Stellantis, czyli gigant utworzony w ramach połączenia Grupy PSA z koncernem Fiat Chrysler musi opracować nową strategią dla rynku chińskiego. W planach jest mniej marek, mniej modeli i mniej zakładów produkcyjnych.
Już pod koniec I kwartału roku 2021 powstanie nowy koncern motoryzacyjny Stellantis. Według magazynu Automotive News Europe gigant rozpoczął już planowanie strategii działań w Chinach, aby umocnić swoją pozycje na tym istotnym motoryzacyjnym rynku. Dla obniżenia kosztów, Grupa PSA sprzedała niedawno jedną z fabryk, która funkcjonowała w ramach spółki z chińskim producentem Dongfeng a inny zakład wstrzymał swoją działalność, ale to nie koniec zmian. W planach jest ograniczenie liczby marek oraz modeli.
„Nie ma powodów by sądzić, że Stellantis będzie kontynuować sprzedaż tak wielu marek, tak wielu platform i tak wielu linii modelowych, biorąc pod uwagę wolumeny, jakie osiągają połączone podmioty” – powiedział Automotive News Europe dyrektor finansowy PSA, Philippe de Rovira. Pozostaje tylko pytanie, które marki znikną z rynku?
Zobacz także: Sprzedaż samochodów w Polsce 2020
Chiny były niegdyś jednym z największych rynków francuskiego koncernu. W roku 2014 Grupa PSA sprzedała ponad 700.000 samochodów. W ubiegłym roku wynik wyniósł zaledwie 119.000 egzemplarzy. Na koniec roku 2020 prognozy są jeszcze niższe. Przewiduje się, że sprzedaż spadnie poniżej 50.000 sztuk.
Nowy start w Chinach ma zapewnić fuzja z koncernem Fiat Chrysler, ale nie będzie to łatwe. Analitycy uważają, że PSA i Fiat Chrysler, a także inne marki takie jak Ford czy Renault (które niedawno wstrzymały sprzedaż samochodów w Chinach), zostały wyparte przez firmy japońskie oraz producentów lokalnych, które produkują modele w lepszych cenach i lepiej dopasowane do chińskich trendów.
Koncern Fiat Chrysler oferuje w Państwie Środka pojazdy marki Jeep i modele Renegade, Compass i Cherokee. Sprzedaż od początku roku wyniosła 27.675 sztuk, czyli o 47% mniej niż w tym samym okresie roku 2019.
Zgodnie ze strategią ogłoszoną w roku 2019 na Grupa PSA wraz ze swoim chińskim partnerem Dongfeng planuje ograniczenie zatrudnienia w Chinach o kilka tysięcy osób oraz zmniejszenie progu rentowności do 150.000 pojazdów. Plan przewidywał również wzrost sprzedaży do 250.000 sztuk do 2021 roku i do 400.000 sztuk do 2025 roku.
Najnowsze komentarze