AUTO ŚWIAT ukazał się w ubiegłym tygodniu jako numer podwójny, ale że już środa, więc czas najwyższy opublikować stronniczy przegląd tego pisma. Stronniczy, bo skupiamy się na samochodach produkowanych przez francuskie koncerny. I pozwalamy sobie czasem na żarty z innych marek, zwłaszcza tych z koncernu VAG. Ale to rzadko.
AUTO ŚWIAT nr 04-05 (1287) z 25.I.2021
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel, Stellantis
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, C4, C4 Cactus, C4 Picasso, ë-C4, Jumpy, Spacetourer, DS 4, 7 Crossback, 108, 208, 2008, 308, 3008, 406, 508, Boxer, Expert, Rifter, Traveller, Captur, Clio, Kangoo, Master, Megane, R5, Scenic, Talisman, Trafic, Twingo, Zoe, Bigster, Dokker, Duster, Lodgy, Logan, Sandero, Combo, Grandland
Na okładce widać małe zdjęcie Dacii Sandero oraz większe Renault Clio.
O Dacii Bigster już słyszeliście – pisaliśmy na jej temat już kilkakrotnie. Teraz poświęcił jej miejsce także AUTO ŚWIAT. Artykuł o tym planowanym samochodzie znajdziecie na stronie 7. Będzie to projekt, w który zaangażuje się także Łada, w której Renault ma pokaźny pakiet udziałów. W tekście napisano, że Bigster powstanie na tej samej płycie podłogowej, która służy do budowy Renault Clio, Nissana Juke’a, czy najnowszych odmian Dacii Logan i Sandero. Ale Bigster będzie większy od Dustera – jego długość ma wynosić ok. 460 cm.
Kolejna strona przynosi informacje o planach przywrócenia Renault 5. tyle, że teraz będzie to auto na miarę trzeciej dekady XXI wieku. Nowoczesne, elektryczne, ale odwołujące się do nostalgicznych uczuć. Za stylistykę odpowiada niedawny projektant… Peugeota, Gilles Vidal. To on przewodził projektom, w wyniku których mamy aktualne wersje 208, 3008, czy 508. AUTO ŚWIAT zastanawia się, czy w takim razie Renault 5 zastąpi Renault Zoe? Cóż – niekoniecznie, moim zdaniem. Jak dla mnie mogłyby to być nawet bliźniacze modele oferowane z różną karoserią. Tak od lat robi pewien niemiecki koncern i nikt z tego powodu szat nie rozdziera. Klienci o nastawieniu bardziej retro sięgną po nowe R5, fani Zoe pozostaną przy nim. W czym problem?
Nowa „piątka” ma powstawać na tej samej platformie, którą będzie wykorzystywać nowe Megane. Oczywiście będzie to płyta modularna.
Już dziś rozpoczynają się polskie testy prasowe nowego Citroëna C4. Będziemy tam, rzecz jasna, a zanim przeczytacie naszą relację z tego wydarzenia, AUTO ŚWIAT ma dla Was materiał pochodzący zapewne z „Auto Bilda”. Na stronach 16-17 opisano ten samochód, który – jak przystało na Citroëna – trudno jednoznacznie sklasyfikować. Redakcja też ma z tym problem – zastanawia się, czy to kompakt, czy crossover, czy bliżej mu do Peugeota 308 i Opla Astry, czy raczej do 3008 i Grandlanda.
Auto jest nastawione na komfort – siedzi się tu wygodnie, a zawieszenie wyposażono w progresywne ograniczniki hydrauliczne (poza najtańszymi wersjami). AUTO ŚWIAT twierdzi, że działa to dobrze, choć o komforcie analogicznym do tego z hydropneumatyków mówić tu nie można. Gama silnikowa wydaje się być wystarczająca, choć niektórzy rywale oferują też mocniejsze silniki. W C4 można mieć co najwyżej 155 KM.
