Używany Renault Scenic to bardzo wygodny, obszerny i przyjemny w prowadzeniu samochód dla rodziny. Dopracowana konstrukcja sprawia, że jest on stosunkowo niezawodny i niedrogi w eksploatacji. Do największych zalet należy niezły wybór silników oraz komfort jazdy, połączony z dość nowoczesnym wnętrzem.
Na gruncie europejskim Renault od ponad trzydziestu lat przoduje w budowie rodzinnych VAN-ów. Poza flagowym Espacem wygórowane wymagania rodzin spełnia także Scenic, jego trzecia generacja osiągnęła bardzo atrakcyjny poziom cenowy – wciąż znajdziemy wśród używanych egzemplarze warte zainteresowania.
Trzecia generacja Scenica obecna była w gamie Renault w latach 2009-2016. Wzorem poprzednika w ofercie znalazła się wersja standardowa i wydłużona Grand, o nieco bardziej zachowawczej sylwetce. W każdym wariancie nadwozie chwali się doskonałym zabezpieczeniem antykorozyjnym – także egzemplarze od nowości użytkowane w Polsce nie mają rdzawego problemu. Karoserię pozbawiono dyskusyjnego designu poprzednika, w zamian zaoferowano neutralne obłości. Produkcję Scenica III ulokowano w hiszpańskich zakładach, powstawał razem z Megane III – z którym dzieli płytę podłogową, układ jezdny i paletę napędową.
Zobacz: Nowe samochody Renault w promocji. Sprawdź ofertę już teraz
Projekt deski rozdzielczej skorzystał ze sprawdzonego wzorca z drugiej generacji modelu. Cyfrowe zegary ulokowano w centralnym punkcie, deski rozdzielczej, wygospodarowano jeszcze więcej praktycznych schowków. Ergonomia całego projekty ponownie zdała egzamin. Jakość zastosowanych materiałów nie budzi zastrzeżeń, tworzywa są miękkie i dobrze spasowane. Niemniej jednak w wybranych egzemplarzach plastiki potrafią trzeszczeć na nierównościach – dotyka to częściej egzemplarzy z opcjonalnym otwieranym oknem dachowym. Nieco wyższa pozycja za kierownicą idealnie pasuje do charakteru modelu, widoczność jest nieoceniona – docenią ją także najmłodsi pasażerowie dla których przygotowano aż cztery mocowania fotelików ISOFIX. Scenic III w każdym wariancie zapewnia pięć komfortowych miejsc – tylna kanapa składa się z trzech osobnych siedzisk, każde możemy składać osobno. Grand Scenic serwuje dodatkowe dwa awaryjne siedziska chowane w podłodze bagażnika, oczywiście podróż w trzecim rzędzie nie należy do komfortowych doznań, niemniej jednak wielu użytkowników okazjonalnie korzysta z tej możliwości. Gross egzemplarzy jest bogato wyposażonych, na liście dodatków Scenic III oferował dwustrefową klimatyzację, wspomniane okno dachowe, nagłośnienie Bose, skórzaną tapicerkę, nawigację, liczne systemy bezpieczeństwa i automatyczne skrzynie biegów.
Gama silnikowa także trzeciej odsłony kompaktowego VAN-a Renault dawała bardzo szeroki wybór. Głosem rozsądku i gwarancją najniższych kosztów serwisowania i eksploatacji jest wolnossący silnik 1.6 16V znany z szeregu innych modelu koncernu. Wykorzystuje wielopunktowy wtrysk paliwa, pasek rozrządu (koszt wymiany to około 600 złotych) i dysponuje wystarczającą mocą 110 KM – jego największą zaletą jest prostota i wzorowa współpraca z instalacją gazową. Wybór drugiego wolnossącego, dopracowanego silnika 2.0 16V 140 KM w przypadku Scenica III jest dosyć ryzykownym przedsięwzięciem. Jednostka łączona była obowiązkowo z bezstopniowym automatem CVT, który zbiera skrajne opinie. W egzemplarzach w których użytkownicy zmieniali olej w przekładni – wbrew zaleceniom Renault – mechanizm działa bez trudności przez lata. W pozostałych potrafi domagać się naprawy głównej nawet przed osiągnięciem 200 tysięcy kilometrów. Kolejną kwestią jest jej charakterystyczna specyfika pracy, przekładnia bezstopniowa trzyma silnik na wysokich jednostajnych obrotach w czasie przyśpieszania – obroty spadają dopiero gdy kierowca odpuści nieco pedał przyśpieszenia, osiągnie zadaną prędkość. Alternatywę stanowi ceniony doładowany 1.4 TCe o mocy 130 KM, co ciekawe silnik wyposażono w wielopunktowy wtrysk paliwa, dzięki czemu nadal doskonale nadaje się do współpracy z instalacją gazową. Później cennik uzupełniono kolejną małolitrażową doładowaną konstrukcją – 1.2 TCe o mocy 115-130 KM – wyposażoną już w bezpośredni wtrysk paliwa. Każdy z benzynowych silników uczciwie serwisowany, dotyczy to także nowoczesnych doładowanych, nie sprawia trudności właścicielowi. 1.2 i 1.4 TCe pozytywnie zaskakują oferowaną elastycznością i kulturą pracy, delikatnie traktowane potrafią również wykazać się oszczędnością. Warto jednak zwrócić uwagę, że silniki 1.2 TCe miewały swoje problemy i w tym przypadku zalecamy ostrożność w zakupach oraz dokładną weryfikację stanu tej jednostki.
Nadal dużym zainteresowaniem na rynku cieszą się wysokoprężne wersje napędowe, idealnie pasujące do rodzinnego charakteru Scenica. Gamę otwiera 1.5 dCI o mocy 105-110 KM który na niektórych rynkach występował już z filtrem cząstek stałych. Konstrukcją która została dosyć szybko wycofana z cennika jest 1.9 dCI o mocy 130 KM, zastąpił go nowocześniejszy diesel 1.6 dCI o tej samej mocy. Na szczycie palety wysokoprężnych silników uplasowano oczywiście jednostkę 2.0 dCI o mocy 150-160 KM. Każdy z wymienionych otrzymał bezpośredni wtrysk paliwa common raill (koszt ewentualnej regeneracji wtryskiwaczy to około 600-700 złotych za sztukę), turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopat i dwumasowe koło zamachowe, które na szczęście okazuje się trwałym elementem.
Silniki diesla proponowane przez Renault zapewniają niskie zużycie paliwa i więcej niż wystarczającą dynamikę, nawet najsłabszy z nich dobrze radzi sobie z obciążonym samochodem. Kluczem do bezawaryjnej eksploatacji wszystkich jednostek jest skrócenie interwału wymiany oleju do 10-15 tysięcy kilometrów – producent sugeruje przeprowadzać wymiany aż co 30 tysięcy kilometrów. W praktyce zużycie oleju napędowego w ruchu miejskim ograniczymy do 6-7.5 litrów, poza miastem z łatwością wynik ten spadnie o 2 litry.
Scenic III korzysta w pełni z architektury Megane trzeciej generacji, dzieli z nią oczywiście również prosty układ jezdny. Ponownie skorzystano z kolumn McPhersona i belki skrętnej – kompaktowa budowa tylnego zawieszenia pozwoliła tylko wygospodarować przestrzeń na chowane fotele trzeciego rzędu.
Renault Scenic III nadal pozostaje ciekawą propozycją na rynku wtórnym. Ogromna popularność modelu w czasach jego świetności przekłada się na obecną podaż. Znalezienie godnego zakupu egzemplarza nie będzie dużym wyzwaniem, także z polską historią serwisową.
Najnowsze komentarze