał się Gerard Gauvry.
Zanim Renault zaprezentowało model seryjny, powstało wiele pojazdów prototypowych, a najbliższym ostatecznej formy był Projekt X-06. Pojawiły się także opinie, że Twingo był wzorowany na polskim modelu Beskid.
Twingo – czyli Twist, Swing i Tango
Nazwa pojazdu wpada w ucho i ma taneczną genezę. Została sklejona z fragmentów trzech słów: Twist, Swing i Tango, czyli popularnych tańców towarzyskich. Zanim zatwierdzono plakietkę Twingo, pojawiały się również inne propozycje takie jak: Maya oraz Ypso. Ta ostatnia została porzucona ze względu na podobieństwo do modelu Lancii. Podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, Twingo przyciągało uwagę, i skusiło mnóstwo klientów do składania zamówień. 25 lat temu, czyli w roku 1993 samochód pojawił się w salonach sprzedaży. Wprowadzenie modelu na rynek było wsparte oryginalną kampanią reklamową w postaci zabawnej kreskówki. Pierwsza generacja Twingo obejmująca lata 1993-2007 została wyprodukowana w imponującej liczbie 2,5 mln egzemplarzy.
Jak na początek lat 90. samochód prezentował kilka ciekawych, można nawet powiedzieć, że wyznaczających nowe trendy rozwiązań dla pojazdów miejskich. Małe Renault było wyposażone w przesuwaną tylną kanapę, wnętrze z kolorowymi wstawkami oraz cyfrowy licznik, wyświetlający najważniejsze dla kierowcy informacje: prędkość, poziom paliwa i czas. Napęd pojazdu pochodził od 1,2-litrowej jednostki benzynowej generującej 55 KM. 16 zaworowy silnik o mocy 75 KM dołączył do oferty w 2000 roku. W nadwoziu o długości zaledwie 3430 mm mieściły się cztery osoby. Renault początkowo oferowało cztery kolory nadwozia: niebieski, czerwony, zielony i żółty. Twingo można było kupić za cenę 55 tys. franków.
Przez 25 lat kariery Twingo, powstały trzy generacje modelu. Druga, produkowana w latach 2007 – 2014 doczekała się jednostki wysokoprężnej, a Renault pokusiło się nawet o wariant RS. Obecny model jest produkowany przy współpracy z koncernem Daimler i bazuje na tej samej platformie co Smart Forfour.
Najnowsze komentarze