AUTO ŚWIAT twierdzi, że jakość wykończenia i zastosowanych materiałów jest nienaganna. Ergonomia również (…). Auto jest dobrze wyposażone pod kątem bezpieczeństwa. Za to nie spodobała się słaba widoczność do tyłu. Ostateczna nota, to cztery z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek.
Na stronie 20. znajdziecie wzmiankę o tym, że ceny nowej Dacii Sandero startują z poziomu 40.900 zł.
Strona 21. przynosi 5 faktów o nowym koncernie Stellantis, który powstał na skutek połączenia PSA i FCA.
Porównanie hybrydowych odmian Renault Clio i Forda Fiesty znajdziecie na stronach 22-26. To to samo Clio, którym i ja miałem przyjemność niedawno jeździć i je dla Was opisać. Francuskie auto generuje nieco mniej systemowej mocy maksymalnej (140 KM vs 155 KM), ale ma automatyczną skrzynię biegów (w Fordzie jest manualna). Clio E-Tech okazuje się jednak wyraźnie droższe od konkurenta – różnica w cenie bazowej, to blisko 14.000 zł. Po doposażeniu rośnie do blisko 20.000 zł. Tyle, że Ford ma trzycylindrowy silnik, dla wielu nie do zaakceptowania. Jego pojemność skokowa, to zaledwie 999 cm³, ale mocy dostarcza więcej dzięki turbosprężarce. Benzynowa jednostka Renault jest wolnossąca. No i skoro jesteśmy przy napędzie, to Clio jest tzw. pełną hybrydą (samoładowalną), zaś Fiesta, to hybryda miękka. I pewnie stąd w dużej mierze wynika różnica w cenie.
Clio może jeździć w trybie wyłącznie elektrycznym. Ba – ono się stara tak poruszać, kiedy tylko może! W ruchu miejskim, gdzie sporo się hamuje i w efekcie doładowuje akumulatory, ta jazda zeroemisyjna może stanowić naprawdę spory procent dystansu! Ford co najwyżej wspomaga silnik spalinowy energią elektryczną. Jest to więc innego rodzaju hybryda. Ale tańsza i nie znaczy, że jakaś zła. Tyle, że przez miękkie hybrydy Renault przechodziło już dobrych kilka lat temu – stosowano takie rozwiązania!
No ale akumulatory trakcyjne Clio, choć niezbyt duże, trochę miejsca jednak potrzebują. Odbija się to na wielkości bagażnika. Na szczęście na masie w minimalnym tylko stopniu. Jednakże Fieście przyznano więcej punktów za przestronność (choć Clio V jest całkiem sporym samochodem), a w kategorii Nadwozie francuskie auto wygrało – i to nieznacznie – jedynie za jakość wykończenia. Nieco lepiej wypadło natomiast w kategorii Napęd i zawieszenie, a konkretnie zdobyło istotne punkty za wyciszenie oraz… skuteczność hamulców. No i za skrzynię biegów. Clio przegrało jednak Koszty i ostatecznie musiało uznać wyższość Fiesty. Ford uzbierał 420 punktów, Clio 409, ale w mieście okaże się jednak lepsze od Forda.
Test Opla Combo Life znajdziecie na stronie 27. to bliźniak Citroëna Berlingo i Peugeota Riftera. Auto wypadło dobrze (ocena 4+), bo przejęło mnóstwo zalet od francuskich braci.
