Organizacja Euro NCAP poddała testom nowe Renault Zoe. Rezultat zaskakuje. Elektryczny model nie zdobył ani jednej gwiazdki. Dlaczego wynik był taki słaby?
Kiedy EuroNCAP testowało Renault Zoe w 2013 roku, model zdobył 5 gwiazdek. Wydawałoby się, że nowszy model z bardziej zaawansowaną technologią powinien powtórzyć wynik, ale od tamtego czasu procedura badania zmieniła się już 5-krotnie. Wytyczne są bardziej restrykcyjnem zwłaszcza w kwestii systemów wspomagania prowadzenia. Każda zmiana to 1-2 gwiazdki mniej.
Renault Zoe przeszedł modernizację w 2017 roku. W ramach zmian dostosowano wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego zgodnie z danymi o rzeczywistych wypadkach i unowocześniono samochód za pomocą zaawansowanych systemów ADAS, takich jak system automatycznego wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, system kontroli pasa ruchu, system utrzymania pasa ruchu, działających przy użyciu radaru i kamery. Zoe ma też unikalny system dostępu dla straży pożarnej – specjalną klapkę, która umożliwia zalanie baterii środkiem gaśniczym w razie pożaru.
Aktualna metoda klasyfikacji stosowana przez Euro NCAP przyznaje pojazdowi tyle gwiazdek, ile wynosi najgorszy wynik w jednej z kategorii bezpieczeństwa. W badaniu z 2021 roku Zoe otrzymało 0 gwiazdek w kategorii systemów wspomagania prowadzenia, ze względu na brak AEBS (automatycznego wspomagania nagłego hamowania). Euro NCAP poddało próbie zderzeniowej Renault Zoe w wersji Life, która jako jedyna nie posiada tego systemu. Jak dowiedzieliśmy się od Renault Polska, w tym roku na naszym rynku sprzedano zaledwie jeden egzemplarz pojazdu w tej wersji, a od 1. marca 2022 roku wszystkie wersje Zoe otrzymają system.
Jak informuje Renault Polska: Zoe jest bezpiecznym samochodem, spełniającym normy bezpieczeństwa we wszystkich krajach, gdzie jest sprzedawany. Normy te podlegają ciągłym zmianom i są coraz bardziej wymagające pod względem bezpieczeństwa, zużycia paliwa i energii itp. W związku z tym Renault nieustannie wprowadza ulepszenia w produkowanych samochodach, aby spełniały przepisy obowiązujące na wszystkich rynkach sprzedaży. Wynik testu EuroNCAP nie poddaje tego faktu w wątpliwość.
Najnowsze komentarze