Na stronach 38-40 AUTO ŚWIAT zastanawia się, czy najnowsza generacja Dacii Sandero Stepway to jeszcze auto budżetowe. Owszem, ceny wzrosły, ale poprawiło się też wyposażenie, materiały, a do tego pod coraz bardziej atrakcyjną karoserią jest coraz lepsza technika. Z drugiej strony aż 65% klientów decydujących się na Sandero wybierało wersję Stepway, a więc nie szukali realnie najtańszych odmian. Sandero III okazuje się przestronne, dobrze wykończone i nieźle wyposażone. Ma wygodne fotele, jest przestronne i funkcjonalne. W wersji dwupaliwowej (z fabrycznie montowaną instalacją LPG) oferuje imponujący zasięg, a AUTO ŚWIAT ocenił ten samochód na… nie uwierzycie! 5+!!! Fakt, w sześciostopniowej skali, ale nareszcie Dacia jest doceniana. W żadnej z siedmiu kategorii nota Dacii nie była mniejsza, niż pięć gwiazdek! W dwóch miała po 5, w pięciu pozostałych po 5,5. Być może dlatego, że autorem tekstu jest Redaktor Borkowski, którego cenię za obiektywizm.
Samochód straży pożarnej na bazie ciężarówki Renault można dostrzec na zdjęciu zamieszczonym na stronie 49.
Inną ciężarówkę Renault w postaci pługopiaskarki widać na zdjęciu na stronie 55.
Dodatek wszyty w klasyczny numer i ze zwykłą numeracją stron zawiera tym razem min. Raport jakości 2021. Znajdziecie go na stronach 58-67. Citroën (wraz z DS Automobiles) uzbierał 49 punktów, a to niezbyt dużo. AUTO ŚWIAT informuje o 14 akcjach naprawczych ogłoszonych w ubiegłym roku, z których całkiem sporo dotyczyło modeli Spacetourer i Jumpy. Wzywano do serwisów także modele C4, C4 Picasso, DS 4 i DS 7 Crossbacka. W rankingu TÜV też Citroëny na wiele liczyć nie mogą (tu wspomniano modele C3, C1 i C4 Cactus. Ten ostatni średnio wypadł też w teście długodystansowym.
Dacia uzbierała 64 punkty – nie miała żadnych akcji naprawczych, ale raport TÜV tradycyjnie modele tej marki krytykuje. Praktycznie wszystkie modele – Dokker, Duster, Lodgy, Logan i Sandero okupują dolną część tabeli rankingu. Za to w teście długodystansowym Lodgy wypadło całkiem dobrze.
Peugeot zdobył o 10 oczek mniej niż Dacia – tylko 54. Miał 15 akcji naprawczych dotyczących łącznie 11.328 aut. AUTO ŚWIAT wspomina modele 208, 2008, 308, 3008, Boxera, Experta i Travellera. W raporcie TÜV też bez rewelacji – najwyżej plasuje się 208-ka (pozycja 49.), gorzej wypadły modele 108, 308 i 2008. Co ciekawe ten ostatni dobrze wypadł w teście długodystansowym. 308-ka też się obroniła.
Bardzo dobry wynik – 68 punktów – wywalczyła marka Renault. Miała w ubiegłym roku cztery akcje przywoławcze dotyczące łącznie tylko 320 samochodów: Scenic’ów, Meganek, Talismanów, Clio, Capturów, Zoe, Trafic’ach i Masterach. TÜV wspomniał m.in. Captura, Scenic’a, Twingo (całkiem dobre lokaty), Megane, Clio i Kangoo (tu już gorsze). Megane i Twingo świetnie spisały się w testach długodystansowych, Clio IV nieco gorzej.
A jak wypadły te wyniki na tle konkurentów? Renault zajęło siódme miejsce, Dacia jedenaste, Peugeot dziewiętnaste, a Citroën dwudzieste pierwsze.
Na okładce tygodnika AUTO ŚWIAT sprzed ćwierć wieku, o czym dowiecie się zaglądając do działu Z naszego archiwum na stronie 78. pojawił się Peugeot 406 Supertourismo.
Na stronie 80. zamieszczono ranking ubiegłorocznej sprzedaży marek premium w Polsce. Na miejscu dziesiątym – DS Automobiles z wynikiem 271 aut.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w pierwszym tegorocznym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT. Tym razem warto kupić!
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze